همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار افتتاح شد

به گزارش بوستان گفتگو، رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به ارایه 400 چکیده مقاله و 200 اثر هنری به همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار، بی توجهی به هنر دوره قاجار به علت حوادث و شرایط نامطلوب سیاسی - نظامی آن را یکی از دلایل برگزاری این همایش دانست.

همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار افتتاح شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عبدالمجید شریف زاده، امروز سه شنبه 29 آبان 97 در مراسم افتتاحیه همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار با اعلام این مطلب افزود: پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به یمن همت و غیرت متخصصان و اندیشمندان عرصه تاریخ هنر و تلاش و تلاش بی بدیل مسولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گام در وادی عنایت به دوره ای نهاد که در اغلب منابع به عمد یا سهو مسکوت مانده و میلی برای پژوهش در آن نبود.

او با اشاره به استقبال از همایش هنر ایران در دوره قاجار و ارسال تعداد زیادی مقاله و تالیف به دنبال اعلام فراخوان این همایش گفت: انتخاب این دوره برای پژوهش چند دلیل اساسی داشت که اهم آنها بی توجهی به هنر این عصر به علت حوادث و شرایط نامطلوب سیاسی - نظامی آن است.

او برگزاری همایش هنر ایران در دوره قاجار در سطح ملی را فتح بابی برای برپایی این همایش در سطح بین المللی در آینده دانست.

همکاری موزه های داخلی و خارجی

دبیر علمی و هنری همایش در ادامه به همکاری ارزشمند برخی از موزه های غیرایرانی از جمله موزه لوور فرانسه، موزه ملی گرجستان و موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ روسیه اشاره کرد و از سازمان اسناد، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه و موزه ملی ملک و کاخ موزه گلستان، اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تهران و فرهنگستان هنر برای حمایت و همکاری شان قدردانی کرد.

او با اشاره به ارسال حدود 400 چکیده مقاله و پذیرش 250 مقاله از بین آنها گفت: از این تعداد حدود 100 مقاله کامل، توسط هیاتی حدود 30 نفر از متخصصان داوری و پذیرفته شد.

به گفته او، اعضای هیات داوران پس از جلسات متعدد کمیته علمی که شامل 20 تن از زبدگان این عرصه بود انتخاب شدند.

شریف زاده گفت: برای زمینه سازی نیز حدود 20 نشست تخصصی در حوزه های مختلف نگارگری، موسیقی، خوشنویسی و عکاسی برنامه ریزی و برگزار شد و اغلب مخاطبان آنها را بسیار مطلوب ارزیابی کردند.

او با بیان این نکته که چهار دانشگاه تهران، هنر تهران، سیستان و بلوچستان و تربیت مدرس شان علمی این همایش را تایید کردند گفت: همین امر باعث شد مقالات تایید شده جایگاه ISC پیدا کنند.

او افزود: از آنجا که بیان مبانی بدون نمایش مصادیق امری ابتر و چه بسا ناقص و نارسا است در کنار همایش فراخوانی برای ارسال آثار هنری مرتبط نیز تهیه شد و 200 اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری، حدود 150 اثر به بخش نمایشی راه یافت و طی 3 نمایشگاه بزرگ در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 291

به "همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید