یازدهمین همایش خلیج فارس، بین المللی شد

به گزارش بوستان گفتگو، سعید پورعلی - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی - با تاکید بر اهمیت برگزاری همایش اظهار کرد:

یازدهمین همایش خلیج فارس، بین المللی شد

خلیج فارس به عنوان یک منطقه استراتژیک در دنیا همواره در طول تاریخ جایگاه ویژه ای داشته است، چرا که این منطقه به علت دارا بودن ذخایر بزرگ نفت و گاز و قرار داشتن تنگه هرمز در آن از اهمیت ویژه ای از لحاظ امنیتی، مالی و سیاسی برخوردار است. این پهنه آبی مهم که 2500 سال پیش نیز به نام دریای پارس خوانده می شد، از سوابق تاریخی، جغرافیایی، فرهنگ و تمدن غنی برخوردار است که در کنار نقش مالی آن به ویژه در تأمین انرژی دنیا، از نظر جنبه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دارای اهمیت است.

دبیر این همایش گفت: اهمیت بین المللی خلیج فارس از آنجا ناشی می گردد که خلیج فارس همواره و همه وقت در زمره منطقه ها منافع حیاتی ایرانیان است. برای نمونه شاید اهمیت خلیج فارس برای سایر کشورها منحصر به منابع انرژی و ذخایر نفت و گاز منطقه باشد، اما خلیج فارس برای ایران علاوه بر جنبه های مالی اهمیت ذاتی، تاریخی و سرزمینی دارد، چون جزئی مهم از ایران است.

وی برگزاری یازدهمین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی علمی- فرهنگی خلیج فارس را بستر و ظرفیتی مناسب برای ارائه دستاوردهای محققان و دانشجویان حوزه مطالعات مربوط به خلیج فارس دانست و اضافه کرد:

آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه در محورهای معین شده که دارای ابعاد دنیای و بین المللی است، مورد آنالیز قرار می گیرد و با فراوری و نشر مقالات علمی به صورت کتاب، مجموعه مقالات و نمایه سازی مقالات در پایگاه های استنادی معتبر، به دفاع علمی از نام تاریخی خلیج فارس و پاسداشت آن و بیان مزیت های متنوع و متکثر این خلیج ایرانی از منظر گردشگری، سیاسی، مالی، راهبردی و زیست محیطی می پردازد و از سویی دیگر کوشش می گردد تا با توجه به رویکردهای تازه ایران در حوزه دیپلماسی، به موضوع خلیج فارس و کشورهای منطقه از این منظر نیز تاکید گردد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به برگزاری پیروز 10 دوره همایش خلیج فارس به وسیله مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران -جهاددانشگاهی یادآور شد:

برگزاری این همایش انگشت تأیید و تأکیدی است به این که خلیج فارس از دیرباز دروازه اصلی ورود و خروج فرهنگ، تمدن، اقتصاد و سیاست ایران بوده و بالندگی دولت مرکزی ایران همواره به حضور قدرتمند سیاسی در خلیج فارس مربوط می شده است و این موضوع در دیدگاه نویسندگان دنیای در مورد اهمیت راهبردی تنگه هرمز و جزایر سه گانه به خوبی و عینه قابل ردگیری و بازیابی است. این معبر بزرگ تاریخی، فرهنگی و سیاسی امروزه در دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است و جایگاه چالش اصلی ایران با قدرت های استعماری شده است.

پورعلی گفت: علاقه مندان می توانند برای ارسال مقالات علمی و فرهنگی خود و بعلاوه کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از محورهای همایش به سایت www.persiangulf-co.ir و www.istta.ir مراجعه نمایند. مقالات منتخب در کتاب مجموعه مقالات همایش (فارسی و انگلیسی) منتشر خواهدشد و به نویسندگان مقالات پذیرفته شده گواهی پذیرش اهدا می گردد.

منبع: ایسنا

منبع: کجارو
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2024

به "یازدهمین همایش خلیج فارس، بین المللی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یازدهمین همایش خلیج فارس، بین المللی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید