250 مشکل صنعت توسط دانش بنیان ها حل شد، برگزاری چالش های فناورانه

به گزارش بوستان گفتگو، رضا سلطانعلی زاده مدیر شبکه تبادل فناوری در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه شبکه تبادل فناوری در سال 94 جهت شناسایی ظرفیت ها، حمایتگری و تسهیل گری، مدیریت و پیگیری در فرایند تبادل فناوری ذیل ستاد توسعه فناوری نانو ایجاد شد، گفت: این شبکه با ارائه خدمات به 300 شرکت نانویی و ارائه راهکار برای مسائل صنعتی کار خود را شروع کرد.

250 مشکل صنعت توسط دانش بنیان ها حل شد، برگزاری چالش های فناورانه

وی با بیان اینکه این شبکه تبادل صرفاً در حوزه نانو فعالیت می کرد و شرکت های نانو به صنایع برای رفع احتیاجشان معرفی می شدند، اضافه نمود: از ابتدای سال جاری این رویکرد به دستور معاون علمی و فناوری به کل شرکت های دانش بنیان تعمیم داده شد.

وی اضافه نمود: این شبکه از بدو تأسیس تا نیمه دوم سال 99 بیش از 3000 احتیاج صنعتی را از 1300 واحد صنعتی شناسایی نموده است و با استفاده از ابزارهایی همچون برگزاری رویدادهای تبادل فناوری، شرکت در نمایشگاه های تخصصی، همکاری با مشاوران خبره صنایع گوناگون و کارگزاران تبادل فناوری و شناسایی تیم ها و افراد دارای پتانسیل در قالب برنامه چالش فناورانه و نوآورانه و همچنین حمایت از هسته های فناور، بیش از 250 پروژه پیروز حل مساله و بیش از 500 پروژه در جریان در کارنامه دارد.

به گفته وی از این رو با رصد و شناسایی احتیاجهای صنعت و شناختی که روی شرکت های دانش بنیان داریم این دو طرف را به یکدیگر معرفی می کنیم.

مدیر شبکه تبادل فناوری خاطر نشان کرد: ارتباط با مشاوران خبره صنایع گوناگون و کارگزاران تبادل فناوری یکی ابزارهایی است که با استفاده از آنها پروژه های دانش بنیان در صنعت اجرایی می شوند و احتیاج همان صنعت رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه بعضی مواقع صنعت احتیاج به محصول یا خدمتی داشته که هیچ شرکت دانش بنیانی هم در این زمینه ها فعال نبوده گفت: در این صورت چالش های فناورانه برگزار می شد که در هر صورت شرکت ها و استارت آپ ها در راستای رفع احتیاج آن صنعت دستاوردهای خود را ارائه دهند.

مدیر شبکه تبادل فناوری عنوان نمود: تا به امروز در این زمینه 50 چالش برگزار شده که 17 چالش پایان یافته پیروز بوده و به غیر از 5 چالش ناپیروز، مابقی در جریان است که در نهایت به رفع احتیاج صنعت منجر گردد.

وی با بیان اینکه نانو به 17 حوزه صنعتی رسوخ پیدا نموده، ادامه داد: آب، پساب و محیط زیست، نانو پوشش، کشاورزی، صنایع غذایی و بسته بندی، نانو عمران، صنایع فلزی، نانو کامپوزیت، رنگ و رزین، نانو مواد، پلاسمای سرد، صنعت دریایی، صنعت هوایی، مرکز نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، حمل و نقل ریلی، برق و انرژی، شبکه انرژی خورشیدی نانو، باتری نانو، سلامت، پزشکی و دارو، خودرو، واحد تجهیزات حوزه های نانو از جمله حوزه هایی هستند که احتیاج صنعت به واسطه شرکت های دانش بنیان تأمین شده است.

سلطانعلی زاده اضافه نمود: اما با توجه به شناسایی همه حوزه های صنعتی در صدد هستیم که همه شرکت های دانش بنیان (بیش از 5 هزار شرکت دانش بنیان) را به این صنایع ارتباط بدهیم.

وی با بیان اینکه در سال 99 حوزه های نساجی، نفت، گاز، آب و پساب بیشترین احتیاج را عنوان نمودند که توسط شرکت های دانش بنیان رفع شده است، گفت: در سال 96 احتیاجهای حوزه نساجی، در سال 97 احتیاجهای حوزه های کشاورزی، صنایع غذایی، بسته بندی، خودرو، در سال 98 احتیاجهای حوزه های نانو پوشش ها، صنایع هوایی، عمران و ساختمان، نفت، گاز، کامپوزیت، خودرو، دریایی مطرح و توسط شرکت های دانش بنیان حوزه نانو رفع شدند.

سلطانعلی زاده گفت: کوشش ما در سال 99 این بوده که حمایت بیشتر از پروژه ها را داشته باشیم.

وی اضافه نمود: چالش فناوری و نوآوری شبکه تبادل، متولی برگزاری یک رقابت یا مسابقه با هدف توسعه نوآورانه راهکار های فناورانه برای حل احتیاجهای بنگاه های صنعتی یا توسعه محصولاتی است که در حال حاضر شرکت های موجود فناور توان پاسخگویی به آن احتیاج را ندارند.

مدیر شبکه تبادل فناوری اضافه نمود: مجموعه چالش های فناوری و نوآوری تا به امروز توانسته است اقدام به برگزاری 50 چالش کند. در این راستا تعداد 1600 طرح ارسال شده مورد آنالیز قرار گرفته است که پس از داوری و راستی آزمایی آنها تعداد 142 مورد به مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی یا نیمه صنعتی راه یافته است. در نهایت تعداد 24 چالش با پیروزیت پایان یافته است. چالش های اجرا شده توسط این مجموعه در حوزه های مختلف صنعتی از قبیل کشاورزی، خودرو، سلامت، نفت و … است.

وی اضافه نمود: اکنون شبکه تبادل فناوری با گسترش فعالیت های خود در زمینه توسعه بازار محصولات و خدمات بیش از 5000 شرکت دانش بنیان و همچنین در برگیری برنامه چالش های فناورانه و نوآورانه فعالیت دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1567

به "250 مشکل صنعت توسط دانش بنیان ها حل شد، برگزاری چالش های فناورانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "250 مشکل صنعت توسط دانش بنیان ها حل شد، برگزاری چالش های فناورانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید