کشف ژن های مقاوم به درمان سرطان

به گزارش بوستان گفتگو، دانشمندان برای اولین بار با کشف دو ژن نو پیروز شدند ژن هایی را که در مقابل شیمی درمانی و درمان سرطان مقاومت ایجاد می نمایند، شناسایی نمایند.

کشف ژن های مقاوم به درمان سرطان

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، برای اولین بار، پژوهشگران دو ژن NEK2 و INHBA را شناسایی کردند که به شیمی درمانی برای سرطان های سر و گردن مقاوم هستند و دریافتند که با خاموش کردن آنها درمان این سرطان ها می تواند بسیار موثرتر انجام گردد.

این ژن ها که به مقاومت در مقابل شیمی درمانی در سرطان های سر و گردن مژکارسینومای سلول سنگ فرشی(HNSCC) یاری می نمایند، به طور بالقوه می توانند خاموش شوند تا به درمان های موجود اجازه دهند کار خود را به خوبی انجام دهند.

سرطان های سر و گردن در دهان، لب، بینی، سینوس ها، حنجره و گلو بروز می نمایند. بیش از 90 درصد این سرطان ها از نوع کارسینومای سلول سنگفرشی(SCC) هستند که از اپیتلیوم منشأ می گیرند. راه انتشار این سرطان ها به صورت کلی از غدد لنفاوی گردن است و اغلب بدخیم هستند.

ته موی-تک(Teh Muy-Teck) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه کوئین مری لندن می گوید: متاسفانه افراد زیادی وجود دارند که به شیمی درمانی یا پرتو درمانی پاسخ نمی دهند. مطالعه ما نشان داده است که حداقل در سرطان های سر و گردن، این دو ژن خاص می توانند پشت این موضوع باشند و سپس می توانند برای مبارزه با مقاومت برابر شیمی درمانی مورد هدف قرار گیرند.

حدود 90 درصد از سرطان های سر و گردن به وسیله HNSCC ایجاد می شوند و اندازه بقای بیماران مبتلا به HNSCC پیشرفته کمتر از 25 درصد است که عمدتاً به علت مقاوم بودن آن به درمانها از جمله رادیوتراپی و شیمی درمانی است.

لازم به ذکر است که تا به امروز، هیچ درمان هدفمندی وجود ندارد که ترکیب ژنتیکی را در نظر بگیرد.

پژوهشگران 28 ژن را بر روی 12 سویه از رده های سلولی سرطانی مقاوم در برابر شیمی درمانی آزمایش کردند که بر روی چهار رده سلولی که احتیاج به آنالیز بیشتر داشت، تمرکز کردند.

آنها بعلاوه به وسیله یک کتابخانه شیمیایی که برای توسعه داروهای نو استفاده می گردد، آنالیز کردند و دریافتند که ژن های NEK2 و INHBA را می توان با استفاده از یک سم قارچی موسوم به Sirodesmin A و ترکیبی به نام Carfilzomib که از باکتری ها نشات می گیرد، سرکوب کرد.

در دو ژن از این چهار ژن(NEK2 و INHBA) پژوهشگران توانستند از Sirodesmin A و Carfilzomib استفاده نمایند تا سلول های سرطانی HNSCC را در هنگام درمان با داروی رایج شیمی درمانی سیس پلاتین تقریبا 30 برابر آسیب پذیرتر نمایند.

پژوهشگران امیدوارند با استفاده از Sirodesmin A و Carfilzomib که قبلاً در درمان ها استفاده می شدند، بتوان آنها را مجدداً و برای تکمیل درمان به منظور سرکوب NEK2 و INHBA و ارائه نتایج مؤثرتر شیمی درمانی، برنامه ریزی کرد.

موی-تک می گوید: این نتایج گامی امیدوارنماینده برای بیماران سرطانی است که در آینده درمان های شخصی سازی شده بر اساس ژن ها و نوع تومورشان را دریافت می نمایند که به آنها نرخ بقا و نتیجه درمانی بهتری می دهد.

این مطالعه در مجله Molecular Cancer منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 شهریور 1402 بروزرسانی: 15 شهریور 1402 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2388

به "کشف ژن های مقاوم به درمان سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ژن های مقاوم به درمان سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید