سئول معاهده اشتراک گذاری اطلاعات نظامی با توکیو را لغو کرد

به گزارش بوستان گفتگو، به دنبال تشدید تنش ها بین سئول و توکیو، دفتر رئیس جمهور کره جنوبی از لغو معاهده دوجانبه اشتراک گذاری اطلاعاتی نظامی بین دو کشور اطلاع داد.

سئول معاهده اشتراک گذاری اطلاعات نظامی با توکیو را لغو کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تنش ها بین کره جنوبی و ژاپن که ابتدا به شکل اقدامات مالی و تحریمی خود را نشان داده بود، اکنون به حوزه اطلاعاتی- نظامی تسری پیدا نموده و مقام ارشد شورای امنیت ملی کره جنوبی بیان کرد که این کشور یک معاهده اطلاعاتی بین دو کشور را لغو نموده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی امروز پنجشنبه بیان کرد که دولت این کشور تصمیم به لغو معاهده اشتراک گذاری اطلاعاتی با ژاپن گرفته است.

کیم یو گئون معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور کره جنوبی در نطقی تلویزیونی گفت: با توجه به شرایط جاری، دولت (کره جنوبی) تصمیم گرفته است که حفظ این توافق به نفع منافع ملی مان نیست.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشته است: اعلامیه امروز پنجشنبه کره جنوبی مبنی بر لغو معاهده اشتراک گذاری اطلاعاتی با ژاپن که به دنبال تشدید اختلافات شدید تجاری صادر شده، مانعی در برابر کوشش های آمریکا به منظور تقویت همکاری های امنیتی با این دو کشور که مهم ترین متحدانش در منطقه آسیا هستند، ایجاد می نماید.

تنش ها بین کره جنوبی و ژاپن با رأی سال گذشته دادگاه عالی کره جنوبی شروع شد. این دادگاه به دلیل چهار شکایت مطرح شده علیه دو شرکت ژاپنی نیپون استیل و سومیتومو متال به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال های 1910 تا 1945، آن ها را به پرداخت جریمه 100 میلیون وون (88 هزار دلاری) محکوم کرد.

مقام های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد این حکم اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده 1965 امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، برطرف شده است.

دولت ژاپن در پاسخ به این حکم بعضی محدودیت های تجاری علیه کره جنوبی صادر و صادرات نیمه رساناهای ضروری برای فراوری کالاهای تکنولوژیک کره جنوبی را قطع کرد. این اقدام موجب شد سئول سفیر توکیو را احضار نموده و ژاپنی ها را به نقض قوانین بین المللی و استفاده از تجارت به عنوان سلاحی به منظور مقاومت در برابر اجرای حکم دادگاه عالی کره جنوبی متهم کند (جزئیات بیشتر).

در بخش دیگری از خبرگزاری آسوشیتدپرس با غیرمنتظره خواندن اقدام کره جنوبی در لغو این معاهده اطلاعاتی با ژاپن آمده است: بسیاری از کارشناسان پیشبینی نموده بودند که به دلیل روابط کره جنوبی با آمریکا، برهم زدن (این معاهده با ژاپن) اقدامی نامحتمل است.

سئول پیش از این در واکنش به اقدامات توکیو، متقابلاً ورود بسیاری از کالاهای ژاپنی به کره جنوبی را تحریم کرد و مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی با اشاره به اقدامات ژاپن علیه شبه جزیره کره در زمان جنگ جهانی دوم گفته بود: دوباره توسط ژاپن شکست نخواهیم خورد (جزئیات بیشتر).

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 416

به "سئول معاهده اشتراک گذاری اطلاعات نظامی با توکیو را لغو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سئول معاهده اشتراک گذاری اطلاعات نظامی با توکیو را لغو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید