خسارت 3 هزار میلیارد تومانی فرسایش بادی به کشور

به گزارش بوستان گفتگو، خبرگزاری خبرنگاران-مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها از خسارت 3 هزار میلیارد تومانی فرسایش بادی به کشور خبرداد.

خسارت 3 هزار میلیارد تومانی فرسایش بادی به کشور

به گزارش سرویس اقتصادی خبرنگاران، وحید جعفریان اضافه کرد: با اشاره به اینکه 13.5 میلیون هکتار کانون فرسایش بادی در کشور وجود دارد، از خسارت سه هزار میلیاردی این پدیده به اقتصاد ایران بر اساس صورت های اقتصادی سال 97 خبرداد.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها گفت: کشور ما در سیطره منطقه ها خشک و بیابانی است و این منطقه ها چهره غالب کشور را تشکیل می دهند. هر سرمایه گذاری در این بخش باید با ملاحظات مرتبط با زیست بوم شنماینده بیابان انجام گردد.

وی گفت: اگر با فشار بهره برداری زمینه تخریب عرصه های طبیعی را فراهم کنیم، گاهی با هزینه های گزاف هم نمی توانیم چیزی که از دست داده ایم را مجددا به دست بیاوریم.

جعفریان بیان نمود: 30 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار گرفته است و 13.5 میلیون هکتار کانون فرسایش بادی در ایران وجود دارد. فرسایش بادی سه هزار میلیارد تومان به کشور بر اساس مطالعات سال 97 خسارت میزند. برای بدست آوردن عدد به روز باید ضرایب مرتبط را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: استان یزد یکی از بیابانی ترین استان های کشور است. در چنین مختصاتی توجه به مقابله با بیابان زایی خیلی نمود دارد. کشور ما از دیرباز پروژه های مقابله با بیابان زایی را اجرا نموده است.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها عنوان نمود: مفهوم بیابان زایی اغلب با بیابان اشتباه گرفته می گردد. نکته اصلی این است که بیابان یک زیست بوم طبیعی است که در طی تاریخ زمین شناسی یک تعادلی را ایجاد نموده است ولی بیابان زایی یک بازخورد ناشی از سوء مدیریت عوامل انسانی است که منجر به تخریب سرزمین شده است و سرزمین چهره ای شبیه بیابان یافته است.

وی اضافه کرد: آمار تخریب سرزمین و بیابان زایی در کشور ما آمار قابل توجهی است. توسعه عرصه های بیابانی در پایین دست، حاصل سوء مدیریت وسوء تدبیر در حوضه های آبریز هستند. اگر از منابع به درستی استفاده نگردد، حاصل آن گستره شوره زارها، ماسه زارها و افزایش خسارات است.

جعفریان گفت: افت آب های زیرزمینی در سال های اخیر یکی از مهمترین عوامل بیابان زایی افراطی و شتابان در کشور ما بوده است. تدبیر و مدیریت شایسته آب و خاک باید به درستی در سیاستگزاری ملی کشور ما دیده گردد. در تدوین برنامه هفتم و بودجه 1401، باید به این مسئله توجه گردد.

وی تاکید نمود: هر سرمایه گذاری در منطقه ها بیابانی بدون توجه به الگوها وروینمودهای مقابله با بیابان زایی، سرمایه گذاری ناپداری است و عملا با مخاطرات متعددی روبرو است.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها بیان نمود: در سال 1400، سیاست اصلی سازمان جنگل ها در تبیین برنامه های راهبردی، تعریف الگوی مشارکتی در عرصه های بیابانی است.

وی ادامه داد: کوشش می کنیم به وسیله تنوع بخشی به منابع اعتباری این حوزه و ایجاد مشوق ها، حمایت ها و بسترسازی بیشتر برای جلب سرمایه گذار از سایر بخش ها و یا به وسیله جوامع بومی که در این عرصه ها زندگی می نمایند و می توانند یکی از برترین محافظین و نگهبانان مقابله با بیابانزایی باشند، برنامه های مشارکتی را توسعه دهیم.

جعفریان گفت: برای اولین بار در کشور، تعهد اجرای برنامه مشارکتی در 50 هزار هکتار از بیابان های کشور در نظر گرفته شده است که پنج هزار هکتار آن مختص یزد است.

وی ادامه داد: جای مباهات است که استان یزد از استان های پیشتاز در حوزه تبیین فعالیت های مشارکتی در اجرای عرصه های بیابانی است. شاید به این علت که اهالی این منطقه درک بسیار عمیق تری از مفهوم بیابان و مخاطرات آن و نوع همزیستی با بیابان داشته اند.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها گفت: پروژه های متعددی دیدیم و متوجه شدیم که زندگی در این عرصه ها با چه مخاطراتی روبرو است و از دیرباز، مردم چگونه به این مسئله توجه داشتند.

وی در تشریح پروژه های مشارکتی بخش بیابان عنوان نمود: اقداماتی مثل بومگردی، پرنده نگری، گردشگری در شب های منطقه ها کویر، ژئوتوریسم و تماشا رخساره های منحصر به فرد این منطقه ها و آشنایی با فرهنگ غنی اهالی این عرصه می تواند از جاذبه های سرمایه گذاری در حوزه بیابان باشد.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 10 دی 1400 بروزرسانی: 10 دی 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2008

به "خسارت 3 هزار میلیارد تومانی فرسایش بادی به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 3 هزار میلیارد تومانی فرسایش بادی به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید