چاره ای جز استفاده از ظرفیت های بورس نداریم

به گزارش بوستان گفتگو، به گزارش خبرنگاران، سعید زرندی در خصوص استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای تقویت فراوری، گفت: به طور کلی مدل سرمایه گذاری ما بر اساس استفاده از سرمایه گذاری های بازار سرمایه است. سال 99 تعداد زیادی از شرکت های عظیم صنعتی را دعوت کردیم تا با استفاده از طرفیت بورس فعالیت نمایند.

چاره ای جز استفاده از ظرفیت های بورس نداریم

معاون طرح و برنامه وزیر صمت اضافه کرد: علاوه بر دعوت از شرکت ها، ما مدل های جدیدی همچون تأسیس شرکت های سهامی عام پروژه را در دستور کار داریم که در بهمن ماه سال 99 نیز دستورالعمل تأسیس در سازمان بورس تصویب شد؛ بر این اساس شرکت پروژه ها پس از اخذ موافقت سازمان بورس نسبت به جمع آوری منابع اقتصادی به وسیله پذیره نویسی عمومی و انجام پروژه اقدام می نمایند. در واقع هدف ما این است که از این طریق هم طرح های عظیمی را اجرا و هم با استفاده از ظرفیت مردم طرح ها را تکمیل کنیم.

انتشار 8,200 میلیارد تومان اوراق

وی با بیان اینکه باید از این جهت گیری یعنی استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه حمایت کنیم و چاره ای جز این هم نداریم، ادامه داد: همچنین یک رویکرد نوین را پیگیری می کنیم که به همین دلیل حدود 240 شرکت وارد فرایند بازار سرمایه شدند و توانستند با نهاد اقتصادی قراداد ببندند و پذیرفته شوند که از این طریق می توانند از ظرفیت های بازار سرمایه استفاده نمایند.

زرندی گفت: نکته بعدی اینکه برای تأمین نقدینگی شرکت های عظیم صنعتی و معدنی در سال 99، توانستیم 8,200 میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت با بیان اینکه در سال 98 دفتر تأمین اقتصادی را در وزارت صمت شکل دادیم، گفت: به طور کلی جهت گیری وزارت صمت مدل نوین تأمین اقتصادی است که این مدل را با تمام توان جلو می بریم چرا که اعتقاد داریم سرمایه سرگردان مردم زیاد است و باید این سرمایه ها را به سمت فراوری راهنمایی کنیم. از سویی دیگر نیز تنها راه نجات کشور نیز فراوری آن هم با فناوری های بالاست.

آموزش شرکت ها برای ورود به بازار سرمایه

وی توضیح داد: از سال 98 فرایند آموزشی بازار سرمایه را برای شرکت ها برگزار کردیم و اسفند ماه سال 99 نیز جلسه ای را با موضوع دوره های آموزشی و ترویجی برای 120 شرکت فعال تشکیل دادیم؛ در واقع از اواسط سال 98 تا امروز بالغ بر 70 جلسه ترویجی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای شرکت های فعال برگزار نموده ایم.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت اضافه کرد: بنابراین طی دو سال 98 و 99 مقدمات کار فراهم شده و فعالیت های خود را در حوزه بورس کالا آغاز نموده ایم و معتقدیم سال 1400 فرصت ویژه ای است تا بر تعامل با بورس تمرکز داشته باشیم.

زرندی با تاکید بر اینکه وزارت صمت در موضوع استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه جدی است، گفت: هم در بورس اوراق و بهادار و هم در بورس کالا با تمام توان وارد شده ایم؛ در بورس اوراق بهادار حضور ملموس تری داریم و و در بورس کالا نیز سیاست جدی ما این است که محصولات بیشتری را به این بازار معرفی کنیم.

وی یادآور شد: کوشش زیادی برای پیوند بخش صنعت و معدن به بازار سرمایه چه در عرضه اولیه، انتشار اوراق و… انجام داده شده که البته در بخش معادن باید شرایط را بیشتر تسهیل کنیم. همچنین نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر بورس در خدمت فراوری و بخش واقعی اقتصاد قرار نگیرد نمی تواند در راستا هدفی که برای آن مشخص شده است نقش آفرینی کند.

زرندی تاکید نمود: سهم صنعت و معدن 53 درصد و پتروشیمی 27 درصد از معاملات بورس کالاست؛ به عبارتی 80 درصد معاملات بورس کالا مربوط به خانواده صنعت و معدن است و باید از این ظرفیت بالا نهایت بهره را برد.

منبع: مهر

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1646

به "چاره ای جز استفاده از ظرفیت های بورس نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاره ای جز استفاده از ظرفیت های بورس نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید