کتاب نظریه های تأثیرگذار در هنر منتشر شد

به گزارش بوستان گفتگو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ؛ سوزی هودج هنرمند و مورخ بریتانیایی و مؤلف آثاری چون هنر ویکتوریایی و پیکاسو و مونه است. او در این کتاب تصویر جامعی از نظریه­ ها و دوره ­های هنری به طور دقیق و تاریخی ارائه می ­دهد. مطالعۀ این کتاب برای علاقه ­مندان عمومی هنر و پژوهشگران حوزۀ هنر مناسب است.

کتاب نظریه های تأثیرگذار در هنر منتشر شد

کتاب حاضر که شامل معرفی و شرح نظریات مهم هنری و بعضی مفاهیم بنیادین هنری با نگاهی تاریخی است، به وسیله یاشار مجتهدزاده به فارسی برگردانده شده است. در شرح پشت جلد این اثر می­ خوانیم: هنر، در طول تاریخ، کارنمودهای متعددی داشته، بازتاب دهنده دورانی بوده که در آن ساخته شده و در ساده ترین شکل خود، وسیله ای بوده برای برقراری ارتباط یا زیباتر کردن دنیای پیرامون انسان، ولی در عین حال، برای اهداف بی شمار دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از آثار هنری اغلب مبهم، گنگ و گاهی نگران نماینده هستند و مخاطب را برای درک یا تفسیر خود دچار مشکل می نمایند.

کتاب پیش رو درباره بسیاری از ایده های هنری از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز نوشته شده و به مقوله هنر به عنوان یک محصول در زمان و مکان خاص نگاه می نماید و اینکه چطور ترکیبی از عناصر مختلف از جمله سنت، تکنیک، مواد، فناوری، محیط پیرامون، رویدادهای اجتماعی و سیاسی، شرایط و ویژگی های فردی منجر به بعضی از نوآوری های غیرمنتظره، الهام بخش و یا حتی گمراه نماینده شده است. این کتاب بعلاوه به ارتباط میان هنر با فعالیت ها و آرمان های یک جامعه می پردازد و اینکه چنین ارتباطی چگونه نتایجی گاه ترسناک، تکان دهنده، زیبا و یا به شدت زشت به همراه داشته است.

متن مختصر و روشنگر سوزی هودج، به همراه مجموعه ای از تصاویر، جداول زمانی جامع و در نهایت، واژه نامه توصیفی، آنالیز گسترده ای از مهم ترین پیشرفت ها در دنیای هنر و طراحی ارائه می دهد. هر کس که تابه حال در برخورد با اصطلاحات هنری، ­مات و مبهوت مانده باشد و بخواهد به لذت عمیق تری از هنر دست یابد، با خواندن این کتاب، محظوظ خواهد شد.

کتاب پیش رو ذیل 50 فصل دوره ­ها و نظریه­ های هنری را آنالیز نموده است. این پژوهش از هنر ماقبل تاریخ آغاز می ­گردد و با رسانه ­های هنری تازه سرانجام می­ یابد. کتاب با قدیمی ترین آثار هنری باقیمانده در دنیا آغاز می­ گردد و موضوعات مهمی همانند ابداعات شگفت ­انگیز در دوران رنسانس، نقاشی­ هایی اغواگر و مجسمه ­های ژاپنی سدۀ شانزدهم موسوم به تصاویری از دنیا شناور را مورد آنالیز قرار می ­دهد. از جمله نظریات و دوره­هایی که نویسنده به آن ها پرداخته عبارت­ اند از: هنر مصریان باستان، هنر یونان باستان، هنر بیزانسی، هنر بودایی، هنر گوتیک، دورۀ باروک، رمانتیسم، نمادگرایی و زیباپرستی، پست­امپرسیونیسم، فوویسم، کوبیسم، والاگرایی، ساختارگرایی، اکسپرسیونیسم انتزاعی، مینیمالیسم و ... .

هودج درباره بسیاری از ایده­های هنری از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز نوشته و به مقوله هنر به عنوان یک محصول در زمان و مکان خاص نگاه می ­کند و اینکه چطور ترکیبی از عناصر مختلف از جمله سنت، تکنیک، مواد، فناوری، محیط زیست پیرامون، رویدادهای سیاسی و اجتماعی، شرایط و ویژگی­ های فردی منجر به بعضی از نوآوری­ های غیرمنتظره، الهام بخش و یا حتی گمراه ­نماینده شده است. این کتاب بعلاوه به ارتباط میان هنر با فعالیت ­ها و آرمان­ های یک جامعه می­ پردازد و اینکه چنین ارتباطی چگونه نتایجی گاه ترسناک، تکان­دهنده، زیبا و یا به شدت زشت به همراه داشته است.

در بخشی از عایدی این کتاب می ­خوانیم: هنر در طول تاریخ خود کارنمودهای متعددی داشته و همیشه بازتاب­دهندۀ دورانی بوده که در آن ساخته شده است. هنر در ساده ترین شکل وسیله ­ای بوده برای برقراری ارتباط با زیباتر کردن دنیای پیرامون انسان؛ ولی درعین حال برای اهداف بی شماری از جمله نمایش­های مذهبی، تبلیغات، بزرگداشت، مضامین اجتماعی، تفسیر واقعیت، نگارش زیبایی ­ها، داستان سرایی و یا به تصویرکشیدن احساسات نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از آثار هنری اغلب مبهم، گنگ و گاهی نگران نماینده هستند و مخاطب را برای درک یا تفسیر خود دچار مشکل می­ نمایند.

هودج در فصل 44 این اثر ذیل معرفی هنر مینیمالیسم می ­نویسد: در سال 1965 فیلسوف بریتانیایی، ریچارد وولهیم (1923-2003) مقاله ای با عنوان هنر حداقلی نوشت و با اینکه درباره نقاشی گستره رنگ و آثار دادائیست­ها صحبت می ­کرد از اصطلاح مینیمالیسم برای توصیف نوعی از هنر انتزاعی که در آن موقع در نیویورک رو به توسعه بود استفاده کرد. این شکلی از هنر افراطی بود که از چندین جنبش هنری سدۀ بیستم سرچشمه گرفت. مینیمالیسم در اصل واکنشی بود علیه اکسپرسیونیسم انتزاعی. مینیمالیست­ ها در آثار خود ذهنیت عاطفی را با عقل و بی طرفی جایگزین کردند. آن ها نقاشی های خود را به ساده ترین شکل و گاهی با پیروی از اصول ریاضی می کشیدند. مینیمالیسم این ایده را توسعه داد که هنر نباید از چیزی تقلید کند، بلکه می بایست هویت مستقل خود را داشته باشد. این سبک بعلاوه واکنشی بود علیه افراط و خود بزرگ پنداری هنرمندان اکسپرسیونیست انتزاعی. مینیمالیست ­ها از ایده ساختارگرایان مبنی بر اینکه آثار هنری باید از مواد مدرن و صنعتی ساخته شوند، پیروی می­ کردند؛ بنابراین آن ها اغلب از آجر، لامپ فلورسنت و صفحات فلزی در خلق آثار خود استفاده می ­کردند.

نظریه­ های تأثیرگذار در هنر که شما باید بدانید با بهای 188 هزار تومان به وسیله انتشارات سبزان روانۀ بازار کتاب شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2380

به "کتاب نظریه های تأثیرگذار در هنر منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب نظریه های تأثیرگذار در هنر منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید