تهیه سند آینده نگاری رفاه و تأمین اجتماعی تا انتها دولت

به گزارش بوستان گفتگو، خبرگزاری خبرنگاران- سند آینده نگاری حوزه رفاه و تأمین اجتماعی با هدف پیش بینی فرایند های مرتبط با مأموریت های اصلی وزارت تعاون تا پایان دولت دوازدهم تهیه و تدوین می شود.

تهیه سند آینده نگاری رفاه و تأمین اجتماعی تا انتها دولت

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت اله میرزایی معاون اقتصادی وزارت تعاون با بیان این مطلب در نخستین نشست تخصصی اندیشکده آینده نگاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پس از طرح این پیشنهاد از سوی آقای حسین کاقتصادی، مشاور وزیر و از اردیبهشت سال گذشته پیش بینی فرایند های مرتبط با مأموریت های اصلی وزارتخانه، پیگیری، شناسایی و احصای مأموریت ها برای دستیابی به آینده ای مطلوب در دستور کار این معاونت قرار گرفت.

وی هدف اصلی تدوین این سند را کاهش آسیب های ناشی از فرایند های محیطی و داخلی و تسهیل دستیابی به راهبرد های مناسب در حوزه ماموریت های اصلی این وزارتخانه مطرح کرد.

دبیر اندیشکدۀ آینده نگاری، ادامه داد: بر این اساس، مأموریت تهیه و تدوین سند آینده نگاری حوزه رفاه و تأمین اجتماعی به معاونت امور اقتصادی و برنامه ریزی محول شد و در روز های باقی مانده از دولت مهم ترین مأموریت این معاونت تهیه همین سند خواهد بود.

به گفتۀ وی از همان ابتدای تشکیل اندیشکدۀ آینده نگاری چهار کمیته تخصصی رفاه اجتماعی و سیاست های حمایتی، سیاست گذاری اشتغال و بازار کار، فرایند های نوآوری و فناوری و سرمایه گذاری و مدیریت دارایی صندوق ها تشکیل شد.

میرزایی اضافه نمود: خوشبختانه طی یک سال اخیر بسیاری از سازمان های وابسته ازجمله صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای، فرایند ها و آینده نگری برای حوزه های مرتبط را ترسیم کرده و حتی سند هایی را به تصویب رسانده اند.

معاون امور اقتصادی، توجه به آینده را امری اجتناب ناپذیر خواند و شرح داد: فرایند های پرشتاب در محیط پیرامونی و ویژگی های سازمانی و سیستمی مرتبط با مأموریت های وزارتخانه اعم از فرایند های جمعیتی، اقتصادی و فناورانه دلیل اهمیت این موضوع را به خوبی روشن می سازد.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر طی سال های اخیر، تجارب و انباشت سرمایه انسانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته که در سیاست گذاری های رفاه اجتماعی، توسعه اشتغال و کارآفرینی و مدیریت ذخایر و دارایی های صندوق های بازنشستگی مؤثر است و بهره گیری مطلوب از آن به یک آینده نگری عمیق نیاز دارد.

میرزائی با اشاره به جلوگیری از غفلت و پیشگیری از آسیب هایی که در فرایند های محیطی وجود دارد، اظهار کرد: پرداختن به آینده، پایش و رصد فرایند هایی که در محیط بین المللی، منطقه ای و ملی رخ می دهد، اجتناب ناپذیر است، پدیده ها و موضوعات نوپدیدی می تواند به مثابۀ یک چالش ظهور کند که سرنوشت آن به نحوۀ برخورد ما بستگی دارد تا به یک فرصت یا تهدید تهدید شود.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون تأکید کرد: عدم رویارویی فعال با این فرایند ها طبعاً آن ها را به یک تهدید و آسیب بزرگ تبدیل می کند، اما برخورد فعال و البته پیش نگرانه با این پدیده ها باعث ایجاد فرصت های جدید می شود.

این نشست با هدف بررسی پیش نویس اسناد بخشی آینده نگاری و شبکه سازی و شکل دهی به تیم های همکاری با حضور جمعی از معاونان، مشاوران وزیر تعاون و اعضای کارشناسی به همت معاونت امور اقتصادی و برنامه ریزی این وزارتخانه برگزار گشت.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1794

به "تهیه سند آینده نگاری رفاه و تأمین اجتماعی تا انتها دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه سند آینده نگاری رفاه و تأمین اجتماعی تا انتها دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید