سرمایه گذاری بیش از 341 میلیارد ریالی در بخش معادن سیستان و بلوچستان

به گزارش بوستان گفتگو، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: طی 6 ماهه سال جاری میزان 341 میلیارد و 306 میلیون ریال، سرمایه گذاری در بخش معدن استان صورت پذیرفته است و در حال حاضر بیش از 7 هزار و 200 نفر در سطح استان در بخش معدن و صنایع معدنی مشغول به فعالیت هستند.

سرمایه گذاری بیش از 341 میلیارد ریالی در بخش معادن سیستان و بلوچستان

رحمتیان در گفت وگو با خبرنگاران- اضافه نمود: در حال حاضر تعداد 227 معدن در استان فعال بوده و 15 معدن دیگر نیز در دوره تجهیز و آماده سازی هستند که بزودی به مرحله فعالیت خواهند رسید .

وی در خصوص نوع معادن استان بیان نمود: 62 درصداز معادن استان از نوع مصالح ساختمانی (شن و ماسه، خاک رس، آهک و مارن، لوماشل، شیل و ماسه سنگ، انواع سنگ لاشه، پوزولان) 11درصد از نوع سنگ های تزئینی و نما (گرانیت، مرمر، تراورتن، سنگ چینی، مرمریت، تراکیت) 9درصد معادن از نوع غیرفلزی (منیزیت، سیلیس، گل سفید، تالک، خاک صنعتی، زئولیت، کلسیت، گارنت) و 18درصد معادن نیز از نوع فلزی (آنتیموان، کرومیت، منگنز، مس، آهن، تیتانیوم، طلا) هستند .

وی در ادامه اضافه نمود: در حال حاضر ذخیره قطعی کل مواد معدنی استان بالغ بر یک و یک دهم میلیارد تن (721 میلیون تن دارای پروانه بهره برداری و 378 میلیون تن ذخایر شناسایی شده جهت واگذاری به سرمایه گذاران بخش معدن) است .

رحمتیان در ادامه گفت: مهمترین مواد معدنی استان عبارتند از شن و ماسه، خاک رس، آهک و مارن، لوماشل،شیل و ماسه سنگ ، انواع سنگ لاشه ، پوزولان،کائولن ، گچ خاکی (مصالح ساختمانی)، گرانیت، مرمر، تراورتن، تراکیت ، سنگ چینی، مرمریت (سنگهای تزئینی و نما)، آنتیموان ، کرومیت، منگنز ، مس ، آهن ، تیتانیوم (مواد معدنی فلزی) و منیزیت ، سیلیس ، گل سفید ، تالک ، خاک صنعتی ، زئولیت ، کلسیت و گارنت (مواد معدنی غیر فلزی ).

وی در خصوص شفاف سازی، اجتناب از سوء استفاده های احتمالی، تسهیل و مکانیزه کردن امور اکتشاف در معادن گفت: طراحی سامانه ثبت و صدور مجوزهای معدنی(کاداستر) از ابتدای دولت یازدهم آغاز و هم اکنون به صورت بر خط برای ثبت و بهره برداری از محدوده های معدنی در اختیار سرمایه گذاران بخش معدن واقع شده است .

رحمتیان ادامه داد: به منظور استفاده بهینه از ذخایر معدنی استان و رسیدن به مقیاس های اقتصادی فراوری، با اعمال سیاست های سختگیرانه در ضوابط فنی و صلاحیت عاملین اکتشاف، به رغم آنکه تعداد مجوزهای اکتشافی اعم از پروانه اکتشاف و یا گواهی کشف نسبت به گذشته کمتر بوده است، لیکن با تغییر رویکرد، کشفیات عمده در استان محقق شده است .

رحمتیان در ادامه اعلام کرد: در شش ماهه اول سال 97 و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی تعداد 551 درخواست صدور پروانه اکتشاف، تعداد 23 فقره پروانه اکتشاف، تعداد 1 فقره گواهی کشف، تعداد 14 فقره پروانه بهره برداری با اشتغال 257 نفر صادر شده است .

وی در خصوص ذخایر معدنی کشف شده( موجود) استان به تفکیک نوع ماده معدنی اظهار کرد: ذخیره کلی مواد معدنی کشف شده در استان بالغ بر1093 میلیون تن است که از این میزان بالغ بر 683 میلیون تن دارای پروانه بهره برداری و 410میلیون تن شناسایی شده جهت واگذاری به سرمایه گذاران جهت بهره برداری است.

رحمتیان در ادامه اضافه نمود: ذخایر معدنی کشف شده در استان به تفکیک نوع ماده معدنی در 6 ماهه اول سال 97 بالغ بر1093 میلیون تن بوده که از این میزان مقدار 940 هزار تن مربوط ذخایر کشف شده در شش ماهه اول 97 که معادل نیم صدم درصد از ذخایر کل مواد معدنی کشف شده است که این میزان از مواد معدنی غیرفلزی محسوب می گردد .

وی در خصوص واگذاری پهنه های اکتشافی (مطالعات اکتشافی بزرگ مقیاس) در استان اضافه نمود: برای عبور از اکتشافات سنتی با بهره وری و دقت پایین، در آغاز دولت یازدهم تعریف پهنه های اکتشافی جدید آغاز و تا کنون بالغ بر14 پهنه اکتشافی به مساحت تقریبی 128 هزار کیلومتر مربع در سطح استان تعریف شده و بالغ بر 11 پهنه اکتشافی به مساحت 108000 کیلومتر مربع به اشخاص حقیقی و حقوقی(85 هزار کیلومتر نظیر مناطق نوار مرز، نوار سراوان، غرب تفتان، زاهدان ، سراوان، نصرت آباد و سایر مناطق واگذار شده قبلی، 23 هزار کیلومتر نظیر پهنه های اکتشافی املاح تبخیری چابهار، جانجا، اسکل آباد، ریگان، ایرانشهر و تفتان واگذارشده از سال 96 تا فصل اول 97 و 3800 کیلومتر نظیر نصرت آباد 1 و 2، غرب تفتان و نیکشهر آماده واگذاری) واگذار شده است .

رحمتیان ادامه داد: در اکتشافات سنتی وسعت محدوده های اکتشافی حداکثر 250 کیلومتر مربع بوده در حالی که اکنون، در تعریف پهنه ها، این محدودیت برداشته شده است، همچنین برای ورود اشخاص حقیقی و حقوقی نیز در عرصه اکتشاف ، اعم از پهنه و روش سنتی، صلاحیت فنی و مالی جدید نیز تعریف شده است تا امکان حضور اشخاص صاحب صلاحیت برای ورود به این عرصه مهم، سهل گردد، بدین ترتیب انتظار می رود با تکمیل اکتشاف پهنه ها و کشف ذخایر عمقی، ذخایر پشتوانه استان در بخش فلزی افزایش یابد، و با در نظر دریافت نتایج حاصل از تداوم مطالعات اکتشافی، پیش بینی می گردد حدود 10 معدن جدید در سطح استان، به مرحله نهایی کشف وارد گردد و تحول خوبی در دستیابی به ذخایر فلزی استان صورت گیرد.

رحمتیان اضافه نمود: همچنین سهم استان (بخش دولتی و خصوصی) از پهنه های اکتشافی تعریف شده در 485 هزار کیلومتر مربع در سطح کشور، میزان 111 هزار و 800کیلومتر مربع بوده که 23 درصد مساحت پهنه ها را شامل می گردد و در تعداد پهنه ها هم سهم استان از 127 پهنه در کشور14 پهنه بوده که 11 درصد از تعداد پهنه ها است، همچنین میزان سرمایه گذاری پهنه های اکتشافی استان تا کنون مبلغ 510 میلیارد ریال بوده است .

وی در ادامه در رابطه با فراوری اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشافی (پهنه عملیات ژئوفیزیک هوایی (زاهدان – سفیدآبه) در استان ، توضیح داد:جهت توسعه اکتشاف کانسارهای پنهان فلزی و عمقی در سطح استان، برداشت اطلاعات ژئوفیزیک هوایی بیش از 16 هزار کیلومتر خطی با سرمایه گذاری 160 میلیارد ریال و با پیشرفت 30 درصدی توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حال اجرا است که امید می رود تا خاتمه سالجاری محدوده های امید بخش معدنی معرفی گردد.

وی در ادامه اعلام کرد: مراحل شناسایی و پی جویی در 5 پهنه اکتشافی به اتمام رسیده است و شناسایی پهنه های دیگر نیز در حال پی جویی است و نتایج حاصل از مطالعات صورت گرفته در 5 پهنه مذکور، حاکی از شناخت حدود 25 ظرفیت معدنی امید بخش 120 هزار کیلومتر خطی پرواز صورت گرفته که هم اکنون به بیش از 270 هزار کیلومتر خطی رسیده است .

رحمتیان در رابطه با آخرین وضعیت نقشه های زمین شناسی یکصد هزار و م استان گفت: از تعداد 86 شیت نقشه یکصد هزاروم استان تعداد 38 شیت نقشه چاپ شده، تعداد 2 شیت آماده چاپ، 26 شیت در دست اقدام و 20 شیت هنوز تهیه نشده که براساس همکاری که فی مابین این سازمان با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور وجود دارد ، مقرر شد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در تهیه و نهایی شدن نقشه های تهیه نشده استان با مقیاس یکصد هزار تا خاتمه امسال اقدام نماید .

وی ادامه داد: آخرین وضعیت نقشه های زمین شناسی یک بیست و پنج هزار و م استان بدین ترتیب است که از تعداد 13 شیت نقشه یک بیست و پنج هزار و م استان تعداد 4 شیت تهیه شده، تعداد 6 شیت در دست انتشارات و تعداد 3 شیت در دست تهیه با پیشرفت 0 تا 19 در صد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 71

به "سرمایه گذاری بیش از 341 میلیارد ریالی در بخش معادن سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری بیش از 341 میلیارد ریالی در بخش معادن سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید