صنعت چاپ با وجود سابقه 200 ساله هنوز صندلی خود را نیافته است

به گزارش بوستان گفتگو، خبرنگاران : مدیرکل دفتر چاپ ارشاد با بیان این مطلب که صنعت چاپ با وجود سابقه 200 ساله هنوز صندلی خود را نیافته است، گفت: در امسال 2930 نامه حمایت از چاپخانه ها به سازمان ها و بانک ها ارسال شده است.

صنعت چاپ با وجود سابقه 200 ساله هنوز صندلی خود را نیافته است

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، احمد علمشاهی، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که در اردوی چاپ خبرنگاران برگزار گردید، گفت: اکنون بیش از 200 سال از ورود اولین ماشین چاپ به کشور می گذرد، اما آنگونه که باید و شاید رشد مطلوبی در این زمینه وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: در همه جهان صنعت چاپ نقش مهمی در گردش اقتصادی ایفا می نماید، در حوزه فرهنگ در حوزه نشر کتاب در حوزه اقتصاد، نشر اسکناس و اوراق بهادر همه و همه به صنعت چاپ وابسته هستیم.

علمشاهی توضیح داد: در حوزه بسته بندی کالاها، انتخابات، سیاست، تعرفه های انتخاباتی و... نیز چاپ نقش مهمی دارد و به عبارت دیگر هیچ عرصه ای را نمی توان یافت که چاپ در آن نقشی نداشته باشد.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد توضیح داد: با این وجود صنعت چاپ آنطور که باید هنوز صندلی خود را نیافته است، وزارت ارشاد و وزارت صنعت ضروری است همت نمایند، و اتحادیه ها، اصناف و متولیان چاپ و نشر ضروری است به میدان آمده و با همکاری یکدیگر سر و سامانی به این عرصه بدهند.

وی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه نخست امسال در حوزه چاپ پرداخت و گفت: فعالیت ها در دو حوزه اصلی و مهم تصدی گری و صدور مجور چاپخانه ها و توسعه و گسترش چاپ در کشور دنبال شده است.

علمشاهی اضافه کرد: مهم ترین اتفاقی که در سال گذشته رخ داد، بحث شورای سیاستگذاری چاپ کشور بود که از سال گذشته شروع و امسال ادامه یافت و متولیان صنعت چاپ را به دور یکدیگر جمع کرد. هم چنین ما یازدهمین دوره مسابقات صنعت چاپ را برای ایجاد رقابت و توانمندی های صنعت چاپ برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در 6 ماه اول امسال موافقت نامه تاسیس 42 چاپخانه، مجوز ترخیص 1730 ماشین آلات چاپ از گمرک و صدور مجوز نقل و انتقال 145 دستگاه صادر شده است، هم چنین هزار و 50 بازدید گمرکی صورت گرفته و دوهزار و 930 نامه حمایتی برای حوزه چاپ به دستگاه ها و نهادهای مختلف از جمله بانک ها ارسال شده است.

علمشاهی با بیان این مطلب که در سال 92 تاسیس دانشگاه صنعت چاپ را خواهیم داشت، گفت: در کشور ما صنعت چاپ بیشتر بر پایه رابطه شاگرد و استادی ادامه یافته است، اما چون چاپ یک رشته بین المللی است احتیاجمند رشته های جدید در مقطع کارشناسی ارشد و دکتراست که ما مقدمان آن را فراهم نموده ایم.

وی هم چنین از تدوین سند ملی آموزش در حوزه چاپ اطلاع داد و گفت: باید بتوانیم آموزش ها را مدیریت کنیم.

علمشاهی حمایت ویژه از خاتمه نامه ها و تحقیقات در حوزه صنعت چاپ را از دیگر موارد حمایتی برشمرد و گفت: یکی از برنامه های جدی برگزاری مسابقات و جشنواره هاست، یکی از بحث های جدی معرفی توانمدی های این عرصه به منطظقه است.

وی با اشاره به برنامه های حوزه چاپ در نمایشگاه کتاب تهران گفت: در نظر داریم غرفه ویژه ای برای چاپ و نشر در نمایشگاه برپا کنیم و در آن به معرفی نحوه فراوری کتاب، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای چاپ در حوزه نشر و نمایش کتب قدیمی چاپی بپردازیم.

مدیرکل دفتر چاپ با تاکید بر لزوم خصوصی سازی در حوزه چاپ گفت: تفویض امور به استان ها از دیگر برنامه های ماست در نظر داریم صدور مجوزها را که امروز در دفتر ارشاد مستقر است، را در نظر داریم به اداره کل ارشاد تهران و تشکل های صنفی تفویض کنیم.

وی در مورد تعداد واحد های چاپی در کشور گفت: پنج هزار واحد چاپی در کشور داریم که از وزارت ارشاد مجوز گرفته اند، از این میان 3600 واحد فعال هستند.

نوسازی ماشین آلات از دیگر برنامه هایی بود که علمشاهی به آن اشاره نمود و گفت: تسهیلاتی را فراهم کردیم که چاپخانه ها بتوانند ماشین آلات خود را نوسازی نمایند ، بعضی از این چاپخانه ها از تسهیلات ما استفاده کردند و وام هایی را از وزارت صنعت دریافت کردند.

علمشاهی در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر اینکه وقتی صنعت چاپ هنوز از سوی وزارت صنعت به عنوان یک صنعت شناخته نمی گردد، پس چگونه می توانند وام های بالا دریافت کند؟ گفت: اخیراً تفاهم نامه ای میان وزارت ارشاد و وزارت صنعت امضا شده است که چاپخانه ها نیز در زیر مجموعه صنعت قرار گرفته و بتوانند از تسهیلات صنعت استفاده نمایند.

وی همچنین در اشاره به مسائل واردات مواد اولیه مود احتیاج چاپ گفت: مسائل در همه بخش های صنعت وجود دارد و ما نمی توانیم بگوییم مسائل صنعت چاپ خاص است.

منبع: تسنیم
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 859

به "صنعت چاپ با وجود سابقه 200 ساله هنوز صندلی خود را نیافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت چاپ با وجود سابقه 200 ساله هنوز صندلی خود را نیافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید