فرار ماما ها از اتاق زایمان!

به گزارش بوستان گفتگو، بسیاری فکر می نمایند یک ماما فقط می تواند نوزادی را به جهان بیاورد و تمام؛ در حالی که ماما ها برای بسیاری از مسائل مراقبتی آموزش دیده و چهار سال آزگار درس خوانده اند تا بتوانند به مادر، پدر و نوزاد یاری نمایند و این فرایند را تا دوران یائسگی یک زن ادامه دهند.

فرار ماما ها از اتاق زایمان!

به گزارش ایسنا، همپوشانی کار ماما ها و متخصصان زنان و زایمان، مسائل بیمه ای برای ماما ها و استرس بالای کاری آنان موجب شده که بعضی از ماما ها جذب شبکه های بهداشت شوند و با مسائل کار نمایند. امروز (15 اردیبهشت) روز جهانی ماما است و دو ماما از مسائل و دغدغه های کاری خود به ایسنا می گویند.

حدود 11 سال است که در این حوزه کار می نماید و در حال حاضر یکی از ماما های پزشک خانواده شهری در استان مازندران است. با این که خیلی کارش را دوست دارد، اما اصلا از حقوق و مزایای آن راضی نیست: ماما ها می توانند در شرایط مختلفی فعالیت نمایند. از مشاوره گرفته تا کار در اتاق زایمان و مراقبت های نوزاد، اما متاسفانه، حداقل در استان مازندران، به علت پذیرش پزشک خانواده شهری از ماما ها بیگاری کشیده می گردد. منِ ماما نه تن ها کار خودم را انجام می دهم بلکه باید مراقب سلامت روان مردم جامعه ای که در آن زندگی می کنم هم باشم؛ در حالی که خودم امنیت شغلی ندارم و در همه این سال ها که کار کردم یک بار دولت حاضر نشده ما، ماما ها را تحت پوشش خود قرار بدهد و به عبارتی ما را بار اضافی جامعه می داند. حتی حقوق ماما های فعال در شبکه بهداشت طبق قانون کار نیست و 12 درصد حقوق مان را باید پزشک عمومی شبکه بهداشت بدهد و مابقی آن را دانشگاه علوم پزشکی مازندران!

او که به علت نداشتن امنیت شغلی دوست ندارد، اسمی از او آورده گردد، ادامه می دهد: حدود پنج ماه است که دانشگاه علوم پزشکی حقوق ما را پرداخت نکرده است. من ماهی دو میلیون و 100 هزار تومان از حقوقم را از پزشک دریافت می کنم که یک میلیون و 100 هزار تومان این مبلغ را به اجبار برای حق بیمه پرداخت می کنم و دانشگاه هم مابقی حقوق ما را با تاخیر پرداخت می نماید. به نظر شما ماهی یک میلیون تومان در شان و منزلت یک ماماست؟ حتی در تقویم کشور ما روز جهانی ماما لحاظ نشده است! همه این حرف ها را هر سال می زنیم، اما متاسفانه صدای ما شنیده نمی گردد و هر بار که اعتراض کردیم، می گویند دولت بودجه ندارد! منِ ماما درس خواندم و دوست دارم کار کنم.

شاید بعضی با خواندن این مطالب بگویند که خب با این شرایط کار نکن! چرا من باید از کاری که دوست دارم دور باشم؟ من درس خواندم و دوست دارم کار کنم. اصلا به این کار نیاز داریم. چرا عادت کردیم که صورت مسئله را پاک کنیم؟ به ما می گویند باید محافظ سلامت روح و روان مردم باشید؛ در حالی که کسی به فکر سلامت روح و روان ما نیست. به ما می گویند شما باید در دو شیفت کار کنید از ساعت هشت تا 12 ظهر و 16 تا 20 بعد از ظهر. من که وظیفه مادری و همسری هم دارم، چطور باید زندگی خودم را مدیریت کنم؟ دولت حداقل کاری که می تواند برای من انجام دهد، پرداخت حقوقم سر موقع است. اگر پزشک عمومی به من بگوید نیاز به همکاری با من ندارد و می خواهد فرد دیگری را جایگزین من کند، چه کاری می توانم انجام دهم؟ من اگر شرایط جذب در بیمارستان را داشتم حتما این کار را می کردم، اما متاسفانه شرایط برای همه افراد یکسان نیست. متاسفانه جذب ماما ها در استان مازندران بسیار بد است و اگر در سال یک بار آزمون بگیرند، فقط یک نفر در این حوزه جذب می گردد. به همین علت بسیاری از ماما ها ترجیح می دهند در این آزمون شرکت ننمایند؛ چرا که از قبل تعیین است چه کسی جذب می گردد.

به عقیده این ماما، کار در شبکه بهداشت برای ماما ها راحت تر و استرس آن از کار در بیمارستان کمتر است؛ چرا که دست ماما ها در بیمارستان چندان باز نیست و باید تابع مافوق خود باشند. معمولا متخصصان زنان و زایمان که در بیمارستان کار می نمایند، مسئولیت کاری خود را نمی پذیرند و در واقع همه کار را روی دوش ماما می گذارند و اگر اتفاقی بیفتد، ماما باید جوابگو باشد: برای مثال زمانی که بیمار بدحال برای زایمان به بیمارستان مراجعه می کرد و با متخصص زنان و زایمان تماس می گرفتیم، می گفت چیز مهمی نیست و به بیمارستان مراجعه نمی کرد. ماما هم نمی تواند خودسرانه تصمیم بگیرد، چون باید جوابگو باشد. همه این مسائل موجب می گردد که ماما ها از اتاق زایمان فرار نمایند.

او درباره تفاوت کار ماما و متخصص زنان و زایمان می گوید: ماما ها باید کار های مراقبتی را انجام دهند. متخصص زنان یک مرتبه بالاتر از ماماست و مادر ها باید سلسله مراتب را رعایت و در مرحله اول به ماما مراجعه نمایند و در مراحل بعد به متخصصان زایمان؛ مثل پزشک خانواده که حدود هشت سال است در بعضی از استان ها مثل مازندران و فارس به صورت پایلوت اجرا می گردد تا از هزینه های احتمالی کم گردد. مردم باید بدانند که بسیاری از خدمات زایمان و مراقبت های قبل و بعد از آن را یک ماما هم می تواند انجام دهد و اگر نیاز به جراحی باشد باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. یک زن از شش تا 80 سالگی به یاری یک ماما نیاز دارد. البته در بعضی از موارد گفته می گردد ماما ها حتی از بدو تولد می توانند به نوزادان دختر یاری نمایند؛ از انجام و آموزش مسائل بهداشتی گرفته تا آگاهی بخشی درباره مسائل خصوصی. از طرفی ماما ها به علت زایمان های طبیعی مکرری که انجام می دهند، در کارشان بسیار ورزیده هستند.

منصوره زندی - ماما - هم 17 سال است که در این حوزه مشغول به کار بوده و در حال حاضر در چالوس فعالیت می نماید. تعداد نوزادانی که او به جهان آورده، از دستش خارج شده است. او از دغدغه های کاری خود به بیمه اشاره می نماید: در رشته مامایی دغدغه های کاری بسیاری وجود دارد و یکی از آن ها قرارداد با بیمه هاست که بسیاری از بالادستی ها کوشش می نمایند تا این اتفاق بیفتد تا همکاران ما که مطب دارند بتوانند با بیمه ها قرارداد ببندند، اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است. یکی از دلایل این موضوع مخالفت پزشکان زنان و زایمان است؛ چرا که ما همزمان با آنان در حال فعالیت هستیم و با توجه به این که کشور ما پزشک سالار است، هنوز مسائل ماما ها در این زمینه حل نشده است. در حال حاضر هم که نسخه ها الکترونیک شده، هنوز برای رشته مامایی در نسخه الکترونیک فکری نشده است.

این ماما درباره همپوشانی کار ماما ها و متخصصان زنان و زایمان شرح می دهد: زایمان طبیعی را هم ماما ها انجام می دهند هم متخصصان زایمان، اما معمولا پزشکان زنان جراحی ها را انجام می دهند. در استان مازندران آمار سزارین بیشتر از همه نقاط کشور بوده و از طرفی جمعیت پزشک زنان در این استان زیاد است و کار پزشک زنان هم جراحی است؛ بنابراین بالارفتن آمار سزارین در این استان طبیعی است. در حالی که این اتفاق از نظر مالی برای خانواده ها ارزان نیست. البته با قوانینی که گذاشته شده آمار سزارین خیلی پایین آمده است و آگاهی مادران نسبت به انجام زایمان طبیعی بیشتر شده است. سزارین یک عمل جراحی سنگین در حوزه زنان است و بیشترین ترس زنان هم از درد زیاد زایمان طبیعی است.

منبع: فرارو
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2179

به "فرار ماما ها از اتاق زایمان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرار ماما ها از اتاق زایمان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید