خبرنگاران تهدید قاهره درخصوص آبگیری سد النهضه و واکنش اتیوپی

به گزارش بوستان گفتگو، تهران-خبرنگاران- در ادامه مناقشه آبی میان مصر و اتیوپی بر سر سد النهضه و در حالی که وزیر خارجه مصر گفت، اگر شورای امنیت جلوی اتیوپی را برای عملیات آب گیری این سد نگیرد، قاهره به صراحت اقدام لازم را در این باره انجام خواهد داد، وزیر خارجه اتیوپی نیز گفت، هیچ قدرتی نمی تواند مانع آب گیری سد النهضه شود.

خبرنگاران تهدید قاهره درخصوص آبگیری سد النهضه و واکنش اتیوپی

وزیر خارجه مصر در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: قاهره مصرّ است که به توافقی درخصوص سد النهضه دست یابد به این شرط که مذاکرات با حسن نیت انجام شود.

وی اضافه کرد: اگر شورای امنیت قبل از مذاکره و دست یابی به اصولی برای آبگیری سد النهضه نتواند تلاش اتیوپی را برای عملیات آبگیری این سد متوقف کند، مصر به صراحت و قاطعیت اقدام لازم را دراین باره اتخاذ خواهد کرد.

اتیوپی جمعه گذشته بیان نمود که قصد دارد ژوئیه (تیر/مرداد) و پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات با مصر و سودان در رسیدن به توافق، عملیات آبگیری س0د النهضه را آغاز کند.

وزارت امور خارجه مصر نیز بامداد شنبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که برای ازسرگیری مذاکرات در خصوص سد النهضه مداخله کند.

شکری گفت: مسئولیت شورای امنیت حل تهدیدی است که صلح و امنیت بین المللی را به خطر می اندازد و قطعا اقدامات یک جانبه ای که اتیوپی در این باره اتخاذ می کند نمونه این تهدید به شمار می رود.

وی هچنین درباره آبگیری سد النهضه بدون دست یابی به توافق هشدار داد و آن را نقض مبانی اعلام شده سال 2015 دانست.

وزیر خارجه مصر تاکید کرد که دولت مصر به دنبال حل سیاسی این موضوع است و هرگز در طول شش سال گذشته حتی به طور غیرمستقیم به فکر عملیات نظامی و درگیری نبوده است.

وی از آمریکا و اعضای دیگر شورای امنیت خواست به کشورهای آفریقایی در دست یابی به توافقی که منافع سه کشور را تامین کند، کمک کنند.

گیدو آندارگاشیو وزیر امورخارجه اتیوپی نیز در واکنش به سخنان وزیر خارجه مصر تاکید کرد: اتیوپی هرگز توافقی را نمی پذیرد که حقوق آبی این کشور در رودخانه نیل را زیر پوشش مذاکرات محدود کند و نادیده بگیرد.

وی در گفت وگو با خبرگزاری رسمی اتیوپی با بیان اینکه هیچ قدرت داخلی یا خارجی نمی تواند مانع عملیات آبگیری سد النهضه شود، اضافه کرد: اتیویی و سودان و مصر با وجود تفاهم هایی که در مسائل فنی داشتند نتوانستند هنوز به توافقی دست یابند.

آندارگاشیو گفت: اتیوپی اکنون با این دو کشور فقط عملیات ساخت سد النهضه را مورد بررسی قرار می دهد و نه مسائل مربوط به حق وحقوقش در بهره برداری از آب رودخانه نیل برای توسعه کشور.

وی ادامه داد: مصر تلاش می کند در مذاکرات سه جانبه حقوق آبی اتیوپی در رودخانه نیل را محدود کند.

وزیر خارجه اتیوپی همچنین گفت که مصر مذاکرات سه جانبه طبق قوانین بین المللی آبی و مبانی استفاده عادلانه و معقول از آب های نیل را رد کرده است.

از سال 2011 که اتیوپی ساخت سد النهضه بر روی رود نیل را آغاز کرد، این موضوع به مناقشه آبی طولانی میان سه کشور مصر و اتیوپی و سودان تبدیل شده است.

چندین دور گفتگو بین مقامات سه کشور طی سال های گذشته با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا ، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب اجرا شده اما تا به امروز به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

مصر و سودان نگران هستند که با آبگیری سد النهضه، سهم آبی هر یک از این کشورها کاهش یابد.

مصر نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته مانع اقدامات یک جانبه که می تواند فرصت دستیابی به یک توافق را تحت الشعاع قرار دهد، شود.

در بیانیه پیشین وزارت خارجه مصر آمده است: به دلیل آن که اتیوپی هیچ اراده سیاسی برای حل این بحران نداشته و اصرار دارد به صورت یکجانبه سد النهضه را آبگیری کند، تمام تلاش ها متوقف شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1178

به "خبرنگاران تهدید قاهره درخصوص آبگیری سد النهضه و واکنش اتیوپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تهدید قاهره درخصوص آبگیری سد النهضه و واکنش اتیوپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید