پتانسیل مصرف چوب در ایران 13 میلیون متر مکعب است

به گزارش بوستان گفتگو، دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور ضمن اشاره به اینکه میزان مصرف چوب در کشور بیش از دو برابر میزانی است که به وسیله زراعت چوب و باغات تامین می گردد، گفت: این تفاوت در میزان فراوری و مصرف چوب بر تخلف قاچاق چوب بی تاثیر نیست و ضروری است بخشی از این احتیاج به وسیله واردات چوب به کشور تامین گردد.

پتانسیل مصرف چوب در ایران 13 میلیون متر مکعب است

هادی کیادلیری در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به معضل قاچاق چوب در جنگل های کشور گفت: به منظور آنالیز علت و مقابله با قاچاق چوب لازم است به میزان تقاضای مردم و فراوری نیز توجه گردد. پتانسیل مصرف چوب در ایران حدود 13 میلیون متر مکعب برآورد شده است در حالی که کل چوبی که به وسیله باغات و زراعت چوب تامین می گردد به 6 میلیون متر مکعب می رسد.

وی ادامه داد: شرایط نابسامان اجتماعی و مالی مردم طی چند سال اخیر باعث شده که جوامع محلی به منظور تامین معیشت، محیط زیست اطراف خود را از بین ببرند یا افرادی از بیرون با بهره کشی و سوءاستفاده از آنان به واسطه جوامع محلی محیط زیست را نابود نمایند تا از این شرایط سود ببرند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور با اشاره به اینکه شرایط مالی و اجتماعی مردم ارتباط مستقیمی با سلامت طبیعت دارد، معتقد است: نمی توان به معضل قاچاق درختان بدون در نظر دریافت شرایط مالی و اجتماعی مردم پرداخت چون مردمی که دغدغه های معیشتی در زندگی دارند، نمی توانند دغدغه های محیط زیستی داشته باشند. در عین حال شرایط مسائل زیست محیطی کشور به قدری بحرانی شده که در اولویت قرار گرفته است اما در اولویت دغدغه های مردم به دلیل مسائل اجتماعی و مالی قرار ندارد.

کیادلیری ضمن بیان اینکه واردات چوب می تواند یکی از راه های مقابله با قاچاق چوب جنگل های کشور باشد، تاکید نمود: لازم است به موضوع واردات چوب به عنوان یک راهکار توجه گردد و مسئولان تمهیداتی بیندیشند تا بتوانیم با واردات چوب بخشی از احتیاج مصرف چوب در کشور را تامین کنیم.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور همچنین اظهار کرد: یکی دیگر از مسائلی که در میزان قاچاق چوب جنگل ها موثر بوده احداث کارخانه ها و کارگاه های چوب در شمال کشور بود که وابسته به فراوریات انبوهی بودند تا ورشکست نشوند و اساس احداث و دریافت مجوز فعالیت آن ها بر مبنای استفاده از چوب وارداتی بود اما پس از مدتی این کارخانه ها و کارگاه ها سود بیشتری در استفاده از درختان جنگل های شمال کشور دیدند که هزینه رایگانی برای آنان به همراه داشت و بیشتر این کارگاه ها به سمت قطع و قاچاق درختان جنگل ها هجوم بردند.

کیادلیری ادامه داد: لازم است مسئولان هم موضوع واردات چوب را مد نظر قرار دهند و بر تعهدات کارخانه های چوب که براساس آن مجوز فعالیت دریافت نموده اند نظارت داشته باشند. همچنین لازم است برنامه ریزی جامعی در زمینه زراعت چوب صورت گیرد تا از این طریق بخشی از احتیاج کشور به چوب تامین گردد.

وی ضمن بیان اینکه باید با متخلفان قاچاق چوب برخورد جدی گردد، اظهار کرد: درصد کمی از افراد جامعه به منظور سودجویی اقدام به قطع درختان و قاچاق چوب می نمایند و سازمان های متولی به راحتی می توانند جلوی این افراد بگیرند چراکه قاچاق چوب موضوعی نیست که بتوان از دید نیروهای منابع طبیعی یا مردم پنهان کرد و اکنون بیشتر مردم به این واقعیت مطلع هستند که چوب حمل شده توسط وانت یا کامیون به احتمال زیاد قاچاق است. اگر این تعداد نیروی حفاظتی سازمان های متولی از جمله منابع طبیعی نتوانند با قاچاق چوب مقابله نمایند پس چه اقدامی در جهت حفظ، احیا و توسعه جنگل ها - که در قانون جزو وظایف آن ها تعریف شده است - انجام می دهند؟ چه کسی بر عملکرد نیروهای حفاظتی مضاعفی که سازمان جنگل ها اعلام نموده به منظور حفاظت از جنگل ها با آن ها قرارداد بسته و بودجه هایی هم به این منظور تخصیص پیدا نموده، نظارت می نماید؟

کیادلیری در خاتمه با اشاره به اینکه مسائل مربوط به قاچاق چوب در کشور ناشی از نحوه مدیریت فعلی منابع طبیعی است، گفت: اکنون ضعف های مدیریتی زیادی در سازمان های متولی ما وجود دارد. تشخیص حال خوب یا بد جنگل ها به صورت لحظه ای امکان پذیر نیست بلکه یک فرایند خوب یا بد می تواند پاسخ گوی این پرسش باشد و اکنون هر فرد غیرکارشناسی نیز به طور بصری متوجه می گردد که فرایند شرایط جنگل ها مطلوب نبوده است.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1648

به "پتانسیل مصرف چوب در ایران 13 میلیون متر مکعب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پتانسیل مصرف چوب در ایران 13 میلیون متر مکعب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید