دریاچه الندان ساری و تجربه طبیعت گردی متفاوت

به گزارش بوستان گفتگو، این مقاله در مجله گردشگری خبرنگاران درباره یکی از جاهای دیدنی مازندران است. دریاچه الندان (Alendan) بی نظیرترین دریاچه مازندران که چشم انداز ای چشم نواز دارد؛ در هر فصل از سال که به الندان بروید با زیبایی های منحصربه فرد فصل روبه رو می شوید. دریاچه الندان ساری با 17 هکتار وسعت در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا واقع شده است و گردشگران زیادی به عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری از آن بازدید می نمایند.

دریاچه الندان ساری و تجربه طبیعت گردی متفاوت

شاید بپرسید دریاچه الندان کجاست؟ دریاچه شگفت انگیز الندان در نزدیکی ازنی، از توابع بخش چهاردانگه ساری و در منطقه جنگلی پله الندان واقع شده است. نکته جالب درباره دریاچه الندان این است که برخلاف اغلب دریاچه های شمال ایران، آب این دریاچه فقط از بارش باران های فصلی تامین می شود و هیچ رودخانه ای به سمت آن جریان ندارد.

دریاچه الندان کجاست؟

مازندران، ساری، 65 کیلومتری جنوب شهر ساری، 200 کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه ازنی کوه

مسیر دریاچه الندان از تهران چطور است؟

ابتدا به سمت ساری حرکت کنید، سپس با راهنمای تیتر مسیر دسترسی می توانید به دریاچه الندان برسید.

آب وهوای دریاچه الندان چگونه است؟

منطقه الندان در بهار و پاییز خنک و بارانی است، تابستان گرمی دارد و در زمستان ها سرد می شود.

برترین فصل برای سفر به دریاچه الندان چه فصلی است؟

بهار و پاییز

دریاچه الندان از گذشته تا به امروز

زمین شناسان می گویند قدمت دریاچه الندان به دوره کواترنری برمی شود؛ یعنی حدود 2.5 میلیون سال پیش! بزرگ ترین اتفاق در دوره کواترنری پراکندگی انسان ها بود؛ با توجه به اینکه دگرگونی های شدید آب وهوایی رخ داد، بعید نیست انسان هم نقش کوچکی در تشکیل دریاچه الندان داشته باشد.

دریاچه الندان با شماره 263 در تاریخ 23 آبان 1394 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

شرایط آب وهوایی دریاچه چیست؟

طبیعتا برای سفر به هر جای ضروری است اول از شرایط آب وهوای آن آگاه شوید. بد نیست بدانید آب وهوای دریاچه الندان در هر فصل چطور است تا فصل مناسب خود را برای سفر انتخاب کنید.

بهار، فصل تازگی و باران های بهاری است. بهار یکی از برترین فصل ها برای سفر به دریاچه الندان ساری است. گیاهان از خواب زمستانی خود بیدار می شوند و دوباره جوانه می زنند. هم زیبایی و هم آب وهوای متعادل در بهار منتظر شماست. تابستان اما گرم است. با وجود زیبایی های غیرقابل انکار، هوای گرم و شرجی حتما شما را خسته می نماید.

پاییز هم مانند بهار فصلی پر از حال خوب، زیبایی و هوای خنکی است که مناسب سفر به دریاچه الندان است. در این فصل رنگارنگ جنگل پر از برگ های زرد و نارنجی می شود و زمین هم به همین رنگ ها درمی آید.

زمستان های دریاچه الندان سرمای استخوان سوزی دارد. جنگل و دریاچه در هوای سرد و گاهی برفی یا بارانی غرق می شود و برخی وقت ها آب دریاچه هم یخ می زند. اردک های وحشی مهاجر و سطح منجمد دریاچه از زیبایی های این فصل دریاچه است.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه الندان چیست؟

پوشش گیاهی منطقه الندان بسیار متنوع است؛ درختچه های ولیک، تلکا و ازگیل و انواع گیاهان دارویی، گل بنفشه و الزی که همان پیازچه وحشی است، در این منطقه به وفور به چشم می خورد. گیاهان دارویی این منطقه در بهار خودشان را بیشتر نشان می دهند اما در بقیه فصل های سال هم کم و بیش می توانید آن ها را پیدا کنید.

یکی از موارد جالب دیگر، جنس خاک این منطقه است؛ این خاک در برابر آب نفوذناپذیر است و همین، یکی از دلایلی است که دریاچه سالم مانده و چندان تغییری نداشته است. پوشش جانوری هم بسیار متنوع است؛ از گونه های خاص جانوری، اردک وحشی است که زمستان ها به دریاچه الندان می آید. شما می توانید بیشتر گونه های جانوری منطقه را در بهار ببینید.

تجربه حس وحال دریاچه الندان

وقت آن است از احساسات شگفت انگیزی که در طول سفر تجربه می کنید حرف بزنم. مهم نیست چه فصلی را از نظر زیبایی انتخاب می کنید؛ دریاچه الندان در هر فصلی زیباست و احساس فوق العاده ای به شما می دهد. نفس عمیق بکشید تا ریه های خود را از هوای پاک و بوی نم خاک و حس تازگی جنکل پر کنید.

به محض اینکه وارد منطقه جنگلی شوید و چشم انداز روبه رویتان را ببینید، تمام دغدغه های فکری شما در جاده انداخته می شوند و آرامش وجودتان را پر می نماید. بوی گیاهان یا نم باران هوش از سرتان می پراند، صدای بادی که میان گیاهان می پیچد و پرندگانی که لابه لای شاخه ها پرواز می نمایند، همگی احساس تازه ای به شما می دهند که شاید در هیچ پارک و بوستانی در دل شهر آن را تجربه نکنید.

سرگرمیات رایج در جوار دریاچه الندان

هر سفری با سرگرمی به یادماندنی تر است و بیشتر خوش می گذرد. پس سرگرمیاتی را که می توانید در سفر به دریاچه الندان تجربه کنید، آنالیز کنیم.

کوهنوردی حوالی دریاچه الندان

طبیعتا مسیر جنگلی و کوهستانی است. اگر بخواهید به جاهای تماشای ساری نزدیک دریاچه الندان هم سری بزنید، بیشتر مسیر پیش روی شما کوهستانی است. اگر ورزشکار هستید و آدینه صبح ها را با کوهنوردی آغاز می کنید، این مسیر به دلتان می نشیند.

کفش کوهنوردی به پا کنید و به ماجراجویی کوهستانی الندان بروید؛ چشم انداز هایی منتظر شماست که در زندگی وروزمره کمتر دیده اید. طبیعت بکری که باید آن را حفظ کرد، هوای پاکی که تا عمق ریه هایتان را پر می نماید، صدای طبیعت و… همه وهمه مجذوب کنندهیت خود را دارند.

پیاده روی و گشت وگذار

قدم زدن کنار دریاچه الندان و جنگل های اطراف تجربه ای است که در فضای سبز محله نمی توانید داشته باشید. حین پیاده روی در این منطقه حواستان به طبیعت اطراف باشد که آسیبی نبیند. علاوه براین مواظب باشید در قلب سبز جنگل مسیرتان را گم نکنید.

قایق سواری روی دریاچه الندان

در دریاچه الندان، تعدادی قایق موتوری و پدالی وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید و سفر کوتاهی روی آب داشته باشید. البته از آنجا که این قایق ها برای محلی هاست، باید قبل سواری کرایه آن را پرداخت کنید.

عکاسی از منظره ها سبز اطراف

شاید شما هم از علاقه مندان به عکاسی باشید. چشم انداز های فوق العاده ای که دریاچه الندان و جنگل های اطراف ساخته است، می تواند سوژه های نابی برای عکاسی باشد. پیشنهاد می کنم صبح به دریاچه الندان بروید که نور بهتری برای عکاسی داشته باشید.

شرایط شنا در دریاچه الندان

از آنجا که کنار دریاچه هیچ غریق نجاتی حضور ندارد، اگر حین آب تنی و بازی کنار دریاچه آسیبی ببینید، کسی برای یاری به شما نیست. از طرفی در دریاچه الندان آبزیان مختلفی مانند ماهی ها و گیاهان آبی زندگی می نمایند. با شنا در دریاچه الندان، آب را آلوده می کنید و زندگی جانورانش را به خطر میندازید.

بنابراین توصیه می کنم از حضور کنار دریاچه الندان و تماشای زیبایی های آن لذت ببرید، ولی شنا در دریاچه را به عنوان سرگرمی انتخاب نکنید.

امکانات رفاهی کنار دریاچه الندان

سرویس بهداشتی، از مهم ترین امکانات هر جاذبه گردشگری است. خبر خوب این است که سرویس بهداشتی در این منطقه وجود دارد و امکان استفاده از آن ها برای همه گردشگران فراهم شده است.

سوپرمارکت و بوفه های کوچکی هم در روستاهای اطراف دریاچه الندان پا برجاست. با خرید خوراکی های محلی و صنایع دستی از این بوفه ها می توانید به اقتصاد منطقه دریاچه الندان هم یاری کنید. وجود قایق پدالی و موتوری در دریاچه الندان هم جنبه سرگرمیی دارد که قبل تر به آن اشاره کردم.

یکی از امکانات این منطقه، وجود آتلیه های عکاسی نزدیک دریاچه است. این آتلیه ها خاطرات شما را ثبت می نمایند اگر لباس محلی، مخصوصا لباس شمالی دارید، پیشنهاد می کنم حتما با لباس های محلی در این فضای زیبا عکس بگیرید.

خطرات احتمالی در سفر به دریاچه الندان

خطر خاصی در این منطقه شما را تهدید نمی نماید؛ به شرطی که احتیاط کنید. اگر کمپ زدید، باید بگویم در محیط جنگلی احتمال خطر از سمت جانوران وجود دارد؛ اما نه همواره. احتیاط کنید و خوراکی هایتان را در ماشین بگذارید تا بوی آن ها جانوران را سمت شما نکشد.

حتما شرایط خودرو را قبل حرکت آنالیز کنید. بعلاوه جعبه یاری های اولیه داشته باشید تا اگر حین این سفر و ماجراجویی خودتان یا همراهانتان آسیبی دیدید، بتوانید درمان های اولیه را پیش ببرید.

شرایط اقامت حوالی دریاچه الندان

برای اقامت در منطقه دریاچه الندان گزینه های زیادی دارید. در ادامه دو راه اقامت در الندان را معرفی می کنم تا شب را در آرامش سپری کنید.

کمپینگ حوالی دریاچه الندان

اولین و تعیین ترین گزینه پیش رو، کمپینگ کنار دریاچه الندان است. کمپ در دل طبیعت و کنار دریاچه تجربه متفاوتی دارد.

فکر کنید با صدای آب دریاچه الندان و پرندگان چشم باز کنید و با بازکردن چشم های خود اولین چشم انداز ای که می بینید، دریاچه و طبیعت دلنشینی است که در محل زندگی خودتان ندیدید.

اقامت در اقامتگاه های نزدیک دریاچه

اگر به کمپینگ علاقه مند نیستید، اقامتگاه های بوم گردی زیادی در روستاهای اطراف وجود دارد که محیطی آرام و دل پذیر برای استراحت دارند.

نکات بازدید از دریاچه الندان

خوشبختانه می توانید ماشین شخصی خود را تا نزدیکی دریاچه جلو ببرید؛ اما همچنان پیاده روی کوتاهی تا لب دریاچه در پیش دارید. اگر به جاهای تماشای مازندران نزدیک دریاچه می روید، یادتان نرود مسیر کوهستانی بیشتری در پیش دارید و باید کفش مناسب کوهنوردی بپوشید.

اگر شنا بلد نیستید هنگام قایق سواری یا پیاده روی کنار دریاچه الندان بیشتر احتیاط کنید. در این اطراف افراد زیادی برای یاری به شما حضور ندارند.

یادتان باشد اگر آتش روشن کردید، حتما قبل ترک محل، از خاموش و بی خطربودن آن مطمئن شوید. محض اطمینان هم می توانید یک کپسول آتش نشانی کوچک در ماشین همراه داشته باشید. به پوشش گیاهی و جانوران آسیب نزنید. مثلا دقت کنید صدمه ای به گیاه وارد نکنید یا آن را از ریشه نکنید.

برترین زمان بازدید از دریاچه الندان

گفتم هر فصلی رنگی دارد، هر رنگ نشانه زیبایی های منحصربه فرد است؛ اما وقت سفر فقط زیبایی ها اهمیت ندارند. برترین زمان سفر به دریاچه الندان ساری، بهار و پاییز است؛ بیایید تا بگویم چرا.

در فصل تابستان هوا بسیار گرم است؛ زمستان سرد می شود، بارش برف و باران زیاد می شود، لذت کمپینگ را تا حدودی از شما می گیرد و سبزی و تازگی جنگل های اطراف را از دست می دهید. درست است که در زمستان می توانید اردک های وحشی دریاچه الندان را ببینید، اما باید با چند لایه لباس خود را بپوشانید و حسابی مراقب باشید.

در فصل دل انگیز بهار، پر از حس تازگی را تجربه خواهید کرد؛ بارش های بهاری بوی خاک را بلند می نماید و برخورد قطره های باران به برگ های درختان ملودی آرامش بخشی را برای شما می سازد. پاییز رنگی سال هم مجذوب کننده تر از هر وقتی است که به آن جا می روید.

دریاچه الندان کجاست؟

مازندران، ساری، 65 کیلومتری جنوب شهر ساری، 200 کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه ازنی کوه

دهستان الندان، روستایی در استان مازندران است که طبق سرشماری در سال 1395، جمعیت آن 115 خانوار یا 329 نفر بوده است. الندان همراه چند روستای دیگر، از توابع بخش چهاردانگه هستند و تماشای های بسیاری دارند.

لوکیشن دریاچه الندان روی گوگل مپ

برترین مسیر دسترسی به دریاچه الندان

راه مازندران و ساری که تعیین است. با سپری کردن حدود 60 کیلومتر از شهر ساری به سمت جاده کیاسر یک پمپ بنزین می بینید که سمت راست آن تابلوی الندان است. آن جاده را تا حدود 7 کیلومتر برانید که به روستای ازنی برسید. بعد از آن راه خاکی تا آب بندان پله ازنی که حدود 1.5 کیلومتر فاصله است را رد کنید تا به دریاچه الندان برسید.

روستای ازنی در دامنه کوه ازنی در جنوب شهر ساری در فاصله 20 کیلومتری کیاسر و در دهستان چهاردانگه واقع شده است.

توصیه هایی برای تجربه سفری به یادماندنی در دریاچه الندان

برای هر سفری بهتر است وسایلی همراهتان باشد که به سفر امن و راحت یاری کند. برای رفتن به دریاچه الندان هم وسایلی را برایتان فهرست کردم که فراموششان نکنید. اگر با خودروی شخصی سفر می کنید لاستیک زاپاس حتما همراهتان باشد؛ اگر هم در فصل های سرد و بارانی به دریاچه می روید چند دست لباس گرم همراه خود ببرید.

  • آب و غذای کافی
  • وسایل کمپینگ یا پیک نیک
  • لباس کافی با چند لباس اضافه
  • کفش مناسب پیاده روی
  • مدارک و وسایل شخصی

جاهای تماشای اطراف دریاچه الندان

شمال پر از تماشای و مازندران یکی از سه الماس درخشان شمال است. حالا که به دریاچه الندان می روید بهتر است سری به برخی از جاهای تماشای مازندران بزنید که در نزدیکی این دریاچه قرار گرفته است.

روستای الندان (الندون)

روستای الندان نزدیک دریاچه الندان که به گویش محلی به آن روستای الندون هم گفته می شود 12 کیلومتر با شهر کیاسر فاصله دارد. این روستا با 700 نفر جمعیت و 2200 هکتار مساحت، از روستاهای بخش چهاردانگه است و جاذبه های بسیاری دارد. علاوه بر تماشای های توریستی، گل گاوزبان این روستا خیلی معروف است؛ حتی برخی گردشگران برای تماشا و خرید گل گاوزبان به روستای الندان می روند.

روستای الندان همان روستایی است که دریاچه الندان، نامش را از این روستا گرفته است؛ البته روستایی ها به دریاچه، آب بندان می گویند. اهالی روستای الندان اعتقاد دارند آب بندان هفت کیلومتر دورتر از روستا، از دل زمین می جوشد و برکت را به خانه ها می آورد.

روستای ازنی نزدیک دریاچه الندان

روستای ازنی در حدود 65 کیلومتری جنوب ساری و 20 کیلومتری کیاسر در دامنه کوه کیاسر واقع شده است. دریاچه الندان منبع اصلی تامین آب شالیزارهای این روستا و روستاهای اطراف است.

این روستا نزدیک دریاچه الندان موقعیت جغرافیایی مخصوصی دارد که آن را از امکانات امنیتی روستا می دانند؛ این موقعیت این طور است که تا وارد روستا نشوید هیچ دیدی از سه جهت شمال، غرب و شرق ندارید، فقط از فاصله بسیار دور از سمت جنوب می توان روستا را دید.

یکی از دلایلی که این موقعیت خاص امنیتی شکل گرفت، وجود قلعه تاریخی ازنی از جاهای تماشای ساری و نزدیک دریاچه الندان است که اهمیت تاریخی و باستانی روستای ازنی را نشان می دهد.

باغ طبیعی اندون (Ondon) یکی دیگر از تماشای های روستا است که با درختان ازگیل، سیب ترش، ولیک، به وحشی و گلابی وحشی منتظر شما است.

رودخانه لاکبار

رودخانه لاکبار در جنوب روستای ازنی واقع شده است که از سرشاخه های رودخانه تجن سرچشمه می گیرد. این رودخانه در چند دقیقه ای دریاچه الندان علاوه بر زیبایی خاصی که به فضا می بخشد، آب شیرین و خنکی دارد که روحتان را تازه می نماید.

قلعه ازنی حوالی دریاچه الندان

قلعه تاریخی ازنی همان قلعه معروفی است که قبل تر از آن صحبت کردم؛ حالا بیایید کمی بیشتر با آن آشنا شویم. قلعه ازنی در جنوب غربی روستای پرآوازه ازنی ساخته شده است؛ اما تاریخ ساخت و نام سازنده این سازه محکم و تماشای را کسی نمی داند.

در فاصله چند کیلومتری این قلعه نزدیک دریاچه الندان در دو سمت شرق و غرب دو قلعه دیگر هم ساخته شده است که هیچ کدام ساختاری شبیه قلعه ازنی ندارند و البته زیبایی مرموز هرکدام تماشای است.

قلعه، یک ساختمان مرکزی و خندق عمیقی دورتادور خود دارد. می گویند روی خندق پلی چوبی هم وجود داشته که محل رفت وآمد بوده و شب ها آن را جمع می کردند. به گفته کارشناسان، قلعه ازنی نزدیک دریاچه الندان محل زندگی حاکمان و به قولی امیران بوده است. حالا چطور؟ از آن جا که تعیین شده است راهی زیرزمینی به درون ساختمان ساخته بودند.

مرقله (مارقله) حوالی دریاچه الندان

مرقله یا مارقلعه، یک قلعه تاریخی در روستای الندان است که در مرتفع ترین نقطه کوه واقع شده است. اگر می خواهید به مرقله برسید باید از جنگل کوهستانی روبه رویتان بگذرید و از یک سربالایی طولانی بالا بروید. آن جاست که به قلعه می رسید و می توانید چشم انداز بزرگ و چشم نوازی را ببینید.

مارقلعه حوالی دریاچه الندان در قسمت پایین خود چند غار سنگی دارد که به نظر می رسد برای رفت و آمد مخفیانه به قلعه استفاده می شد. این قلعه کمتر شناخته شده از سمت شمال به جنگل و از جنوب به کوه سنگی غیرقابل نفوذی می رسد.

جنگل های انبوه پله

جنگل های انبوه پله اطراف دریاچه الندان قرار دارند. درختان سر به فلک کشیده این جنگل برگ های پهنی دارند و بخش بزرگی از منطقه را تشکیل می دهند.

راش، ممرز، ملچ، نمدار و بلوط از جمله این درختان هستند که انعکاس آن ها در آب سوژه فوق العاده ای برای عکاسی می سازد.

آبشار سنگ لوه

آبشار سنگ لوه از تماشای های طبیعی کیاسر است که در فاصله بین روستاهای الندان و کیاده نزدیک دریاچه الندان واقع شده است. این آبشار به قدری معروف و زیباست که یکی از زیباترین جاهای تماشای مازندران شمرده می شود.

سنگ لوه به این علت نام آبشار شد که این آبشار از بالا شبیه چند دیگ سنگی به نظر می آید که کنار هم چیده شده اند؛ این دیگ های سنگی به خاطر اثر طولانی مدت آب روی سنگ ها به وجود آمده است.

چرا باید به دریاچه الندان سفر کنید؟

همان طور که گفتم وسعت دریاچه 17 هکتار است، اما این عدد همواره ثابت نمی ماند. وقتی بارندگی زیاد می شود دریاچه هم دامن پهن می نماید و حسابی وسیع می شود؛ به طوری که گاهی وسعت آن به 30 هکتار هم می رسد. در این شرایط ماهی هایی کوچک و بزرگی که تازگی ها به دریاچه اضافه شده، پراکنده می شوند و هرجای دریاچه می توانید آن ها را ببینید.

بهار که می رسد گیاهان دارویی، گل بنفشه و الزی که همان پیازچه وحشی است، اطراف دریاچه سر از خاک بیرون می آورند و عطروبوی خاصی به فضا می دهند.

هر فصل دریاچه الندان رنگی دارد و پاییز رنگارنگ سال، در الندان مهمان بسیاری از گیاهان و جانوران است. درختچه های تلکا، ولیک و ازگیل در نزدیکی آب بندان پله از دسته گیاهان پاییزی است.

زمستان که از راه می رسد اردک های وحشی هم با زمستان، سری به جاهای تماشای مازندران در شمال ایران می زنند و به دریاچه الندان ساری می آیند. اگر در زمستان به جاهای تماشای ساری سفر می کنید؛ تماشای اردک های وحشی و زیبایی زمستانی دریاچه الندان را از دست ندهید.

کمی آن طرف تر، نزدیک آب بندان پله، رودخانه ای جاری است که آب شرب نوشیدنی این منطقه از آن تامین می شود. تمیزی این آب به این علت است که منطقه مسکونی حوالی آن وجود ندارد که باعث آلودگی آب بشود؛ امیدوارم همواره همین طور بماند.

اگر شما هم به دریاچه الندان سفر کردید، تجربه خودتان را از این سفر با ما و مخاطبان مجله خبرنگاران درمیان بگذارید.

منبع: علی بابا
انتشار: 25 مهر 1403 بروزرسانی: 25 مهر 1403 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2442

به "دریاچه الندان ساری و تجربه طبیعت گردی متفاوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه الندان ساری و تجربه طبیعت گردی متفاوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید