سازمان میراث فرهنگی خوزستان؛ حفاظت یا تخریب بناها؟

به گزارش بوستان گفتگو، دومینوی تخریب در آثار تاریخی خوزستان همانند کوشک نورآباد، کاروانسرای تاریخی دهدز، قلعه امیر مجاهد شروع شده و میتواند به پل های تاریخی شوشتر و قلعه فرانسوی هاو بسیار بناهای دیگر برسد.

سازمان میراث فرهنگی خوزستان؛ حفاظت یا تخریب بناها؟

مجید کیوانی، مدیر انجمن میراث فرهنگی نوژان کارون در خوزستان می گوید:

متاسفانه بی توجهی در مدیریت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از گذشته نسبت به وظیفه ذاتی خود یعنی پاسداری، بازسازی و نگهداری از میراث فرهنگی که بناهای تاریخی چند هزار ساله را در خود دارد، به اتفاقی عادی تبدیل شده است.

اوبیان کرد:

که در مدیریت فعلی میراث فرهنگی نیز شاهد برگزاری بعضی از همایش های غیرمرتبط هستیم، ای کاش همین هزینه های حتی اندک در اجرای شوآپ های غیرضروری صرف ترمیم و بازسازی آثاری مانند عمارت های امیرمجاهد، صمیمی و کوشک نورآباد ایذه باشیم.

وی اضافه نمود:

با همکاری بخش خصوصی یا سازمان های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و با نظارت دقیق اداره کل میراث فرهنگی انجام داده و از تخریب آنها جلوگیری کرد.

منصور معتمدی، مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان رامهرمز درباره ثبت ملی عمارت قاجاری امیرجاهد و عدم توجه و وجود آسیبهایی پس از ثبت به دادسرای رامهرمزشکایت کرد و با بی توجهی سازمان میراث فرهنگی روبروشده و بعلاوه مجید کیوانی، دبیر شبکه تخصصی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بعلاوه از شرایط نامناسب کاروانسرای تاریخی دهدز در دوره صفوی و عدم بازسازی مناسب و حفاظت بنا در طول زمان و تخریب آن در طول زمان خبر می دهد.

به این ترتیب به نظر می رسد دومینوی تخریب در خوزستان از نقطه ای نا تعیین شروع شده، با عبور از کوشک نورآباد، کاروانسرای تاریخی دهدز، قلعه امیر مجاهد می تواند به خانه ماپار، کول فرح ایذه، کوشک حمیدیه، شهر عسکر مکرم، پل های تاریخی شوشتر، پل پاپیلا به قلعه فرانسوی ها برسد و نگرانی به ازبین رفتن آثار فرهنگی و ریشه های فرهنگی سرزمینمان ایران منجر گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2045

به "سازمان میراث فرهنگی خوزستان؛ حفاظت یا تخریب بناها؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان میراث فرهنگی خوزستان؛ حفاظت یا تخریب بناها؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید