طرز تهیه چلو مرغ عربی؛ غذایی با طعم خاص

به گزارش بوستان گفتگو، خبرنگارانـ مرغ در سفره ما و بعلاوه در برنامه غذایی خانواده ایرانی یکی از پروتئین های بسیار پر مصرف است که معمولا بیشتر از گوشت قرمز از آن استفاده می گردد. مرغ در انواع خورش ها، پلوها، سالادها، فست فود ها و خوراک ها استفاده می گردد؛ ولی استفاده از آن برای غذای اصلی و به صورت خورش و خوراک رواج بیشتری دارد. روش های طبخ مرغ معمولا با رب، زعفران و یا به صورت سرخ نموده است که می توان گفت همگی به مقدار کافی تکرار شده اند!

طرز تهیه چلو مرغ عربی؛ غذایی با طعم خاص

توصیه ما این است که روش های قدیمی طبخ مرغ را فراموش کنید و با ما همراه شوید تا با استفاده از یک روش نو بتوانید یک چلو مرغ خوشمزه و خوش طعم را برای خود و اعضای خانواده تهیه کنید. چلو مرغ عربی یکی از انواع روش های طبخ مرغ است که با انواع ادویه و سبزیجات و رب انار تهیه می گردد و بسیار خوش عطر است و طعم بسیار خاصی دارد.

در ادامه این مطلب طرز تهیه مرغ عربی همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه این مرغ تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه مرغ عربی

ران مرغ: 3 عدد

برنج: 2 پیمانه

سیب زمینی: 1 عدد

هویج: 2 عدد

پیاز درشت: 1 عدد

فلفل دلمه ای: 1 عدد

گوجه فرنگی: 2 عدد

سیر: 3 حبه

رب انار: 2 قاشق غذاخوری

زعفران دم نموده غلیظ: به مقدار لازم

ماست: 2 قاشق غذاخوری سر پر

رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری سر پر

سس چیلی: نصف قاشق غذاخوری

روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش: 1 قاشق غذاخوری

رنده پوست لیمو: نصف قاشق چای خوری

ترکیب نمک، زردچوبه، پاپریکا، دارچین، پودر تخم گشنیز و پودر هل: 2 قاشق مرباخوری

کره: 20 گرم

ادویه های لازم برای برنج

ترکیب پودر پیاز و پودر سیر: نصف قاشق مرباخوری

پودر تخم گشنیز: یک چهارم قاشق مرباخوری

نمک: یک و نیم قاشق چای خوری

نکات مربوط به مواد اولیه

1 ـ نکات مربوط به رب انار

رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ بعلاوه نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای طبخ این نوع مرغ سعی کنید رب انار را از فروشگاه های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می نمایند، تهیه کنید.

2 ـ نکات مربوط به مرغ

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت ها زود تر معین می گردد. اگر این قسمت ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ های بسته بندی استفاده می کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون آبه نداشته باشد.

3 ـ نکات مربوط به روغن زیتون

روغن زیتون به علت ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن های معمولی مخلوط می گردد. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می گردد؛ بنابراین کسانی که در پی خرید روغن زیتون هستند، اغلب می پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به توضیح ذیل ارائه داده اند:

1- برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.

2- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر 1 قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در برخی موارد افراد به علت تندی بیش از حد روغن به سرفه می افتند. درست پس از 1 دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می رود و خوشمزه می گردد. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

3- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای معین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به راحتی می توان در آن تقلب کرد.

4 ـ نکات مربوط به فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات پرخاصیت است که مصرف آن برای تمامی افراد به ویژه بچه ها توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی تری دارد. فلفل دلمه ای به علت مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و بعلاوه برای درمان کم خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و برطرف یبوست بسیار مفید است.

ته فلفل دلمه ای برجستگی هایی وجود دارد. فلفل دلمه هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند. فلفل دلمه ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام خواری مناسب تر از فلفل نر است. فلفل دلمه ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می گردد و در آشپزی کاربردی تر است. برعکس فلفل دلمه ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی گردد و خوشمزه باقی می ماند.

طرز تهیه چلو مرغ عربی

1 ـ برای آغاز کار ابتدا با چاقو روی ران های مرغ چند برش ایجاد کنید؛ سپس ران ها را داخل یک کاسه مناسب بریزید.

2 ـ گوجه فرنگی را خرد کنید و ادویه های گفته شده را همراه با ماست، رب انار، سس چیلی، رنده پوست لیمو و آبلیمو به آن اضافه کنید و با دستگاه میکسر یا غذاساز خوب بزنید تا کاملا پوره گردد و به یک سس غلیظ تبدیل گردد؛ سپس سس آماده را روی ران های مرغ بریزید و دو قاشق از سس را نگه دارید. سس را خوب روی مرغ بمالید تا همه قسمت های مرغ به سس آغشته گردد؛ سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و ظرف را به مدت یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا مزه دار گردد.

3 ـ سیب زمینی، هویج و پیاز را خرد کنید و داخل تابه پیرکس بریزید؛ سپس سسی را که کنار گذاشته بودید، روی آن بریزید و خوب هم بزنید تا به مواد آغشته گردد. ران های مرغ را بعد از یک ساعت که مزه دار شد، روی سیب زمینی و هویج ها بچینید و فلفل دلمه ای حلقه شده را روی مرغ ها بگذارید. حالا روی ظرف مرغ را با سلفون بپوشانید و ظرف را به مدت 40 دقیقه داخل فر 250 درجه سانتیگراد بگذارید تا بپزد؛ سپس فویل را از روی ظرف بردارید و دوباره ظرف را به مدت 20 دقیقه داخل فر 170 درجه سانتیگراد بگذارید تا مرغ بپزد.

4 ـ برای درست کردن برنج ابتدا کره را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا کره آب گردد؛ سپس ادویه های گفته شده برای برنج را همراه با کمی زعفران داخل کره آب شده بریزید و هم بزنید تا بوی ادویه بلند گردد؛ سپس برنج را داخل آن بریزید و هم بزنید. حالا مقداری آب داخل برنج بریزید تا جایی که به مقدار یک بند انگشت آب روی برنج باشد. بعد از اینکه آب برنج کشیده شد، دمکنی بگذارید و نیم ساعت زمان بدهید تا برنج با حرارت کم اجاق گاز دم بکشد. در نهایت برنج را داخل ظرف سرو بکشید و مرغ و سبزیجات پخته را کنار آن بگذارید، نوش جان.

منبع: فرارو
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2339

به "طرز تهیه چلو مرغ عربی؛ غذایی با طعم خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چلو مرغ عربی؛ غذایی با طعم خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید