گزارش، گاه شمار برگزیت از همه پرسی تا توافقی سخت

به گزارش بوستان گفتگو، سفر طولانی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا حدود چهار سال و نیم به طول انجامید و بالاخره روز گذشته بروکسل و لندن به توافقی دست یافتند تا انگلیس به عنوان اولین کشور اروپایی به عضویت در این اتحادیه خاتمه دهد.

گزارش، گاه شمار برگزیت از همه پرسی تا توافقی سخت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نمایندگان انگلیس و اتحادیه اروپا روز پنج شنبه پس از چندین دور مذاکره خاتمه بر سر سازوکار روابط تجاری دوجانبه پس از خاتمه دوران گذار برگزیت (11 دی ماه) به توافق رسیدند.

انگلیس از زمان برگزاری همه پرسی برگزیت تا دستیابی به این توافق وقت و انرژی زیادی را هزینه نموده و فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد.

توافق برگزیت حدود چهار سال و نیم بعد از همه پرسی انجام شد تا به این ترتیب به مذاکراتی طاقت فرسا و پر استرس پایا ن دهد.

این توافق تنها چند روز مانده تا خاتمه دوران گذار انگلیس و در حالی که امیدهای کمی به انعقاد آن وجود داشت شکل گرفت.

در این گزارش برآنیم تا به مهم ترین نقاط عطف و اتفاقات این رویداد تاریخی در چهار سال و نیم گذشته بپردازیم.

23 ژوئن سال 2016 (3 تیرماه 1395)

در این روز 52 درصد انگلیسی ها در یک نظر سنجی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای موافق دادند. پیامد این نتیجه دیوید کامرون، نخست وزیر وقت انگلیس که از هواداران ماندن در اتحادیه اروپا بود از سمت خود کناره گیری نموده و ترزا می در ماه جولای جای وی را گرفت.

29 ماه مارس سال 2017 (9 فروردین 96)

در این روز لندن درخواست خروج خود از اتحادیه اروپا را رسما به بروکسل ارائه داد و به این ترتیب مهلتی دو ساله تا خاتمه ماه مارس سال 2019 برای مذکرات درباره شرایط برگزیت مقرر شد.

8 ژوئن سال 2017 (18 خرداد 96)

در این روز به ابتکار ترزا می، نخست وزیر وقت انگلیس انتخابات زودهنگام برگزار گردید. در این انتخابات حزب محافظه کار ترزا می اکثریت در مجلس را از دست داد تا شرایط سختی را برای ترزا می رقم بزند.

13 نوامبر سال 2018 (22 آبان 97)

دولت انگلیس توافقی درباره پیش نویس توافق برگزیت را که اتحادیه اروپا قرار بود بعدا تصویب کند بیان کرد. البته در ماه های بعد از آن این پیش نویس توافق سه بار در مجلس عوام انگلیس با شکست روبرو شد.

14 ماه مارس سال 2019 (23 اسفند 97)

در این روز نمایندگان مجلس انگلیس به تعویق مهلت مقرر برای دستیابی به توافق برگزیت رای مثبت دادند. ابتدا قرار بود برگزیت در تاریخ 12 آوریل صورت گیرد. اما کمی قبل از موعد مقرر، اتحادیه اروپا و انگلیس درباره تعویق این تاریخ تا 31 اکتبر موافقت کردند.

24 ماه می سال 2019 (3 خرداد ماه 98)

در این بین ترزا می بعد از شکست حزبش در انتخابات اروپا از سمت ریاست حزب محافظه کار انگلیس و نخست وزیر این کشور استعفا کرد. جانشین وی بوریس جانسون بیان کرد که می خواهد در تاریخ 31 اکتبر با توافق و یا بدون آن انگلیس را از این اتحادیه خارج کند.

3 سپتامبر سال 2019 (12 شهریور 98)

جانسون اکثریت حزبش در مجلس را از دست می دهد و بعد از آن در هرج و مرج برگزیت نبرد بی سابقه قدرتی در می گیرد و نخست وزیر نمایندگان مجلس را موقتا به استراحت اجباری می فرستد.

17 اکتبر سال 2019 (25 مهر 98)

کمیسیون اروپایی و دولت انگلیس توافق برگزیت جدید را منعقد کردند. مجلس انگلیس اصول این توافق را تایید می نماید. بعد از آن کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کردند مجددا برگزیت را تا خاتمه ژانویه سال 2020 به تاخیر بیاندازند.

12 دسامبر سال 2019 (21 آذر ماه 98)

حزب بوریس جانسون در انتخابات پیش از موعد مجلسی اکثریت مطلق را بدست آورد. یک ماه بعد از آن مجلس انگلیس قانون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تصویب کرد و اتحادیه اروپا نیز با آن موافقت کرد.

31 ژانویه 2020 (11 بهمن98)

انگلیس در این روز در ساعت 23 به وقت محلی از اتحادیه اروپا خارج شد و البته قرار شد تا خاتمه سال 2020 و در دوره ای که دوران گذار نام گرفت همچنان در بازار داخلی اروپا و اتحادیه گمرکی باقی بماند تا طرفین بتوانند به توافقی تجاری برای دوران پسا برگزیت و تنظیم مناسبات تجاری طرفین دست یابند.

ماه مارس سال 2020

اتحادیه اروپا و انگلیس مذاکرات سخت و سختی را برای دستیابی به توافقی تجاری شروع کردند که با شروع بحران کرونا گرفتار چالش های بیشتری شد.

12 ژوئن 2020 (23 خرداد 99)

انگلیس تمدید مذاکرات با اتحادیه اروپا درباره مناسبات پسا برگزیت را در نهایت کاملا رد کرد.

اول جولای سال 2020 (11 تیر 99)

آلمان ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت و در راستای به جریان انداختن مذاکرات سخت برگزیت و دستیابی به پیشرفت هایی کوشش هایی را شروع کرد.

9 سپتامبر سال 2020 (19 شهریور 99)

جانسون توافق برگزیت با اتحادیه اروپا را زیر سوال قرار داده و تغییرات و اصلاحات یکجانبه در این توافق را در دستور کار قرار داد. اتحادیه اروپا به شدت به این اقدام لندن اعتراض نموده و در ماه اکتبر اقدامات قانونی علیه لندن را در دستور کار قرار داد.

15 اکتبر 2020 (24 مهر 99)

جانسون انگلیسی ها را به آمادگی برای وقوع برگزیت بدون توافق با توجه به اختلافاتی که با اتحادیه اروپا در مذاکرات بخصوص درباره مسائل تجاری و مسئله ماهیگیری داشت فراخواند. مذاکرات با وجود تنش ها و تشدید بحران کرونا همچنان در پیش گرفته شد.

21 دسامبر سال 2020 (اول دی ماه 99)

چند روز مانده تا خاتمه مهلت مقرر برای دستیابی به توافق و با وجود تداوم اختلافات رئیس کمیسیون اروپایی و نخست وزیر انگلیس به صورت تلفنی درباره توافق تجاری مذاکره کردند.

24 دسامبر سال 2020 (4 آذر ماه 99)

در این روز بالاخره بعد از 10 ماه مذاکرات سخت و سخت بروکسل و لندن به توافقی تجاری دست یافتند و مقامات اروپایی و انگلیسی از این توافق به عنوان توافقی تاریخی یاد نموده و آن را موفقیتی عظیم ارزیابی کردند.

توافقنامه اتحادیه اروپا با بریتانیا در دوره ریاست آلمان بر اتحادیه اروپا حاصل شده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

حالا این توافق باید از تونل های بعدی هم رد گردد و توسط مجلس های ملی و اروپایی هم تصویب گردد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ضمن استقبال از این توافق گفت در 28 دسامبر درباره متن این توافقنامه با سایر اعضای کابینه خود رایزنی خواهد نمود

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در این زمینه گفت، پیش نویس این توافقنامه باید به دقت مطالعه گردد زیرا 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و مجلس اروپا این توافقنامه را باید تائید نمایند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

مجلس بریتانیا نیز از نمایندگان مجلس عوام و همچنین اعیان خواست برای رای دادن به توافق برگزیت روز چهارشنبه 30 دسامبر نشست برگزار نمایند.

بعد از توافق با وجود اینکه طرفین نفس راحتی کشیدند و توانستند از سناریوی برگزیت بدون توافق جلوگیری نمایند اما به گفته بسیاری کارشناسان همچنان راهی سخت و طاقت فرسا را در پیش رو دارند تا بتوانند با جدایی انگلیس به عنوان عضو مهی از اتحادیه اروپا کنار بیایند.

دیوید مک لیستر، نماینده برگزیت مجلس اروپا اعلام نموده که انتظار عواقب سخت و سختی برای مردم، شرکت ها و ادارات دولتی دارد.

وی تاکید نمود که تجارت بین اتحادیه اروپا و انگلیس از این پس دیگر روان پیش نخواهد رفت. وی همچنین عدم توافق درباره همکاری ها در زمینه مسائل سیاست خارجی را از دیگر معایب توافق ارزیابی کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1502

به "گزارش، گاه شمار برگزیت از همه پرسی تا توافقی سخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، گاه شمار برگزیت از همه پرسی تا توافقی سخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید