جاذبه های طبیعی و گردشگری آبادان؛ شهر مورد علاقه گردشگران، تصاویر

به گزارش بوستان گفتگو، آبادان یکی از شهرهای بندری جنوب کشور و شهر نفتی ایران زمین در استان خوزستان است و بعد از اهواز مهم ترین شهر این استان به شمار می آید. این شهر زیبا با برخورداری از مناطق طبیعی و گردشگری فراوان، بازارهای شلوغ و پررفت و آمد و همین طور نخلستان های بسیار، هرساله میزبان گردشگران و مسافران داخلی و خارجی بسیاری است. در این مطلب، با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی آبادان زیبا را به شما معرفی کنیم.

جاذبه های طبیعی و گردشگری آبادان؛ شهر مورد علاقه گردشگران، تصاویر

سینما شیرین

سینمای هشتاد ساله شیرین یکی از چندین سینماهای آبادان قبل از انقلاب اسلامی است که در سال 1310 هجری شمسی در دوره پهلوی اول با ظرفیت بیش از هفتصد نفر توسط بخش خصوصی و یکی از تاجرین کشور هندوستان بنا شد. پس از جنگ دنیای دوم، دو طبقه دیگر به ساختمان این سینما افزوده شد و این سینما لقب بزرگترین سینمای ایران را از آن خود کرد. در حال حاضر این سینما در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد رنگونی ها

مسجد رنگونی ها در سال 1300 هجری شمسی در کنار اروندرود، در نزدیکی مرز کشور عراق با تقاضای عده ای از مسلمانان سنی مذهب شبه قاره هند که عمدتا از مهاجران رنگون، پایتخت میانمار بودند، احداث شد. این مسجد به سبک معماری شبه قاره هند ساخته شده و دارای گچبری هایی زیبا و برجسته، آرایه های سیمانی و منحصربه فرد، شبستان و حیاط اصلی است.

آرامگاه ارمنی های ساکن در آبادان

آرامگاه ارامنه ساکن در آبادان، در واقع قبرستانی در منطقه شطیط در جنوب شرقی این شهر است که بالاتر از اروند کنار واقع شده است. این قبرستان نزدیک به 1500 متر مربع مساحت دارد و حدودا سیصد و بیست مقبره در آن وجود دارد که یادمان رفتگان را به جای سنگ، روی قالب های سیمانی و عموما به خط و زبان ارمنی نوشته اند.

پل کابلی امام رضا آبادان

پل کابلی امام رضا آبادان که در محله کوی فرهنگیان در آبادان واقع شده است، به عنوان اولین پل کابلی واقع در خشکی در دنیا نیز شناخته می گردد. اگر به آبادان سفر کردید، حتما از این پل کابلی دیدن کنید.

بازار مرکزی آبادان

بازار مرکزی آبادان روبه روی بازار ماهی فروش ها نزدیک به آب در دو طبقه جای گرفته است. در این بازار می توانید هر چیزی که می خواهید، از لوازم خانگی گرفته تا کیف، کفش و لباس را پیدا کنید. جالب است بدانید که این بازار بسیار قیمت های مناسبی دارد و بعضی اوقات در آن می توان اجناس را با قیمتی بسیار ارزان تر و با جنس عالی پیدا کرد.

سینما نفت

سینما نفت از جمله بناهای فرهنگی تاریخی آبادان است که طراحی کلی آن نمایانگر هیبت یک شیر نشسته است و از قدیم آن را به نگهبان این شهر معروف نموده است. ساخت ساختمان این سینما پیش از جنگ دنیای دوم آغاز و سپس در سال 1323 هجری شمسی با نام سینما تاج آغاز به کار کرد.

موزه آبادان

موزه آبادان با الهام از معماری سنتی ایرانی در سال 1328 ساخته شده است و گنبدی شبیه گنبد آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش دارد. این موزه دارای مجموعه ای از آثار ما قبل تاریخ و آثاری از دوره های متاخر تا دوره قاجاریه است و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه های هنری سنتی گوشه هایی از تاریخ آبادان را در معرض عموم به نمایش گذاشته است.

آرامگاه سید عباس

آرامگاه سید عباس آبادان هر روزه به ویژه در جشن ها، اعیاد و مناسبت های خاص پذیرای زائرین بسیاری از شهرهای دور و نزدیک است. بر طبق گفته کارشناسان و مردم سید عباس یکی از سادات محترم و صاحب کرامت آبادان بوده که در سال 1298 هجری شمسی در این شهر وفات یافته است.

روستای شلحه امام حسن عسگری

روستای شلحه امام حسن عسگری در پنج کیلومتری آبادان در جاده خسروآباد واقع شده است و یکی از بکرترین جاهای دیدنی آبادان به شمار می رود. اگر به آبادان سفر کردید و از شلوغی شهر و بازدید از بناهای تاریخی خسته شدید، حتما سری به این روستای زیبا بزنید.

مقام خضر نبی

مقام خضر نبی، بقعه ای با گنبدی سفید و سبز است که در هفت کیلومتری شرق آبادان در میان رودخانه بهمنشیر و اروند جای گرفته است. این زیارتگاه که از قبول عام و خاص برخوردار است، در کناری روستای طرة الحضر واقع شده است. این آرامگاه که در سال 920 هجری قمری بنا شده، به قدمگاه حضرت خضر نبی یا مقام خضر نبی معروف است.

موزه تنوع زیستی

موزه تنوع زیستی آبادان در فاصله ده کیلومتری جاده قفاص جای گرفته است. این موزه از مجموعه ای بیش از 152 کبوتر، 21 خزنده و دو زیست، 12 نمونه ماهیان آب شور و شیرین و همین طور انواع صدف های دریاهای ایران تشکیل شده است.

بازارهای آبادان

آبادان به دلیل همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس و داشتن صادرات و واردات کالا به وسیله لنج و کشتی، دارای بازارهای متنوع و متعدد با قیمت های مناسب است که مردم شهرها و استان های دیگر را برای خرید و سیاحت راهی این شهر می نماید. بازارهای آبادان شامل بازار کویتی ها، بازار امیری، بازار احمد آباد، بازار ته لنجی ها، بازار مرکزی و بازار درجه یک ماهی فروشان می گردد.

کلیسای سورت گاراپت

کلیسای سورت گاراپت در سال 1319 هجری شمسی بنا شده است. این کلیسا در دوران جنگ آسیب های فراوانی دید ولی بعدها توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی بازسازی شد. اکنون به دلیل کم بودن مسیحیان آبادان، دیگر مراسمی در این کلیسا برگزار نمی گردد، اما به دلیل مجاور بودن با مدرسه ادب آبادان، این کلیسا همچنان پابرجا است.

موزه هنرهای معاصر آبادان

موزه هنرهای معاصر آبادان، توسط ستاد بازسازی آبادان طراحی و ساخته شده است. شهرداری آبادان در سال 1382 هجری شمسی این موزه را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرار داد. موزه هنرهای معاصر آبادان دارای 1375 متر زیر بنا، سه گالری، یک آمفی تئاتر و یک مرکز فروش کتاب های تخصصی است.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1764

به "جاذبه های طبیعی و گردشگری آبادان؛ شهر مورد علاقه گردشگران، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های طبیعی و گردشگری آبادان؛ شهر مورد علاقه گردشگران، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید