سالم سازی فست فودها

به گزارش بوستان گفتگو، با توجه به گرایش بچه ها و نوجوانان به استفاده از فست فودها، باید در پی راه هایی برای بهینه سازی کیفیت این قبیل مواد غذایی باشیم. هر چند بعضی از این راه چاره ها، وابسته به صنایع غذایی و عرضه کنندگان فرآورده های غذایی است، ولی بعضی دیگر به راحتی به وسیله خانواده ها قابل اجرا هستند. در این قسمت، با چند نمونه از این راه چارهها آشنا

سالم سازی فست فودها

سالم سازی فست فودها

با توجه به گرایش بچه ها و نوجوانان به استفاده از فست فودها، باید در پی راه هایی برای بهینه سازی کیفیت این قبیل مواد غذایی باشیم. هر چند بعضی از این راه حل ها، وابسته به صنایع غذایی و عرضه نمایندگان فرآورده های غذایی است، ولی بعضی دیگر به راحتی به وسیله خانواده ها قابل اجرا هستند. در این قسمت، با چند نمونه از این راه حلها آشنا می شویم:

مواد غذایی سالم، خوشمزه و با ظاهر مجذوب نماینده را در منزل تهیه کنید. با کمی حوصله و سلیقه، می توانید ساندویچ های خوشمزه ای در خانه تهیه کنید که علاقه بچه ها و نوجوانان به غذا خوردن در خارج از منزل کاهش یابد.

از مواد غذایی ساده تر بهره ببرید. به اسم مثال، در صورت استفاده از ساندویچ همبرگر، به جای ساندویچ های با سایز عظیم، حاوی سس چرب و لایه های پنیر چرب، از انواع ساده تر و کوچک تر بهره ببرید.

روش پخت سالم تر را انتخاب کنید. به جای استفاده از خوراک های سرخ شده در روغن، از انواع آب پز، تهیه شده در فر و یا کباب شده بهره ببرید تا کالری، چربی و مواد مضر کمتری دریافت نمایید.

میزان پرس مواد غذایی را در نظر داشته باشید. به طور معمول رستوران ها، پرس های عظیم مواد غذایی را با قیمت کمی بیشتر از پرس های معمولی ارایه می نمایند تا مشتریان به مصرف پرس های عظیم تر ترغیب شوند. به یاد داشته باشید با انتخاب پرس های غذایی عظیم تر، مواد مضرتری وارد بدن خواهد شد. همانگونه که در جدول زیر مشاهده می کنید، سیب زمینی سرخ نموده در میزان عظیم، 3 برابر میزان معمولی آن کالری و چربی دارد به علاوه به یاد داشته باشید بسته عظیمتر سیب زمینی، اندازه نمک خیلی بیشتری هم وارد بدن شما خواهد نمود.

دورچین های غذایی سالم تری سفارش دهید. به طور معمول، سیب زمینی سرخ نموده به اسم دورچین غذاهای سفارش داده می گردد به جای آن از انواع سبزی ها، ذرت و موادغذایی مشابه بهره ببرید.

به همراه غذای خود از نوشیدنی های سالم بهره ببرید. بیشتر افراد عادت دارند که همراه با غذاهای از انواع نوشابه های گازدار استفاده نمایند، در حالی که اگر به جای آن آب یا آب میوه یا دوغ مصرف گردد نه تنها ماده مضری به بدن فرد نمی رسد بلکه مواد مفید هم در اختیار فرد قرار می گیرد. اگر هم مایل بودید از انواع نوشابه گازدار بهره ببرید آن را در لیوان کوچک بریزید تا حجم کمی از آن را بهره ببرید.

ساندویچ های تهیه شده با نان های دارای سبوس را انتخاب کنید.

به جای سس های چرب از مواد طبیعی و یا سس های کم چرب تهیه شده در منزل بهره ببرید.

همراه غذا از سبزی، سالاد و میوه بهره ببرید. سالادهای حاوی سبزی ها و میوه های تازه به طور معمول سالم تر از سالادهای حاوی انواع سوسیس، کالباس و سس های چرب هستند.

از فرزندان خود بخواهید تا در زمان تهیه و صرف غذا با شما همراهی نمایند تا علاقه بیشتری به صرف غذا در محیط گرم خانواده پیدا نمایند.

رعایت تنوع غذایی و تعادل در مصرف گروه های مختلف غذایی را به یاد داشته باشید.

بدیهی است اصلاح الگوی غذایی مستلزم همکاری سیاستگذاران، دست اندرکاران امر سلامت و تغذیه، صنایع غذایی، رسانه های گروهی و خانواده هاست. پس بیاییم دست های کوچک آینده سازان کشور که برای سلامتی امروز و فردایشان به سوی ما گرفته شده را در دست خود گرفته و با اصلاح شیوه زندگی و عادت های غذایی به سوی آینده روشن تری گام برداریم.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1900

به "سالم سازی فست فودها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالم سازی فست فودها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید