چرا صدای برخی ها دورگه است؟

به گزارش بوستان گفتگو، دورگه شدن صدا در یک پسر نوجوان به معنی رشد جسمی اوست و والدین چنین نوجوانی معمولا احساس غرور می نمایند که فرزندشان عظیم شده اما خود نوجوان اغلب از این حالت خجالت می کشد؛ تا آنجا که گاهی از حرف زدن هم خودداری می نماید تا مجبور نشود صدای دورگه اش را به گوش همه برساند.

چرا صدای برخی ها دورگه است؟

چرا صدای برخی ها دورگه است؟

نویسنده:دکتر محمداسماعیل اکبری*

دورگه شدن صدا در یک پسر نوجوان به معنی رشد جسمی اوست و والدین چنین نوجوانی معمولا احساس غرور می نمایند که فرزندشان عظیم شده اما خود نوجوان اغلب از این حالت خجالت می کشد؛ تا آنجا که گاهی از حرف زدن هم خودداری می نماید تا مجبور نگردد صدای دورگه اش را به گوش همه برساند.

اما به جز این دلیل، به دلایل دیگری هم گاهی ممکن است صدای ما دورگه گردد و آن، وقتی است که سرما می خوریم یا لارنژیت (خروسک) می گیریم. البته این موارد، زودگذر هستند و چون با عطسه و سرفه و آبریزش همراه هستند، به آسانی قابل تشخیص اند و با پرهیز از صحبت کردن و درمان علامتی بیماری، خوب می شویم و صدایمان طبیعی می گردد.

معمولاً 2 طناب صوتی در حنجره وجود دارد که قدرت باز و بسته شدن دارند و با فرمان هایی که از سیستم عصبی می گیرند، حرکت می نمایند. حرکت هوا در بین این طناب ها باعث ایجاد صوت می گردد. اگر به هر دلیلی حرکت طناب های صوتی متوقف یا کند گردد یا مانعی در راه حرکت آنها پیدا گردد، تغییر حرکت طناب های صوتی سبب تغییر صدا می گردد که اغلب با خشونت صدا همراه است.

چند دلیل برای این موضوع وجود دارد که برخی از آنها خوش خیم (مانند ورم و التهاب طناب های صوتی که به طور موقت در سرماخوردگی ها و لارنژیت ها دیده می گردد) و برخی دیگر، بدخیم هستند (مثلا گاهی غده ای در حنجره روی طناب های صوتی به دلیل سرطان پیدا می گردد یا در دهانه خروج هوا که سوراخ های بینی هستند، غده ای پیدا می گردد که سبب تغییر در خروج هوا و تغییر صدای بیمار خواهد شد.) حالت دوم، زمانی است که عصب طناب های صوتی، آسیب می بیند و در نهایت، عصب فلج می گردد. در نتیجه، حرکت طناب های صوتی مختل می گردد و صدا تغییر می نماید. ضایعه این اعصاب می تواند به دلیل سرطان حنجره باشد یا از قسمت های پایین تر، عصب را گرفتار و آن را فلج کند؛ مثلاً سرطان تیرویید می تواند عصب را گرفتار کند و گاهی هم در هنگام جراحی، عصب صدمه می بیند.

مهم ترین دلیل ایجاد سرطان حنجره، استعمال دخانیات است. اگر شما سابقه طولانی مصرف سیگار داشته اید و حالا صدایتان تغییر نموده، حتما باید برای آنالیز ضایعات حنجره به پزشک مراجعه کنید. مصرف دخانیات، علاوه بر سرطان حنجره و سرطان هایی مثل سرطان ریه، عوارض قلب و عروق را هم به همراه دارند. امروزه در تحقیقات مختلف ثابت شده که استعمال دخانیات، حداقل دلیل یک سوم موارد ابتلا به سرطان هاست. مواد دخانی عامل اول بیماری های قلب و عروق و ریوی هم به حساب می آیند. این مواد فایده ای برای مردم نداشته وندارند؛ این در حالی است که تقریباً هیچ ماده ای در جهان وجود ندارد که فقط زیان آور باشد و هیچ سودی نداشته باشد!

پی نوشت ها:

* استاد و رییس مرکز تحقیقات سرطان/دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1905

به "چرا صدای برخی ها دورگه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا صدای برخی ها دورگه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید