افزایش اهدا و پیوند عضو در خوزستان در بحبوحه کرونا

به گزارش بوستان گفتگو، خبرنگاران/خوزستان مدیر مرکز هماهنگی و فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش موارد اهدا و پیوند عضو در استان خوزستان، از ارتقای 36 رتبه ای این دانشگاه در پیوند اعضا اطلاع داد.

افزایش اهدا و پیوند عضو در خوزستان در بحبوحه کرونا

دکتر جواد شریعتی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به شرایط اهدا و پیوند عضو در پاندمی کرونا، اظهار کرد: پاندمی کرونا بر شرایط پیوند اعضا در سطح جهان بسیار تاثیرگذار بوده است و در این پاندمی، تقریبا پیوند اعضا در جهان 50 تا 60 درصد کاهش یافت.

وی اضافه نمود: با این وجود از یک سال و نیم پیش، تحولی در شرایط اهدای عضو در خوزستان ایجاد و در مقدار اهدای عضو و پیوند سرنشین شده است.

مدیر مرکز هماهنگی و فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش اهدا و پیوند عضو در خوزستان و قدردانی از رسانه ها در ترویج فرهنگ اهدای عضو، گفت: اگر پیش از این از 10 بیمار مرگ مغزی در استان خوزستان، اعضای دو نفر اهدا می شد، اکنون از هر 10 مورد مرگ مغزی، اعضای پنج نفر اهدا می گردد.

شریعتی اعلام کرد: در سال 99، 11 مورد اهدای عضو داشتیم. یک مورد از این تعداد در نیمه نخست سال بود و به دلیل درگیری خوزستان با کرونا، دو کلیه و کبد به شیراز اعزام شد. در نیمه دوم 99، 10 مورد اهدا شامل 15 کلیه و هشت کبد داشتیم که پیوند این اعضا در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد.

وی با اشاره به دلیل کمتر بودن کبدهای پیوندشده از مجموع موارد اهداشده، گفت: بعضی مواقع پس از آنالیز کبد متوجه می شویم که کبد قابل استفاده نیست.

مدیر مرکز هماهنگی و فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه این تعداد اهدا و پیوند نسبت به کاهش 50 تا 60 درصدی آمار پیوند بسیار خوب است، اضافه نمود: در سال 99، رتبه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پیوند اعضا 36 رتبه ارتقا یافته است.

شریعتی در مورد دلیل کاهش پیوند اعضا، اعلام کرد: با توجه به درگیری بسیاری از ظرفیت های درمانی و کادر درمان با کرونا و معین نبودن پروتکل های پیوند اعضا در پاندمی کرونا، شاهد کاهش پیوند بوده ایم. البته اکنون پروتکل های پیوند اعضا در پاندمی کووید - 19 معین شده است.

وی با اشاره به شرایط اهدا و پیوند اعضا در امسال، گفت: تا قبل از وقوع پیک پنجم یعنی در چهار ماه نخست امسال، آمار پیوند بسیار خوب بود به گونه ای که تا به امروز 11 مورد اهدای عضو شامل 17 کلیه و 9 کبد داشته ایم که 15 کلیه و شش کبد در بیمارستان گلستان پیوند شدند و به دلیل درگیری بیمارستان با کرونا، دو کلیه و سه کبد به شیراز منتقل شد.

مدیر مرکز هماهنگی و فراهم آوری پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توضیح داد: با توجه به شرایط کرونا و درگیری اتاق های عمل، در این مدت دو قلب هم به تهران اعزام شدند که به یک دختر 9 و یک پسر 14 ساله پیوند شدند و این دو مورد پیوند هم موفقیت آمیز بودند.

وی با بیان اینکه برای انتقال و پیوند یک قلب، یک تیم 60 تا 70 نفری درگیر هستند؛ اضافه نمود: این پسر نوجوان به دستگاه اکمو (دستگاه کمکی قلب و ریه) متصل بود و اگر قلب به وی نمی رسید در روزهای بعد فوت می کرد. خوشبختانه قلب به موقع و در کمتر از یک ساعت به تهران اعزام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1945

به "افزایش اهدا و پیوند عضو در خوزستان در بحبوحه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش اهدا و پیوند عضو در خوزستان در بحبوحه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید