منیژه حکمت: سرطان حضور پول های کثیف در سینما باید نابود گردد

به گزارش بوستان گفتگو، منیژه حکمت معتقد است که پول های کثیف در سینما ایران نه تنها معادلات مالی آن را آشفته که جریان اصیل سینمای ایران را خانه نشین نموده و به بدنه آن ضربه جدی زده است.

منیژه حکمت: سرطان حضور پول های کثیف در سینما باید نابود گردد

به گزارش تسنیم، محاکمه متهم مالی در این هفته بهانه ای شد تا بار دیگر به مسأله ورود پول های مشکوک به سینما بپردازیم. ماجرایی که 5 سال است با ورود چنین سرمایه ای به سریال شهرزاد خبرساز شد و به دنبال آن حواشی فراوانی در سال گذشته ایجاد شد که اوج آن امضای بعضی از سینماگران در پای نامه آزادی وی از زندان بود.

بدون شک یکی از اصلی ترین چهره های مختلف و منتقد ورود پول های کثیف و سرمایه های مشکوک به سینما، منیژه حکمت کارگردان سینمای کشور است. او با توئیت هایی که علیه باند ورود سرمایه های کثیف به سینما منتشر کرد، در فضای مجازی خبرساز شد و همین رویکرد او باعث شد که علیه او مواضع تندی گرفته گردد و هواداران متهمین مالی وی رو تحت فشار قرار دهند.

قطعاً در این میان سینماگران با رسالت هنری و وجدانی خود مسئولیت بسیار مهمی را دارند. آنان با اعتراضات صنفی خود مانند دیگر واکنش هایشان می توانند فضای سینمایی کشور را به سمت جریان قبلی و البته ترمیم شده خود بازگردانند.

منیژه حکمت معتقد است که پول های کثیف در سینما ایران نه تنها معادلات مالی آن را آشفته که جریان اصیل سینمای ایران را خانه نشین نموده و به بدنه آن ضربه جدی زده است.

در ادامه با وی گفت وگوی کوتاهی درباره دادگاه این هفته و ریشه ماجرا و حل مسائل مالی سینما داشتیم که می خوانیم.

پول های کثیف، سینماگران ریشه دار را حذف کرد

خانم حکمت می توان فقر و مسائل مالی سینمای کشور را عاملی دانست که به خاطر آن وجود سرمایه های هنگفت منتج به توجه سینماگران ما به آن شد. این اتفاق باعث شد که در کنار سرمایه های پاک، پول های کثیف با منشأ نامعلوم نیز به سینمای کشور سرریز گردد. به نظر شما از عوارض و نتایج منفی این سرمایه و پول های کثیف به سینما چیست؟

قبل از هرچیز امیدوارم در این دادگاه همه چیز شفاف و روشن بگردد، خصوصاً این مسأله که چه کسانی برای ورود سرمایه های مشکوک و کثیف به سینما دخیل بودند؟ می توان از افرادی که نامه آزادی امامی را امضا کردند تک به تک در این باره سؤال بگردد.

اما در ورود این سرمایه های کثیف به سینما چه اتفاقی افتاد؟ تمام مناسبات سینما را به هم ریختند و این مناسبات منجر به حذف بخش اصلی سینماگران ریشه دار این هنر شد. بازیگری که تا قبل از ورود این سرمایه ها برای یک پروژه سینمایی 200 میلیون تومان پول می گرفت امروز 1 میلیارد دستمزد طلب می نماید. دیگر عوامل نیز هرکدام به تبع، میزان دستمزدشان آنقدر بالا رفته است که به سختی می توان یک فیلم اجتماعی ساخت. سینمای ما به عنوان پایگاه فرهنگی و هنری کشور که پیشینه تاریخی بلند مدت دارد رسماً نابود شده است و در نتیجه کارگردانانی که عمری فعالیت مفید هنری داشتند در خانه هایشان بیکار نشستند و رنج می برند.

وی در ادمه اعلام کرد: من کسی را محکوم نمی کنم، اما دوست دارم ریشه این بلا هایی که سر سینمای ما و خود ما آمده است روشن گردد تا از ورود دوباره این سرمایه های آلوده جلوگیری گردد. 5 سال قبل در جشنواره فجر گفتم که نامحرمان از سینمای ما چه می خواهند؟ از آن زمان تا به الان چه اتفاقی افتاده است؟ سرمایه های مشکوک به سینما بیشتر وارد شده اند.

به نظر من باید روشن و شفاف بگردد که اولاً چه کسانی پول گرفتند و دوم شفاف بگردد که برای چه چیزی پول گرفتند؟ آن هایی که معتقد بودند که ورود این سرمایه ها به سینما یاری نماینده بوده است بیایند شفاف و صریح ادعای خود را ثابت نمایند و شرح بدهند که ورود این سرمایه ها که منجر به بهم ریختن مناسبات سینما شد چگونه یاری رسان سینما بوده است؟

شک خانه سینما به جریان پول های کثیف تعجب دارد!

اعتراض ما روشن است که بعد از 40 سال نمی توانیم درست کار کنیم؛ نه سازمان سینمایی در این زمینه جدیتی دارد و نه خانه سینما؛ جالب تر اینکه خانه سینما می گوید اصلاً پول کثیفی در کار نیست. بضاعت سینمایی ما مگر چقدر است؟ چگونه با خودشان حساب کتاب کردند؟ مرجعیت سینمای ما رسماً از بین رفته است و نتیجه آن می گردد فیلم هایی که روی پرده می بینیم.

چه کسی باید جوابگو باشد؟ من؟ من فقط سوال می پرسم؛ نه وزارت ارشاد و نه خانه سینما گویا کاری به این موضوع ندارند و نمی دانند که چگونه این مناسبات به هم ریخته است.

فکر می کنید راهکار مسائل مالی سینمای ما برای داشتن فراوری مولد و جلوگیری از ورود پول های کثیف به سینما چیست؟

به نظرم اولاً باید یک گروه بی طرف و کارشناس مسئول بشوند تا معلوم بگردد که جریان ورود این پول ها به سینمای ما چیست؟ از چه زمانی با چه توجیهاتی وارد شده است و در کنار آن آسیب شناسی بگردد. البته رویکرد کلی سینمای ما برای حل مسائل مالی سینمای ما آنقدر ناکافی بوده است که احساس نمی کنم اراده ای وجود داشته باشد. این شرایط باعث شده است که حتی آن هایی که معدود آثاری دارند به دلیل اعتراضاتشان در سینما بایکوت شوند و همان فیلمی هم که برای اکران برده اند را آدم های آن ها بسوزانند.

پس فکر می کنید که عوامل این افراد در مجموعه سینمایی کشور حضور دارند تا با مخالفان سرنمودهایشان برخورد جدی نمایند؟

بله، هستند و برای همین به دیگر سینماگران هم شدیداً حق می دهم که اعتراض ننمایند تا کارشان را نسوزانند. ببینید این ریشه تا کجا رفته است که می توانند به خاطر پول هر کاری بنمایند! این سرطان را باید باز کرد و شکافت و غده را از بین برد. حتی اگر بمیرم اشکال ندارد، اما ین غده باید بیرون بیاید تا برای همواره نیست و نابود بگردد.

شورای عالی سینما تصمیم گرفته است تا افرادی را بیاورد و وارد جریان کارگردانی و تهیه نمایندگی بکند. وقتی اسامی پروانه ساخت منتشر می گردد اصلاً نمی شناسیم چه کسانی اند؟ از کجا آمدند؟ کدام رزومه؟ من بعد از 25 سال کار و دستیاری و ... 2 سال است که پشت نوبتم آن وقت به افرادی که کار خاصی در روزمه ندارند یکباره مجوز کارگردانی می دهند.

برای همین ماجرا اصلاً پیچیده نیست. این نکته را هم در سرانجام اضافه بکنم که حتی اگر فکری برای جلوگیری از ورود پول های کثیف به سینما بگردد تا زمانی که سینما به جریان اصلی خودش بازگردد زمان بردار است. فعلاً که از طرف خانه سینما و ارشاد برای حل مسائل مالی سینما انگیزه و اراده ای وجود ندارد.

منبع: فرارو
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1271

به "منیژه حکمت: سرطان حضور پول های کثیف در سینما باید نابود گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منیژه حکمت: سرطان حضور پول های کثیف در سینما باید نابود گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید