پوشش دهی قالب های تولید قطعات در صنعت خودروسازی با فناوری نانو

به گزارش بوستان گفتگو، پوشش دهی قالب های تولید قطعات در صنعت خودروسازی به منظور رفع مشکل خوردگی و سایش سطح قالب توسط یک شرکت داخلی انجام شد.

پوشش دهی قالب های تولید قطعات در صنعت خودروسازی با فناوری نانو

به گزارش خبرنگار در صنعت دایکست، قالب های تولید قطعات که ارزش بالایی داشته و در فرایند تولید حرف اول را می زنند، به واسطه وجود مواد خورنده، تنش های حرارتی، وجود ذرات سیلیس و مواد مذاب و فشار ایجاد شده در ریخته گری، در فرایند دایکست سریع تر از حد انتظار مورد انواع تخریب نظیر سایش و خوردگی قرار گرفته و فرسوده می شوند.

این موضوع علاوه بر اینکه منجر به ایجاد اختلال در چرخه تولید می شود از طرف دیگر هزینه های تولید را به خاطر بالا بودن هزینه های تعویض قالب ها افزایش می دهد. از این رو شرکت های فعال در صنعت دایکست همواره به دنبال روش ها و پوشش هایی هستند که مشکل خوردگی و سایش سطح قالب های خود را کاهش دهند. فناوری رسوب فیزیکی بخار موسوم به PVD یکی از فناوری های پیشرفته برای ایجاد پوشش های بسیار نازک روی فلزات و آلیاژ های مختلف است که می تواند به افزایش چشمگیر مقاومت آن ها در برابر خوردگی یا سایش منجر شود.

یکی از پروژه های پیروز سال 98، پوشش دهی قالب های تولید قطعات در صنعت خودروسازی به منظور رفع مشکل خوردگی و سایش سطح قالب ها بود که توسط یک شرکت داخلی انجام شد.

یک شرکت داخلی ریخته گری و آلومینیوم مسائل خود در زمینه پوشش دهی قالب ها را با همکاری شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما رفع کرد. این شرکت پس از آشنایی با فناوری نانوپوشش دهی یک شرکت دانش بنیان همکاری مشترکی را برای رفع مسائل خط تولید خود با این شرکت نانویی آغاز کرد.

در این برنامه همکاری مشترک، شرکت ریخته گری چند قالب و بدنه قالب را به عنوان نمونه در اختیار این شرکت نانویی قرار داد تا به عنوان نمونه بر روی آن ها پوشش های نانو اعمال شود. سپس قالب ها برای تست و بررسی بیشتر در اختیار شرکت ریخته گری قرار داده شد و عملکرد نانوپوشش وکیفیت پوشش ها به تایید یک شرکت داخلی رسید. بررسی ها نشان داد که عملکرد پین ها 8 تا 10 برابر افزایش یافته بود و هزینه ها و میزان توقف خط به همین میزان کاهش یافته است.

ساخت حسگری توسط ناسا برای مشخص سطح اضطراب فضانوردان

در نهایت پس از اعلام رضایت کلی شرکت ریخته گری از پین ها پوشش داده شد فاز جدیدی از همکاری میان این دو شرکت آغاز شد تا دستگاه پوشش دهی پین را برای این شرکت تولید کند.

این شرکت نانویی یکی ازشرکت های صنعتی توسعه دهنده پوشش های نانولایه و نانوکامپوزیتی شناخته می شود. تجهیزات این شرکت مبتنی بر روش رسوب دهی بخار پلاسمایی است. سوین پلاسما بیش از 8 سال سابقه کار صنعتی، علمی و تحقیقاتی در این زمینه داشته و در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز خدمات پوشش های فوق سخت به روش رسوب دهی بخار پلاسمایی در ایران فعالیت می کند.

این شرکت که تا به امروز تفاهم نامه های همکاری را با 5 شرکت چینی به امضا رسانده و با یک شرکت از کشور سوئیس نیز همکاری مستمر دارد، پیروز به ساخت تجهیزات ایجاد نانوپوشش های فوق سخت شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 951

به "پوشش دهی قالب های تولید قطعات در صنعت خودروسازی با فناوری نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوشش دهی قالب های تولید قطعات در صنعت خودروسازی با فناوری نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید