15 خاصیت بی نظیر کرفس، عوارض جانبی و طرز تهیه 4 خوردنی خوشمزه با آن

به گزارش بوستان گفتگو، کرفس یک سبزی کم کالری است که به داشتن اندازه زیادی آب شناخته می گردد. این سبزی مواد مغذی زیاد و خواص متنوعی برای سلامتی بدن دارد. آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کرفس به درمان بسیاری از بیماری ها یاری می نمایند. اضافه کردن کرفس به رژیم غذایی ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد، التهاب را کم کند، سلامت قلبی و عروقی را بهبود ببخشد و به گوارش بهتر یاری کند. در این مقاله از خبرنگاران مگ خواص کرفس را در اختیارتان قرار می دهیم و ارزش غذایی آن را می گوییم. در سرانجام هم عوارض جانبی و طرز تهیه 4 خوردنی با آن را آموزش می دهیم. تا سرانجام مقاله با ما همراه باشید.

15 خاصیت بی نظیر کرفس، عوارض جانبی و طرز تهیه 4 خوردنی خوشمزه با آن

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ شکلاتی بیشتر بدانید.

ارزش غذایی کرفس

کرفس منبع غنی آب و آنتی اکسیدان های مختلف محسوب می گردد و در حفظ سلامتی بدن مفید است. ارزش غذایی 100 گرم کرفس به توضیح زیر است.

آب95.43 گرم
کالری14
پروتئین0.69 گرم
فیبر1.6 گرم
کربوهیدرات2.97 گرم
قند1.34 گرم
کلسیم40 میلی گرم
پتاسیم260 میلی گرم

کرفس بعلاوه حاوی ویتامین های آ، ث و کا و مواد معدنی مختلفی مانند فولات و اندازه زیادی آنتی اکسیدان است که همگی برای بدن مفید هستند. اندازه کالری موجود در کرفس در مقایسه با سبزیجات دیگر بسیار کمتر است.

خواص کرفس

در ادامه به چند خاصیت کرفس برای سلامتی بدن اشاره می کنیم.

1. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

کرفس سرشار از آنتی اکسیدان های متنوع است که با رادیکال های آزاد مبارزه می نمایند . رادیکال های آزاد منجر به سرطان می شوند. این سبزی حاوی دو نوع فلاونوئید به نام آپی ژنین و لوتئین است که شاید سلول های سرطانی را از بین ببرند . آپی ژنین ترکیبی است که با از بین بردن رادیکال های آزاد بدن، به مرگ سلول های سرطانی یاری می نماید.

خواص ضدسرطانی لوتئین هم از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می نمایند. فلاونوئیدهای کرفس می توانند در درمان سرطان های پانکراس و سینه مفید باشند . گفته می گردد کرفس حاوی ترکیباتی است که از شکل گیری بسیاری از سلول های سرطانی جلوگیری می نمایند .

2. التهاب را کاهش می دهد

یک مطالعه دانشگاهی به این نتیجه رسید که این سبزی منبع خوبی از فلاونول ها به تعداد می رود. یک مطالعه دیگر نشان داد که آب کرفس یا عصاره کرفس فعالیت برخی از پروتئین های مرتبط با التهاب را کاهش می دهند. گفته می گردد که تخم کرفس خواص ضدالتهابی دارد. کرفس دارای ترکیبی به نام لوتئولین است که می تواند از بروز التهاب در سلول های مغز پیشگیری کند. یک مطالعه دانشگاهی روی موش های صحرایی به این نتیجه رسید که کرفس می تواند مانع از رشد نوعی باکتری گردد که منجر به التهاب در پوشش معده می گردد.

3. سطح فشار خون را پایین می آورد

نشان داده شده که کرفس حاوی نوعی ترکیب فیتوشیمیایی به نام فتالید است که دیواره های عروق را گشاد می نماید و جریان خون را افزایش می دهد. بعلاوه به کاهش فشار خون یاری می نماید. کرفس بعلاوه سرشار از نیترات است که شاید در کاهش فشار خون مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که در آفریقای جنوبی به زنان باردار برای کاهش فشار خون بالا، کرفس تازه مخلوط شده با سرکه داده می گردد.

4 . سلامت قلبی و عروقی را بهبود می بخشد

کرفس از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می نماید و از این طریق می تواند در حفظ سلامت قلبی و عروقی مفید باشد. مطالعه صورت گرفته در ایران به این نتیجه رسید که عصاره برگ کرفس می تواند تعداد زیادی از عوامل اثرگذار روی سلامت قلبی و عروقی مثل کلسترول، تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) را بهبود دهد.

کرفس سرشار از پلی فنول هایی است که خواص ضدالتهابی دارند و برای سلامت قلبی و عروقی مفید هستند. هرچند برای آنالیز خواص کرفس روی انسان ها به مطالعات بیشتری احتیاج است.

5. جلوی از دست دادن حافظه را می گیرد

یکی دیگر از خواص کرفس، کاهش خطر از دست دادن حافظه است. یک مطالعه دانشگاهی در چین به این نتیجه رسید که بین لوتئولین (فلاونوئید کرفس) و کاهش احتمال از دست دادن حافظه در اثر سن ارتباط وجود دارد. لوتئولین التهاب مغز را تسکین می دهد و ممکن است به درمان التهاب عصبی یاری کند و از این طریق در کاهش خطر ابتلا به زوال عصبی مفید باشد .

باور بر این است که آپی ژنین موجود در کرفس به رشد سلول های عصبی یاری می نماید. هرچند به مطالعات بیشتری برای تأیید این موضوع در انسان ها احتیاج است. آپی ژنین بعلاوه ممکن است خواص زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد. هرچند نتایج تحقیقات در این زمینه معین نیستند.

6. ممکن است به هضم یاری کند

تحقیقات درباره خواص کرفس در یاری به هضم محدود هستند؛ با این حال برخی از شواهد اسم می نمایند که کرفس ممکن است سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد. فیبرهای طبیعی موجود در کرفس آن را تبدیل به یک گزینه مفید برای دستگاه گوارش می نمایند. فیبر محلول کرفس به وسیله باکتری های موجود در روده عظیم تخمیر می گردد.

این فرآیند باعث فراوری اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می گردد که در بهبود سلامت دستگاه گوارش مفید هستند. کرفس بعلاوه حاوی فیبر نامحلول است و به همین خاطر ممکن است حرکات روده را بهبود ببخشد.

7. در کاهش وزن اثرگذار است

یکی از مهم ترین خواص کرفس، یاری به کاهش وزن و چربی سوزی است. کرفس کالری کمی دارد و حاوی فیبر است و به همین خاطر باعث می گردد برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید. فیبر نامحلول موجود در کرفس می تواند احساس سیری را افزایش دهد و به کاهش وزن یاری کند.

آب زیاد کرفس هم ممکن است در لاغری مفید باشد. این سبزی بعلاوه متابولیسم چربی (لیپید) را تنظیم می نماید. می توانید کرفس را با سبزیجات دیگر که کالری بیشتری دارند میل کنید. شواهد اسم می نمایند که کرفس چون سرشار از آب است، شاید اندازه کالری مواد غذایی دیگری که به همراه آن خورده می شوند را کاهش دهد. این موضوع ممکن است در لاغری اثرگذار باشد.

8. غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است

کرفس سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است و شاخص گلیسمی پایینی دارد. با خوردن کرفس ویتامین آ، فولات، ویتامین ث، ویتامین کا و پتاسیم دریافت می کنید. این سبزی مفید سدیم کمی دارد. علاوه بر این شاخص گلیسمی آن هم پایین است که این یعنی اثر کند و ثابتی روی قند خون دارد.

9. ممکن است به درمان آسم یاری کند

درباره خواص کرفس در درمان آسم تحقیقات زیادی وجود ندارد؛ با این حال گفته می گردد که تخم کرفس خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد و به همین خاطر می تواند در درمان آسم مفید باشد. به تحقیقات بیشتری درباره این خاصیت کرفس احتیاج است.

10 . به درمان دیابت یاری می نماید

کرفس حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلانول است که نقش آن ها در کاهش سطح قند خون مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی از محققان باور دارند که ویتامین K کرفس ممکن است خواص ضددیابتی داشته باشد. این سبزی ممکن است التهاب و مقاومت به انسولین را کاهش دهد که این موضوع منجر به بهبود متابولیسم گلوکز می گردد.

هرچند هیچ مدرک علمی در این زمینه وجود ندارد. شواهد نشان می دهند که مصرف کرفس ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. دیابت ممکن است به وسیله باکتری ایجادنماینده مسائل گوارشی تحریک گردد. از آنجایی که کرفس به مبارزه با این باکتری یاری می نماید، ممکن است در کاهش احتمال ابتلا به دیابت اثرگذار باشد.

هرچند برای تأیید این خاصیت کرفس ضروری است مطالعات بیشتری انجام شوند. مطالعه صورت گرفته روی موش های صحرایی در ایران به این نتیجه رسید که عصاره تخم کرفس می تواند دیابت را کنترل کند. به مطالعات انسانی برای تأیید این فایده کرفس احتیاج است.

11. سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

کرفس حاوی ویتامین ث است که به خواص خود در تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته می گردد. آنتی اکسیدان های موجود در کرفس هم در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. نشان داده شده که بسیاری از سلول های سیستم ایمنی بدن برای عملکرد در سطح بهینه و پیشگیری از بیماری ها به ویتامین ث وابسته هستند.

بعلاوه نشان داده شده که مکمل ویتامین C اندازه ایمونوگلوبین در خون را افزایش می دهد که یک ترکیب کلیدی برای سیستم ایمنی بدن محسوب می گردد. هرچند برای پی بردن به این خاصیت کرفس باید مطالعات بیشتری انجام شوند.

12. سنگ کلیه را درمان می نماید

سنگ کلیه یک عارضه بسیار دردناک است که افراد زیادی در سراسر دنیا گرفتار آن هستند. درمان سنگ کلیه، یکی از خواص کرفس به تعداد می رود. روغن اسانسی کرفس حاوی لوتئولین و ترکیبات ضروری دیگر است که می توان از آن ها برای درمان سنگ کلیه استفاده کرد.

علاوه بر این یکی از فلانوئیدهای اصلی کرفس به نام آپی ژنین می تواند کریستا ل های کلسیم موجود در سنگ کلیه را تجزیه کند. با این حال در نظر داشته باشید که به مطالعات بلندمدت بیشتری برای پی بردن به این خاصیت کرفس احتیاج است.

13. سلامت مفاصل را بهبود می بخشد

تخم و عصاره کرفس خواص ضدآرتریت دارند و ممکن است در درمان درد مفصلی و نقرس مفید باشند. درد مفصلی معمولا در نتیجه جمع شدن اسید اوریک رخ می دهد. یک نظریه اسم می نماید که کرفس ممکن است به وسیله دفع اسید اوریک به درمان درد مفصلی یاری کند. مطالعه صورت گرفته در دانشگاه ایرلند به این نتیجه رسید که روغن تخم کرفس می تواند بیماری های مرتبط با التهاب مثل نقرس و آرتریت روماتوئید را درمان کند.

14. علائم یائسگی را تسکین می دهد

برخی از ترکیبات گیاهی موجود در کرفس به نام فیتواستروژن ها ممکن است به متعادل کردن سطح هورمون ها یاری نمایند. مواد غذایی غنی از فیتواستروژن ها می توانند در تسکین علائم یائسگی مفید باشند . کرفس حاوی فیتواستروژن است و به همین خاطر می تواند برای زنان یائسه مفید باشد. هرچند باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام گردد.

15. به درمان ویتیلیگو یاری می نماید

ویتیلیگو نوعی بیماری پوستی است که در آن پوست رنگدانه های خود را در برخی از نواحی از دست می دهد . این عارضه باعث بروز تکه های سفید روی پوست می گردد. مطالعه صورت گرفته در کشور لهستان به این نتیجه رسید که ترکیبات موجود در کرفس ممکن است در درمان ویتیلیگو اثرگذار باشند . یافته های مشابه نشان می دهند که کرفس پوست را آبرسانی می نماید و از زمان های قدیم از آن برای درمان ویتیلیگو استفاده می شد. هرچند به تحقیقات علمی بیشتری در این زمینه احتیاج است.

چه اندازه کرفس می توان در روز خورد؟

کرفس کالری کمی دارد و به همین خاطر مصرف یک یا دو ساقه کرفس یا 750 گرم آب کرفس در روز بی خطر و سالم است. افراد مسن مبتلا به پیش دیابت می توانند برای درمان سطح بالای گلوکز خون خود، سه بار در روز کپسول عصاره برگ کرفس را در دوز 250 میلی گرم مصرف نمایند.

عوارض جانبی کرفس چیست؟

مصرف کرفس ممکن است در برخی از افراد منجر به عوارض جانبی از جمله واکنش های آلرژیک، خونریزی و منقبض شدن رحم در زنان باردار و تداخل با داروهای دیگر گردد. مصرف زیاد کرفس ممکن است گاز را در پی داشته باشد. با این حال توجه داشته باشید که تحقیقات محدودی درباره عوارض جانبی کرفس صورت گرفته است.

طرز تهیه 4 خوردنی با کرفس

حالا که با خواص کرفس آشنا شدید، باید روش های مختلف برای جای دادن این سبزی جادویی را در رژیم غذایی خود یاد بگیرید. در ادامه 4 خوردنی معروف و دلچسب با کرفس را به شما آموزش می دهیم.

1. سوپ کرفس

سوپ کرفس یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی است که می توانید با کرفس درست کنید.

مواد لازم

  • ساقه کرفس: یک عدد
  • سیب زمینی عظیم: یک عدد
  • پیاز مبه وسیله: یک عدد
  • کره: به اندازه لازم
  • آب مرغ: سه فنجان
  • شوید تازه: یک چهارم فنجان
  • خامه : نصف فنجان
  • برگ کرفس: به اندازه لازم
  • روغن زیتون: به اندازه لازم
  • نمک و فلفل: به اندازه لازم

طرز تهیه

1.

اولین کاری که باید برای تهیه سوپ کرفس انجام دهید، شستن کرفس است. بعد از اینکه کرفس را شستید، برگ و ساقه آن را خرد کنید. پیاز و سیب زمینی را هم خرد کنید.

2.

یک قابلمه مبه وسیله روی حرارت بگذارید و کره را به آن اضافه کنید. اجازه دهید کره آب گردد. سپس ساقه کرفس خرد شده، سیب زمینی و پیاز را درون قابلمه بریزید. مواد را با اندازهی نمک طعم دار کنید.

3 .

اجازه دهید مواد به مدت 8 تا 10 دقیقه روی حرارت باشند تا پیاز نرم گردد. سپس آب مرغ را اضافه نموده و زیر حرارت را زیاد کنید تا آب مرغ بجوشد و سیب زمینی نرم گردد. زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مواد کمی خنک شوند.

4.

مواد را در مخلوط کن بریزید و شوید را به آن ها اضافه کنید. مواد را چند پالس بزنید تا پوره مانند شوند. سپس آن ها را از صافی رد کنید.

5 .

خامه را به سوپ اضافه کنید و خوب هم بزنید. سوپ را بچشید و با توجه به ذائقه خود به آن نمک و فلفل اضافه کنید.

6.

سوپ را به کاسه سرو منتقل کنید و روی آن برگ های خرد شده کرفس و روغن زیتون را بریزید. نوش جان.

2. آب کرفس

آب کرفس یکی از رایج ترین و ساده ترین نوشیدنی هایی است که می توانید با کرفس تهیه کنید. تهیه این نوشیدنی وقت کمی از شما می گیرد. اگر طعم آب کرفس خالی را دوست دارید، می توانید آبِ میوه یا سبزیجات دیگر مثل هویج را به آن اضافه کنید تا طعم آن بهتر گردد.

مواد لازم

  • ساقه کرفس: دو عدد
  • سیب: یک عدد
  • زنجبیل: یک چهارم قاشق چای خوری
  • آب لیموترش: یک چهارم فنجان

طرز تهیه

1.

سیب و ساقه های کرفس را به خوبی بشویید. سپس کرفس و سیب را خرد نموده و هسته های سیب را در بیاورید.

2.

سیب و کرفس خرد شده را به همراه آب لیموترش و زنجبیل درون مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید. اگر دوست ندارید هنگام خوردن این نوشیدنی تکه های درشت سیب و کرفس زیر دهانتان بیایند، آن را از صافی رد کنید .

3 .

آب کرفس شما آماده است. آن را به لیوان مدنظر منتقل نموده و نوش جان کنید.

3. سالاد کرفس

سالاد کرفس یک سالاد سالم و مقوی است که می توانید آن را به اسم میان وعده یا شام سبک میل کنید.

مواد لازم

  • کرفس خرد شده: سه چهارم فنجان
  • آلبالوی خشک شده: یک سوم فنجان
  • نخودفرنگی پخته شده: یک سوم فنجان
  • جعفری خرد شده تازه: سه قاشق غذاخوری
  • گردوی خرد شده و بو داده: یک قاشق غذاخوری
  • سس مایونز: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • ماست کم چرب بدون طعم: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: یک هشتم قاشق چای خوری

طرز تهیه

1.

در یک کاسه کرفس، آلبالو، نخودفرنگی، جعفری و گردو را با هم مخلوط کنید.

2.

سس مایونز، ماست و آب لیموترش را با هم مخلوط کنید و درون کاسه بریزید.

3.

سالاد را با نمک و فلفل طعم دار کنید. سالاد را در یخچال بگذارید تا سرد گردد. از خوردن این سالاد سالم لذت ببرید. اگر می خواهید سالاد خیلی سالم باشد، سس مایونز را حذف کنید.

4. اسموتی کرفس

این روزها اسموتی ها هواداران زیادی دارند . می توانید با مخلوط کردن مواد غذایی مختلف، یک اسموتی مقوی و خوشمزه درست کنید.

مواد لازم

  • ساقه کرفس مبه وسیله: چهار عدد
  • سیب سبز عظیم: یک عدد
  • موز: یک عدد
  • پودر زنجبیل: نصف قاشق چای خوری
  • اسفناج خرد شده: دو فنجان
  • آب: نصف فنجان
  • یخ: 10 تکه
  • آب لیموترش: یک و نیم قاشق غذاخوری

طرز تهیه

1.

ساقه های کرفس و سیب را درشت خرد کنید. حواستان باشد که لازم نیست پوست سیب را بگیرید. موز را نصف کنید.

2.

کرفس و سیب خرد شده، موز، پودر زنجبیل، اسفناج، آب، تکه های یخ و آب لیموترش را در مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید تا نرم شوند. اگر مواد خیلی غلیظ شدند، آب بیشتری اضافه کنید.

3.

اسموتی را بلافاصله میل کنید. بعلاوه می توانید آن را به مدت یک روز در یخچال نگه دارید.

کلام آخر

مقاله امروز از خبرنگاران مگ را به آنالیز خواص کرفس اختصاص دادیم. در ابتدا ارزش غذایی این سبزی را گفتیم و اشاره کردیم که این سبزی آب زیاد و کالری کمی دارد. سپس به آنالیز خواص آن پرداختیم و عوارض جانبی آن را معرفی کردیم. در انتها هم طرز تهیه 4 خوردنی لذیذ و مغذی با کرفس را آموزش دادیم. حتی اگر مزه این سبزی را دوست ندارید، باید آن را به روش های خلاقانه به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا از خواص و مواد مغذی موجود در آن بهره مند شوید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1813

به "15 خاصیت بی نظیر کرفس، عوارض جانبی و طرز تهیه 4 خوردنی خوشمزه با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 خاصیت بی نظیر کرفس، عوارض جانبی و طرز تهیه 4 خوردنی خوشمزه با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید