قطر بین انتخاب استقلال و هضم در سیستم سعودی قرار گرفته است

به گزارش بوستان گفتگو، به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، اگر قطری ها در چارچوب سیاست خارجی عربستان عمل نمایند، نزاع طرفین انتها می یابد.

قطر بین انتخاب استقلال و هضم در سیستم سعودی قرار گرفته است

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در مورد شروط 13 گانه شورای همکاری خلیج فارس برای قطر، با اشاره به اینکه قطر بین انتخاب استقلال و هضم در سیستم سعودی قرار گرفته است، بیان داشت: شروط کشورهای عربی در مورد قطر در حالی مطرح می گردد که درواقع این موضع تنها موضع عربستان است؛ اما سعودی ها اصرار دارند آنچه را که در ارتباط با مسائل خارجی دنبال می نمایند، تحت عنوان مجموعه ای از کشورها منعکس نمایند تا ازیک طرف از تبعات اقدامات دیکتاتورمآبانه دور باشند و از طرف دیگر با ادعای اینکه این امر موضع جمعی از کشورها است، اثرپذیری موضع خود را افزایش دهند.

وی با تأکید بر اینکه بیانیه ای که در اوایل خردادماه به نام کشورهای اسلامی و عربی صادر شد، بیانیه عربستان بود، اضافه کرد: وزیر خارجه لبنان پس ازاین بیانیه توضیح داد آنچه در این بیانیه آمده بود، در اجلاس مطرح نشده و به تصویب نرسیده بود؛ بنابراین بیانیه جمع محسوب نمی گردد. کشورهای دیگر نیز موضع گرفتند و تعیین شد که این بیانیه موضع عربستان بوده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به پرسش خاتمه مناقشاتی که عربستان در مورد قطر به راه انداخته، چیست؟ اشاره داشت: اگر به ماهیت این نزاع توجه گردد، مشاهده می گردد این موضوع نزاعی است که عربستان در حوزه رسانه و سیاست برای داشتن یک جبهه سیاسی دنبال نموده است. جرم قطری ها نیز این است که آن ها در این جبهه که سعودی ها حول محور خود دنبال می نمایند، خلل وارد کردند و زیر بار نرفتند.

وی با اشاره به اینکه اگر قطری ها بپذیرند در چارچوب سیاست خارجی عربستان عمل می نمایند، این نزاع در عرصه رسانه ای و سیاسی نیز خاتمه می یابد، تأکید کرد: قطر در این صورت از یک سو استقلال خود را از بین برده است و از طرف دیگر این امکان را به عربستان می دهد که در هر موضوعی بتواند این کشور را با اعمال فشار منقاد خود کند. باید گفت که قطر در این شرایط بین انتخاب استقلال و هضم در سیستم سعودی قرار گرفته است.

زارعی با تأکید بر مقاومت قطر در برابر عربستان عنوان نمود: به نظر می رسد قطری ها علیرغم ضعفی که دارند، به اندازه بسکمک مقاومت خواهند کرد؛ چراکه در منطقه کشورهایی هستند که قطر را در راستا خود کمک نمایند. به همین دلیل این مناقشه بین قطر و عربستان برای مدت قابل توجهی با نوسانات استمرار می یابد.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 830

به "قطر بین انتخاب استقلال و هضم در سیستم سعودی قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر بین انتخاب استقلال و هضم در سیستم سعودی قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید