تاثیر چاپ هشدار سلامتی روی هر نخ سیگار بر کاهش استعمال آن

به گزارش بوستان گفتگو، تحقیقات نشان می دهد که چاپ هشدار سلامتِ سیگار کشنده است روی هر نخ سیگار باعث منصرف شدن افراد از روشن کردن آن می گردد.

تاثیر چاپ هشدار سلامتی روی هر نخ سیگار بر کاهش استعمال آن

به گزارش خبرنگاران، متخصصان دانشگاه استرلینگ اسکاتلند این روش بحث برانگیز را روی 120 فرد سیگاری آزمایش نموده و درمورد افکارشان از آن ها سوالاتی پرسیدند.

این افراد اعلام کردند که این هشدارها بسیار ناخوشایند بوده و بسیاری از زنانِ مورد مطالعه نیز هشدارها را یادآور خطرات سیگار کشیدن دانستند.

این در حالی است که بعضی منتقدان بر این عقیده اند که هیچ فرد سیگاری وجود ندارد که از خطرات سیگار کشیدن آگاهی نداشته باشد، چرا که هشدارهای زیادی با اشکال مختلف روی پاکت های سیگار درج شده است.

اما مولف اصلی این مطالعه اعلام نموده که به اعتقاد بیشتر متخصصان چاپ هشدارهای سلامت روی هر نخ سیگار برای افرادی که قصد استعمال آن ها را دارند، ناخوشایند است.

این مطالعه نشان می دهد که چاپ چنین هشدارهایی می تواند در تصمیم گیری افراد سیگاری برای استعمال این ماده دخانی تأثیر بگذارد. یافته ها نشان می دهد که این رویکرد، سیاستی مناسب بوده و روشی است که برای اولین بار پیغام رسانی سلامتی را به تجربه استعمال بسط می دهد.

احتمال درج هشدار درباره سیگارها در برنامه اقدام کنترل دخانیات دولت اسکاتلند نیز قرار گرفته است. این طرح پیشنهاد می نماید تغییراتی در رنگ، ترکیب و پیغام های هشدار دهنده روی هر نخ ایجاد گردد.

مقامات رسمی سال گذشته در کانادا نیز اعلام کردند که در نظر دارند تولیدنمایندگان را وادار به چاپ هشدارهای سلامت روی هر نخ سیگار نمایند.

متخصصان مرکز مطالعات سرطان انگلیس با اشاره به این که بسیاری از جوانان هنوز در حال استعمال سیگار هستند، اعلام نموده اند اقدامات ضد استعمال دخانیات دولت و افزایش مالیات بر سیگار هم چنان مؤثرترین روش ها برای متوقف کردن آغاز استعمال سیگار است.

متخصصان خاطر نشان نموده اند باید هم چنان به دنبال روش های نوآورانه ای بود که جوانان را از سیگار کشیدن بازدارد و به این ترتیب میزان استعمال دخانیات را در بین جوانان کاهش داد. این مطالعه نشان می دهد که تاکتیک هایی مانند کاهش جذابیت ظاهری سیگارها می تواند یک روش مؤثر در انجام این کار باشد.

تمام افراد سیگاری در این مطالعه 16 ساله یا بالاتر بوده اند. به گفته این شرکت نمایندگان زمانی که هشدارهای سلامت روی هر نخ از سیگارها درج می گردد، تاثیر بیشتری دارد، چرا که در تمامی مراحل سیگار کشیدن از جمله درآوردن سیگار از پاکت، روشن کردن آن، تکاندن خاکستر و دیگر مراحل، هشدار به چشم می خورد و احساس ناخوشایندی را در فرد ایجاد می نماید.

خود افراد سیگاری می گویند درج این هشدارها روی هر نخ سیگار می تواند به ترک سیگار و جلوگیری از سیگاری شدن بچه ها یاری شایانی بکند. این اقدام در کانادا و اسکاتلند در دست آنالیز است.

ابتکارات دولتی مختلفی برای کاهش استعمال دخانیات به طور منظم طی 15 سال گذشته در انگلیس معرفی شده است. برای مثال درج هشدارهای سلامتی روی پاکت های سیگار از سال 2002 میلادی اجباری شد و تبلیغات دخانیات در سال 2003 میلادی و نیز سیگار کشیدن در فضای بسته در سال 2007 میلادی ممنوع شد.

مقامات انگلیس این اقدامات را در سال 2017 میلادی با سیاستی دنبال کردند که طی آن تمامی بسته بندی های سیگارها باید با پاکت های قهوه ای مایل به سبز جایگزین شوند.

به نوشته روزنامه دیلی میل، تحقیقات دانشگاه کالج لندن نشان می دهد قوانین سختگیرانه تر در خصوص بسته بندی و تبلیغات سیگار و هم چنین ممنوعیت استعمال دخانیات در فضای بسته مفید واقع شده و آمار استعمال دخانیات را کاهش داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 343

به "تاثیر چاپ هشدار سلامتی روی هر نخ سیگار بر کاهش استعمال آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر چاپ هشدار سلامتی روی هر نخ سیگار بر کاهش استعمال آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید