مجلس یازدهم برای حل ابرچالش های اقتصادی کشور به میدان بیاید

به گزارش بوستان گفتگو، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم، گفت: دوره جدید مجلس شورای اسلامی در شرایطی کار خود را آغاز کرده که کشور ازنظر اقتصادی درگیر چند ابرچالش مهم است و بخش خصوصی انتظار دارد مجلس با همت و انگیزه قوی و البته تعامل با بخش های دیگر از جمله دولت برای حل این مسائل پای کار بیاید.

مجلس یازدهم برای حل ابرچالش های اقتصادی کشور به میدان بیاید

کیوان کاشفی با بیان اینکه مجلس جدید که تا حدودی نسبت به دوره های گذشته از بعد سیاسی در خط متمرکزتری قرار گرفته است، اضافه کرد: این مجلس باید با شهامت در برخی مسائل که نیازمند اقدامات اساسی است ورود کند و یکی از مهم ترین این موارد برنامه ریزی برای عبور از شرایط مالی کنونی کشور و در نظر دریافت برنامه ها و قوانین کارآمد برای این دوره است.

رئیس اتاق کرمانشاه شرح داد: چشم انداز کشور در سه چهار سال آینده نشان می دهد ما در حال گذر از یک اقتصاد نفتی به اقتصاد بر پایه مالیات و درآمدها هستیم؛ اما متأسفانه تا به امروز برنامه ریزی کامل و جامع و یا راه عملیاتی برای عبور از این مرحله پیشنهاد نشده است.

کاشفی معتقد است، مجلس یازدهم حتماً باید به تدوین قوانین و مقررات برای گذر از این شرایط مالی کمک و از ظرفیت کمیسیون های تخصصی مجلس، کارشناسان و صاحب نظران نیز استفاده کند.

او درباره اهمیت گذر از این دوران و فاصله دریافت از اقتصاد نفتی گفت: حتی اگر مسائل بین المللی مرتبط با موضوع هسته ای ایران هم حل شود، دیگر بیش از این نمی توانیم به درآمدهای نفتی اتکا کنیم و باید به سمت درآمدهای پایدار از جمله مالیات برویم که به دنبال آن رونق مالی، رفاه، اشتغال و ... نیز در کشور ایجاد شود.

بهبود فضای کسب وکار، مهم ترین خواسته بخش خصوصی از مجلس

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه مجلس باید به چند چالش مهم مالی دیگر کشور نیز ورود کند، اضافه کرد: حل این چند چالش عمده می تواند مانند دومینو بسکمک از مسائل دیگر را نیز حل نماید و افزایش بهره وری، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد مالی و... را به همراه داشته باشد.

کاشفی بهبود فضای کسب وکار و حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر را یکی از مهم ترین این موارد دانست و بیان کرد: هر یک از بیش از 3.5 میلیون کارمند دولت به عنوان یک چالش و سد بر راه فضای کسب وکار هستند که مشابه این شرایط در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، به علاوه قوانین و مقررات مخل فضای کسب وکار نیز در کشور زیاد است.

او خواستار ورود جدی مجلس به بهبود فضای کسب وکار و حذف قوانین مخل شد و تأکید کرد: همه ملزومات بهبود فضای کسب وکار در کشور فراهم است و سال ها روی این موضوع کار شده و فقط نیازمند یک اقدام عملیاتی جدی است.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، تمام مباحث کارشناسی برای بهبود فضای کسب وکار و بخش هایی که نیازمند اصلاح و تغییر قوانین، بخشنامه ها و آیین نامه ها است تعیین شده و هیچ اعتبار و بودجه خاصی هم برای این کار نیاز نیست.

مجلس به سیستم ناکارآمد بودجه ریزی انتها دهد

کاشفی موضوع دیگری که نیازمند ورود جدی مجلس است را ساماندهی بودجه عمومی کشور دانست و اضافه کرد: متأسفانه فرایند بودجه ریزی نادرست کشور هرسال تکرار می شود، به گونه ای که آذرماه هرسال دولت بودجه پیشنهادی خود را تقدیم مجلس می کند که عمدتاً بودجه هزینه ای و برای پرداخت حقوق و هزینه های حجم عظیم کارمندان دولت و یا تأمین مالی نهادها و ارگان های وابسته به دولت است.

او اظهار کرد: اگرچه در بسکمک از مواقع مجلس هم موافق این بودجه نیست، اما راهی جز چکش کاری و موافقت نهایی با آن وجود ندارد و نتیجه این شرایط کسری بودجه های فراوانی است که اواسط هرسال با آن مواجهیم.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه در چنین شرایطی گاهی به دستاویزهایی مانند استقراض از صندوق توسعه ملی، چاپ اسکناس و ... برای جبران کسری بودجه روی می آوریم تا سروته بودجه هر طور شده به هم بیاید، اضافه کرد: این سیاست های ناکارآمد بودجه ریزی در این سال ها شدیدترین آسیب را به اقتصاد کشور وارد کره و عامل اصلی تورم و کوچک شدن سفره های مردم است.

کاشفی ورود مجلس برای اصلاح این فرایند را ضروری خواند و تأکید کرد: البته مجلس نباید منتظر بماند تا دولت بودجه را تقدیم کند و بعد به فکر اصلاح باشد، زیرا در چنین شرایطی امکان دخل و تصرف چندانی هم ندارد، بلکه از ابتدای ایام تنظیم بودجه کارشناسان مجلس نیز باید در کنار کارشناسان دولت به موضوع تدوین بودجه ورود کنند تا درنهایت نظر مردم و مجلس نیز در بودجه سالانه لحاظ شود.

ساماندهی بانک ها، یک جراحی ضروری

عضو هیات رئیسه اتاق ایران اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسئولیت های دیگر دوره جدید مجلس ساماندهی شرایط بانک های کشور است که اگرچه به آفتی جدی تبدیل شده، اما شجاعتی هم برای اصلاح آن وجود ندارد.

کاشفی اصلاح ساختار بانکی را به عمل جراحی تشبیه کرد که در عین ضرورت درد و خونریزی هم دارد و اضافه کرد: به واسطه پیامدهایی که این اصلاح ممکن است به همراه داشته باشد، همه از ورود به آن اکراه دارند.

او از پیامدهای مسائل سیستم بانکی کشور یاد کرد و گفت: هر چهار سال یک بار شاهد دو برابر شدن رقم نقدینگی کشور هستیم که هیچ کجای دنیا مانند آن دیده نمی شود.

کاشفی معتقد است: این حجم از نقدینگی موج ویرانگری را ایجاد می کند که هر بار یکی از بازارهای سرمایه پذیر از جمله ارز، طلا، مسکن، بورس و ... را تحت تأثیر قرار می دهد و در عین حالی که باعث کسب پول های هنگفت از سوی یک عده معدود می شود، اما سفره عامه مردم را روزبه روز کوچک می کند که این امر خلاف عدالت اجتماعی، فلسفه نظام جمهوری اسلامی و خواسته مسئولین کشور است.

او موضوع دیگری که باید در دوره یازدهم مجلس اصلاح شود را احیا جایگاه واقعی مجلس به عنوان کنندگان مردم دانست و اضافه کرد: در کشور یک خط VIP برای برخی از قوانین وجود دارد که خارج از چارچوب مجلس، مستقیم به ستاد سران سه قوه می رود تا درباره آن تصمیم گیری شود و پس ازآن هم مستقیم وارد حوزه اجرا می شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تأکید کرد: این فرایند اگرچه برای برخی موضوعات خاص و استراتژیک مناسب است، اما نباید به همه موارد از جمله سیاست های ارزی، سیاست های بانکی، افزایش نرخ بنزین و ... تعمیم داده شود.

کاشفی با بیان اینکه نظر مجلس به عنوان کننده مردم حتماً باید در چنین تصمیم گیری هایی که بر سرنوشت مردم تأثیر مستقیم دارد دیده شود، گفت: فلسفه نظام جمهوری اسلامی دیده شدن نظر مردم است و باید جایگاه مجلس در این زمینه احیا شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1153

به "مجلس یازدهم برای حل ابرچالش های اقتصادی کشور به میدان بیاید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس یازدهم برای حل ابرچالش های اقتصادی کشور به میدان بیاید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید