پاکسازی محیط های آلوده داروئی توسط محققان دانشگاه حکیم سبزواری آنالیز شد

به گزارش بوستان گفتگو، در پژوهش محمد چهکندی، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری و محبوبه زارگزی، پژوهشگر دانشگاه فردوسی مشهد پاکسازی محیط های آلوده داروئی آنالیز شد.

پاکسازی محیط های آلوده داروئی توسط محققان دانشگاه حکیم سبزواری آنالیز شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از دانشگاه حکیم سبزواری، در پژوهش محمد چهکندی، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری و محبوبه زارگزی، پژوهشگر دانشگاه فردوسی مشهد پاکسازی محیط های آلوده داروئی آنالیز شد. چهکندی درخصوص این پژوهش گفت: مصرف دارو های آنتی بیوتیک در دنیای مدرن، راه چاره درمان بسیاری از بیماری هاست، اما دفع آن ها از طرق مختلف (مصرف روزمره بشر، کارخانجات فراوری دارو) به درون آب و فاضلاب، مسائل فراوانی در پی خواهد داشت.

وی اضافه نمود: مهم ترین مشکل نشر آنتی بیوتیک ها مانند آموکسی سیلین، دیکلوفناک درون آب های سطحی و زیرزمینی، عدم دسترسی به آب سالم و بهداشتی می باشد. از این رو، تحقیقات بسیاری بر روی حذف یا تخریب این آلاینده ها از آب اجرا شده است.

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه روش های موجود مانند جذب، ازون دهی و استفاده از نور ماورا بنفش، مزایا و معایبی دارند که گاهاً معایب بر مزایا غالب است، ادامه داد: برای مثال روش جذب، انتقال آلاینده از فاز مایع به فاز جامد صورت می گیرد که در واقع فراوری آلودگی ثانویه می نمایند.

وی با تاکید براینکه روش های اکسایش پیشرفته که از نانوکاتالیزور های نوری نوین و نور خورشید به عنوان منبع نور استفاده می نمایند به طور چشمگیری مطرح هستند، اضافه نمود: در این کار آزمایشگاهی، هدف تهیه فیلم های نازک حساس به نور مرئی به یاری روش های جدید الکتروشیمی بر پایه ترکیب های بیسموت بوده و آنالیز کاربرد آن ها در تخریب آنتی بیوتیک آموکسی سیلین می باشد.

دکتر چهکندی گفت: نتیجه های به دست آمده این ترکیب را به عنوان کاندید موثر در پاکسازی محیط های آلوده داروئی معرفی می نماید. ماحصل این پژوهش، پذیرش و چاپ مقاله با عنوان ذیل در ژورنال معتبر Journal of Hazardous materials با ضریب تاثیر 7.65 که جزو 10 درصد مجلات حوزه محیط زیست است، می باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 822

به "پاکسازی محیط های آلوده داروئی توسط محققان دانشگاه حکیم سبزواری آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکسازی محیط های آلوده داروئی توسط محققان دانشگاه حکیم سبزواری آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید