لاوروف: سیاست آمریکا در قبال ایران شیطنت آمیز و کوته بینانه است

به گزارش بوستان گفتگو، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که آمریکا سیاست شیطنت از هر طریق ممکن، منزوی کردن و تسلیم کردن ایران را در پیش گرفته که سیاستی کوته بینانه است و هیچیک از اتهامات وارده به جمهوری اسلامی، مبتنی بر واقعیات قانع کننده نیستند.

لاوروف: سیاست آمریکا در قبال ایران شیطنت آمیز و کوته بینانه است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه خاطرنشان کرد که آمریکا هدف وادار کردن ایران به تسلیم شدن را در پیش گرفته، در حالی که چنین سیاستی بسیار کوته بینانه است.

لاوروف در سخنرانی امروز خود در نشست بین المللی باشگاه مباحثاتی والدای گفت: متاسفانه مقامات واشنگتن هدف شیطنت کردن از هر طریق ممکن، منزوی ساختن و وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به تسلیم شدن را دنبال می نماید. من فکر نمی کنم که چنین سیاستی دوراندیشانه و منطقی باشد.

وی تأکید کرد: تمامی اتهامات وارد شده به مقامات تهران به بهانه های مختلف، هیچکدام مبتنی بر واقعیات قانع نماینده ای نیستند. در حالیکه خارج شدن یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مسلماً نمونه شاخص بی توجهی این کشور به ضوابط و قوانین بین المللی و تصمیمات شورای امنیت است. ایالات متحده نه تنها از اجرای این تصمیمات خودداری نموده، بلکه سایر کشورها را نیز به خاطر اجرای توافقنامه هسته ای با ایران و اجرای قطعنامه شورای امنیت در این رابطه به تحریم تهدید نموده است.

وزیر خارجه روسیه اضافه نمود: در رابطه با درخواست های مضاعف از ایران باید تاکید کنم، می توان هر مسئله ای را در چارچوب التزامات برجام آنالیز کرد، ولی با این درک که این مسئله تنها در صورت توافق همه طرفین شرکت نماینده در توافق هسته ای پایبندی آنها به تعهدات خویش امکان پذیر خواهد بود و چنین این مسئله به کوشش های آمریکا برای تغییر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مربوط نیست. برجام باید به صورت کامل باقی بماند و باید بطور اجرا گردد و جایگزینی برای آن وجود ندارد. و در این بین طرفین باقی مانده در آن می توانند هر مسئله ای را در صورت توافق آنالیز نمایند.

سرگئی لاوروف یادآور شد: انسان هرگز نمی تواند به مسئله ای بطور صددرصد اطمینان داشته باشد، ولی به نظر من، نه ایران و نه آمریکا و نه اکثر کشورهای منطقه خواهان جنگ نیستند. ممکن است کسانی بخواهند تا از اوضاع آشفته در منطقه استفاده نموده و به وخامت اوضاع بیافزایند تا در سایه آن مزایایی برای خود بدست آورند. ولی به عقیده من هیچکس خواهان جنگ نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد که روسیه به همراه چین و ایران در حال فراهم کردن شرایط برای اجرای یک مانور نظامی-دریایی در مشاخصه با تروریسم و دزدان دریایی در بخش هایی از اقیانوس هند است.

آمریکا بازی خطرناکی را در سوریه در پیش گرفته است

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از سخنرانی خود یادآور شد: خاورمیانه که مهد تمدن ها و ادیان دنیای بوده، اکنون به عرصه ای برای آزمایشات سیاسی بی پروایی تبدیل شده که تاکنون هم عواقب فاجعه آمیزی را به دنبال داشته و این مسئله بسیار جدی است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، آمریکا که سعی دارد از عامل نمودها برای حل و فصل مسائل خود در سوریه استفاده کند، بازی بسیار خطرناکی را شروع نموده است. وی اضافه نمود: ما از مدتها قبل توجه متوجه جامعه دنیای را به این مسئله جلب نموده ایم که همتایان آمریکایی ما و ائتلاف تحت رهبری آنها بازی خطرناکی را در کرانه شرقی رود فرات شروع نموده و سعی دارند تا از عامل نمودها برای حل و فصل اهداف ژئوپلیتیکی خود استفاده نمایند. این هدف شامل آن می گردد که این منطقه از خاک سوریه را از سایر مناطق این کشور جدا نمایند و این کوشش کاملا آشکار است.

به گفته وی، این در حالی است که روسیه هرگز تاثیر منفی بر اوضاع خاورمیانه نداشته و هیچ کشوری را علیه کشور دیگری تحریک ننموده است.

مسکو امیدوار است، سازمان ملل در روند کار کمیته قانون سوریه بی طرف عمل کند

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه در تماس های طرف روسی با همتایان آمریکایی در ارتباط با مسائل سوریه، چشم اندازعقل سلیم وجود دارد، اضافه نمود: آنها هرچند بصورت زبانی، از توافقات انجام شده در چارچوب مذاکرات آستانه بین مقامات دمشق و مخالفان سوری درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و قوانین و روند کار آن، استقبال می نمایند.

وی یادآور شد که سه کشور ضامن صلح در سوریه، یعنی روسیه، ایران و ترکیه، کوشش خواهند کرد تا موانع بر سر کار موثر کمیته قانون اساسی سوریه را رفع نمایند و مقامات مسکو امیدوارند که سازمان ملل هم در این زمینه کاملاً بی طرف عمل کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اضافه نمود: اکنون کار بسیار سخت و به مراتب پیچیده تر از قبل از تشکیل کمیته قانون اساسی پیش روی است. اکنون بر سر میز مذاکرات نمایندگان مخالفان و دولت سوریه با مشارکت هیئتی از جامعه مدنی این کشور نشسته اند که می بایست درباره اصلاح قانون اساسی سوریه به توافق برسند و دقیقا این قانون اساسی باید پایه و اساس انتخابات آینده در این کشور باشد.

لاوروف ابراز امیدواری کرد که در شرایطی که همه کارت ها به روی میز است، سازمان ملل در برخورد با این روند کاملاً بی طرفانه برخورد کند. سه کشور عضو مذاکرات آستانه نیز بی تفاوت نخواهند ماند و همه کوشش خود را بکار خواهند بست تا خود طرفین سوری بدون دخالت از خارج، با یکدیگر به توافق دست یابند.

همه باید درک نمایند که تحریم ها علیه روسیه کارآمد نخواهد بود

لاوروف در سخنرانی خود همچنین خاطرنشان کرد که همه کسانی که دارای دیدگاه سیاسی نسبت به وضعیت تحریم های ضدروسی دارند، مدتهاست باید فهمیده باشند که تحریم ها علیه روسیه کارآمد نبوده و هرگز نمی تواند کارآمد باشد.

به گفته وی، روسیه هرگز خود را از غرب منزوی ننموده و برخلاف بعضی کشورهای اتحادیه اروپا، همیشه آماده انجام مذاکره بوده و هست.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که آمریکا خواهان جنگ در اروپا نیست، ولی می خواهد تا از رقابت بین کشورهای اروپایی به نفع خود استفاده کند، ازجمله برای افزایش سفارشات برای خرید سلاح های آمریکایی و همچنین فروش گاز مایع خود و این مسئله یکی دیگر از ابزارهای واشنگتن برای پیشبرد اهداف خود در چارچوب ناتو است.

لازم به یادآوری است ، پانزدهمین دور از رایزنی های بین المللی باشگاه مباحثاتی والدای از تاریخ 30 سپتامبر تا سوم اکتبر سال 2019 (8 الی 11 مهر ماه) در بندر سوچی در حال اجرا است. موضوع مباحثات سال جاری: طلوع شرق و نظام سیاسی دنیا می باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 466

به "لاوروف: سیاست آمریکا در قبال ایران شیطنت آمیز و کوته بینانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: سیاست آمریکا در قبال ایران شیطنت آمیز و کوته بینانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید