نبود زینک خام لیتوگرافی ها را در آستانه تعطیلی قرار داده است

به گزارش بوستان گفتگو، مدیر لیتوگرافی کاری گرافیک با اشاره به چالش های پیش روی اهالی لیتوگراف، گفت: به دلیل نبود زینک خام و قیمت های بسیار بالای این کالا بسیاری از این فعالان لیتوگرافی تعطیل شدند.

نبود زینک خام لیتوگرافی ها را در آستانه تعطیلی قرار داده است

محمدرضا کاری؛ مدیر لیتوگرافی کاری گرافیک در گفت وگو با خبرگزاری ایبنا، با بیان اینکه روال همیشگی صنعت چاپ این گونه بود که ملزومات از کانال تاجران و واردنمایندگان به دستشان می رسید،گفت:این چرخه سالیان سال است که ادامه داشته و دارد، ولی به واسطه مسائل فعلی کشور و بحث تحریم ها و از آن مهم تر حضور پر رنگ منفعت طلبان و مفسدان مالی عرصه را در هر حوزه تنگ نموده است.در این میان البته نظرات غیرکارشناسانه و سوءمدیریت ها به این فضای متشنج دامن زده است.کاری با بیان اینکه کاغذ و زینک اکنون به بحرانی ترین مرحله خود رسیده است،

وی بیان کرد: در این زمینه دولت برای بهبود اوضاع به این دو مقوله ورود پیدا نموده است ولی از جایی با عنوان ارز دولتی و ارز نیمایی این راستا به سمت منفعت طلبان گسیل شد و این فضا برای فروش کاغذ از ارز دولتی به آزاد فراهم شد.

این فعال صنعت چاپ یادآور شد: این موضوع موجب متشنج شدن بازار شد، راستا واردنمایندگان را سد و آسیب های زیادی به بازار وارد کرد.کاری با بیان اینکه زینک خام مصرفی از اولویت های اولیه صنعت چاپ و نشر است، گفت: بدون زینک خام تمام صنعت چاپ تعطیل خواهد شد، اکنون شرایط به گونه ای است که وضعیت نابسامان شده و بسیاری از همکاران ما مظلومانه و کوله باری از تجربه و خدمت به فرهنگ این مرز و بوم از این صنعت کنار رفتند.به دلیل نبود زینک خام و قیمت های بسیار بالا بسیاری از لیتوگرافی ها تعطیل شدند و از سوی دیگر واردنمایندگان فقط باید زینک را با ارز دولتی و به لیتوگرافی های مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی ناشران، موسسات فرهنگی و مطبوعات توزیع نمایند.

کاری با طرح این سوال که چرا فعالان لیتوگرافی بعد از سال ها خدمت به فرهنگ نباید از ارز دولتی استفاده نمایند، گفت: چرا نباید زینک با ارز دولتی به لیتوگرافان تعلق گیرد و واردنمایندگان زینک باید فقط کالاهای خود را به وزارتخانه بدهند. در این زمینه معتقدم نباید توزیع کاغذ و زینک انحصاری باشد.

وی با بیان اینکه سرنوشت صنعت چاپ کشور در میان وزارت صمت تا سازمان حمایت از مصرف نمایندگان قرار گرفته است، بیان کرد: به نظر می رسد که صنعت چاپ کشور دیگر راه به جایی ندارد و باید هر چه زودتر در حوزه تامین مواد اولیه ساماندهی گردد.

کاری تاکید نمود: اکنون تعداد زیادی زینک با ارز دولتی در چین و در میانه راه است و معتقدم اگر توزیع این کالاها طبق روال عادی نباشد، تبعات این موضوع فقط به ضرر صنعت چاپ خواهد بود، به همین دلیل از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهم این تصمیم را لغو نمایند تا این صنعت روال عادی خود را پیش بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 229

به "نبود زینک خام لیتوگرافی ها را در آستانه تعطیلی قرار داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود زینک خام لیتوگرافی ها را در آستانه تعطیلی قرار داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید