اردوغان: مذاکرات با آمریکا درباره افغانستان ادامه دارد

به گزارش بوستان گفتگو، رئیس جمهور ترکیه گفت که مذاکره آنکارا با واشنگتن درباره تامین امنیت فرودگاه کابل همچنان ادامه دارد.

اردوغان: مذاکرات با آمریکا درباره افغانستان ادامه دارد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ کانتر تجهیز بیشتر بدانید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که مذاکرات آنکارا و واشنگتن درباره تامین امنیت فرودگاه کابل همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه سخنانش گفت: ترکیه تصمیمات خود درباره ماهیت ماموریتی که در افغانستان بر عهده خواهد گرفت و همچنین کارهایی را که قبول خواهد کرد یا رد می کند، اتخاذ کرده است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: آنکارا و واشنگتن درباره نحوه انتقال کنترل فرودگاه کابل به نیروهای ترکیه ای پس از خروج آمریکا از افغانستان به توافق رسیده اند.

بعد از توافق فوریه 2020 آمریکا و طالبان و امضای توافقنامه صلح بین دو طرف، فرایند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه نظامیان گروه طالبان هم به حملات خود اضافه کرده و در هفته های گذشته منطقه ها وسیعی را به کنترل خود در آورده اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال 2001 در پاسخ به حملات 11 سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

از سوی دیگر، شهاب الدین دیلاوار سخنگوی هیأت طالبان که در مسکو به سر می برد، در یک کنفرانس خبری مدعی تسلط طالبان بر 85 درصد خاک افغانستان شد و گفت که فقط کابل و منطقه ها اطراف آن در اختیار طالبان نیست.

به نوشته روسیا الیوم، او گفت که تمامی نهادها و ادارات در منطقه ها تحت کنترل طالبان به امور طبیعی خود ادامه می دهند و هدف از سفر به روسیه ارائه اطلاعات مربوط به خود به مقامات مسکو است.

دیلاوار افزود: مردم ما در سایه امارت اسلامی در شرایط بهتری خواهند بود و در مقابل هرگونه اشغالگری خارجی خواهند ایستاد. به مبارزه و مقاومت تا زمانی که ایالات متحده و دیگر کشورها حق ما برای مشخص سرنوشت خودمان را به رسمیت بشناسند، ادامه خواهد داشت. در طول 20 سال در معرض اشغالگری وحشیانه بودیم و تمامی گروههای خارجی باید از افغانستان بیرون فرایند.

او مدعی شد که در حکومت امارت اسلامی تمامی گروهها و نژادها و مذاهب مشارکت خواهند کرد و طالبان با تمامی همسایگان افغانستان از جمله چین و ایران و ترکمنستان و تاجیکستان روابط و شراکت دارد و علاقه مند است تا با این کشورها همکاری کند.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1819

به "اردوغان: مذاکرات با آمریکا درباره افغانستان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: مذاکرات با آمریکا درباره افغانستان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید