چیزهایی که بر ضربان قلب تأثیر می گذارند

به گزارش بوستان گفتگو، چند هفته پیش تصور کردم دچار حمله قلبی شده ام. صبح آن روز بسیار عادی بود. سر ساعت معمول بیدار شدم. کمی احساس خستگی داشتم که فکر کردم عادی است. با این حال، زمانی که خواستم کارهای روزمره را انجام دهم، شرایط کمی ترسناک شد. زمانی که در حال مسواک زدن دندان هایم بودم، عرق سردی را روی بدنم احساس کردم. رنگ پوستم همچون گچ، سفید شده بود. ترسناک تر از همه این بود که ضربان قلبم به شدت افزایش پیدا نموده بود. به عنوان فردی که مطالب سلامت تهیه می نماید، می دانم که این نشانه ها، ربطی به حمله قلبی ندارند؛ اما این را هم می دانم که یک سری مسائل خطرناک قلبی در زنان ممکن است پیچیده تر از مردان باشد.

چیزهایی که بر ضربان قلب تأثیر می گذارند

آن روز به اورژانس مراجعه کردم؛ اما نوار قلب و آزمایش های خون چیز غیرعادی را نشان ندادند. بعد معین شد ضربان قلبم در اثر عارضه جانبی یکی از داروهایم، افزایش یافته است. اصطلاح فنی این شرایط، تپش قلب است که ممکن است علل مختلفی داشته باشد.

زمانی که افراد می گویند دچار تپش قلب شده اند، منظورشان تغییر در ضربان قلب یا احساس ضربان قلب است.

در ادامه به محرک های اصلی تپش قلب و روش برطرف آن ها اشاره خواهیم کرد.

حملات عصبی

اگر احساس می کنید قلبتان طوری می تپد که می خواهد از قفسه سینه خارج شود، ممکن است دچار حمله عصبی شده باشید. لرزیدن، عرق و احساس وقوع اتفاقی ناگوار در آینده نزدیک از نشانه های رایج حملات عصبی هستند. این حملات خطرناک نیستند؛ اما احساس ترسناکی ایجاد می نمایند. گاهی اوقات ممکن است ریتم ضربان قلبتان غیرعادی باشد و این امر باعث حمله عصبی شود. در نتیجه به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن را بیابد. علاوه بر این، حملات عصبی به وسیله گفتاردرمانی برای شناسایی محرک ها و تجویز داروهای ضداضطراب درمان می شود.

کافئین

متوجه می شوید که ضربان قلبتان، سریع تر از حد معمول است. قبل از این که نگران شوید، ببینید آیا کمی قبل یک فنجان قهوه میل نموده اید؟ کافئین یک محرک محسوب می شود؛ یعنی کافئین باعث تحریک سیستم عصبی اتوماتیک می شود که ضربان قلب و چیزهای دیگر را کنترل می نماید. این امر، تپش قلب را به وجود می آورد. اگر شدت تپش قلب بیشتر شد یا با سرگیجه، سبکی سر و درد سینه همراه بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید، حتی اگر فکر می کنید این مسائل هم در اثر مصرف کافئین بوده است.

داروهای احتقاق زدا

مواد احتقاق زدایی مانند pseudoephedrine که ماده اصلی بسیاری از داروهای احتقاق زدا است، محرک هستند. بعضی افراد که نسبت به این داروها حساسیت دارند، دچار تپش قلب می شوند. داروهایی که در داروخانه ها وجود دارند، مطمئن هستند؛ اما اگر به داروی خاصی حساسیت دارید، باید با پزشک یا مسئول داروخانه صحبت کنید. به عنوان مثال، اگر دچار ریتم نامنظم ضربان قلب هستید، احتمالاً پزشک داروهای احتقاق زدای دیگری را به شما معرفی خواهد نمود.

کمبود آب در بدن

از دست دادن مقدار زیادی آب، عدم نوشیدن مقدار مناسبی از مایعات یا هر دو، باعث کمبود آب در بدن می شود. کمبود شدید آب در بدن منجر به تپش قلب، خشکی دهان، ادرار تیره و انقباض ماهیچه ها می شود. کمبود آب ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در الکترولیت های بدن شود و فشارخون را نیز کاهش می دهد. این موضوع به بدن فشار می آورد و در نهایت منجر به ضربان قلب غیرعادی می شود. این مشکل با مصرف مقدار مناسبی از آب و مایعات برطرف می شود. بدن روزانه به 2.2 لیتر آب احتیاج دارد تا به خوبی کار کند.

داروهای تجویزشده

بسیاری از داروهایی که تجویز می شوند، از جمله داروهای آسم و بیماری های تیروئید باعث تپش قلب می شوند. بعضی داروها بر روی نحوه سوخت وساز داروهای دیگر تأثیر می گذارند و بعضی دیگر، سیستم راهنمایی الکتریکی قلب را تغییر می دهند. این تغییرات در ضربان قلب معمولاً جای نگرانی ندارند؛ اما ممکن است دردسرساز شوند. قبل از مصرف هر داروی تازه، در خصوص داروهای دیگری که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. بعلاوه به عوارض احتمالی داروها که در برگه راهنمای اطلاعات دارویی آن وجود دارد، توجه داشته باشید. اگر داروهایتان، ضربان قلبتان را تغییر می دهند، با پزشک خود صحبت کنید تا داروی دیگری را برایتان تجویز کند.

کم خونی

کم خونی که در بیشتر موارد در اثر فقر آهن ایجاد می شود، بدین معنی است که بدن به مقدار کافی سلول های خونی قرمز فراوری نمی نماید تا اکسیژن کافی به بافت های بدن برسانند. اگرچه این موضوع همواره باعث تپش قلب نمی شود؛ اما افرادی که دچار کم خونی هستند، ممکن است احساس نمایند قلبشان سخت تر می تپد. از آنجا که این افراد سلول های قرمز خونشان کمتر است، ضربان قلب سریع تر باعث افزایش توزیع اکسیژن می شود. از نشانه های دیگر کم خونی می توان به خستگی و ریزش مو اشاره نمود.

فلزات سنگین

افرادی که در شغل های ساخت وساز به عنوان کارکنان بخش فلزات کار می نمایند، ممکن است در معرض جیوه، کادمیم و فلزات سنگین دیگر قرار بگیرند. این شرایط در درازمدت ممکن است موجب التهاب، لخته های خونی و مسائل قلبی دیگر شود. قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین، باعث مسائلی در الکترولیت ها نیز می شود. هر چیزی که باعث اختلال در الکترولیت ها شود، می تواند تپش قلب به وجود آورد.

در کل، نشانه های قلبی نباید نادیده گرفته شوند. اگر فکر می کنید قلبتان مسئله ای دارد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2213

به "چیزهایی که بر ضربان قلب تأثیر می گذارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیزهایی که بر ضربان قلب تأثیر می گذارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید