ساختار خصوصی سازی نیازمند اصلاح است

به گزارش بوستان گفتگو، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به اثرات بیماری کرونا و تحریم های کشنده بر صنعت و با بیان اینکه این تأثیرات درواقع اظهر من الشمس است، هرچند که تحریم ها فرصتی برای صنعت و فراوری کشور قلمداد می گردد، گفت: امروز تحریم های داخلی فراوریکنندگان را آزار می دهد، درست است که تمامی مسئولان به فکر درمان این مشکل هستند، اما باید به سرعت فکری به حال این مسئله گردد.

ساختار خصوصی سازی نیازمند اصلاح است

ناصر بیکی در مراسم تجلیل از واحدهای برتر صنعتی و معدنی استان مرکزی با تأکید بر اینکه دائماً تکرار شد که واردات سم است، اما این روزها بیشتر سم بودن واردات را حس می کنیم و البته ارز 4200 تومانی نیز درمانی برای واردات نیست، گفت: عظیم ترین مشکل ما در زمینه فراوری، عدم شفافیت در نظام پولی و بانکی کشور است، در این ماه های پایانی عمر دولت تدبیر و امید باید گفت، نیازمند اصلاح ساختار خصوصی سازی هستیم.

او تأکید کرد: اصلاح ساختار خصوصی سازی، اصلاح مقررات سرمایه گذاری داخلی و خارجی و تک نرخی شدن ارز، ازجمله اقدامات لازم است که باید انجام گردد. علاوه بر این قوانین متعددی مانند قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده تن فراوری را رنج می دهد، رقابت اقتصاد زیرزمینی با بخش خصوصی نیز اگر حل نگردد باید برای مشاهده یک افق روشن در اقتصاد کشور همچنان منتظر بود.

بیکی با بیان اینکه کرونا خسارت بالایی به واسطه قطع روابط بین المللی برای صنعت به همراه داشته است، گفت: در حال حاضر در کوششیم تا از هر روزنه ای به بازارهای هدف دسترسی پیدا کنیم و امیدواریم تا چند ماه آینده تمام گردد و بتوانیم نقش خود را در تجارت بین الملل بهتر از قبل ایفا کنیم.

در این جلسه عماد مردانی، نائب رئیس اتاق اراک نیز با قدردانی از صنعتگران و فراورینمایندگان و سربازان جبهه مالی استان، اعلام کرد: صنعتگران در این شرایط طاقت فرسا شبانه روز فعال اند، اشتغال را حفظ می نمایند و کشتی فراوری را پارو می زنند و در کنار فراورینمایندگان، مسئولان ارشد استان نیز در این عرصه کوشش فراوانی دارند و در جهت برطرف مسائل واحدهای صنعتی فعال اند و پیگیر برطرف چالش های صنایع چون واگن پارس و هپکو به عنوان سرمایه ملی هستند و امیدواریم که تهاتر بدهی های هپکو به خوبی انجام گیرد.

او توضیح داد: نتیجه تعامل بخش خصوصی و دولت در استان به جایی رسیده است که هر روز شاهد گسترش خانواده صنعت هستیم به طوری که از بهمن ماه سال گذشته تا به امروز 800 جواز تأسیس در استان مرکزی صادر شده است که نشان از حرکت به سمت صنعتی شدن و افزاش تعداد واحدهای صنعتی در استان مرکزی دارد.

سید علی آقازاده، استاندار مرکزی نیز در ادامه این مراسم گفت: در امسال 111 واحد فراوریی تعطیل شده استان به مدار فراوری بازگشتند.

آقازاده اظهار کرد: هفته گذشته از پایتخت انرژی کشور عسلویه بازدید داشتم و به هر بخشی از پارس جنوبی وارد شدیم آثار و فراوریات صنعتگران استان مرکزی را شاهد بودیم.

او با اشاره به اینکه در کنار حضور صنایع عظیم استان مانند آذراب و ... دیگر صنایع استان مانند گداختار هم در این منطقه فعال بودند، توضیح داد: در سفر اخیر مدیرعامل ایران خودرو نیز کارگروهی تشکیل شد که می توان با موضوع آن، در زمینه قطعه سازی نیز فعال تر عمل کرد و باید این دو کارگروه بیش از همواره فعال باشند تا ظرف دو ماه آینده به نتایج خوب دست یابیم.

او اظهار کرد: استان مرکزی در 11 ماهه امسال در شرایط تحریم افتخار آفرید، در بازه زمانی مذکور 800 میلیون دلار صادرات غیرنفتی انجام گرفته است و برای اولین بار به بیش از 100 کشور جهان صادرات به ثبت رسیده است. درست است که صادرات در سال 99 کاهش داشته است، اما باوجود سختی ها و تحریم های داخلی و خارجی این رقم بسیار ارزشمند است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه نرخ تورم در استان مرکزی پایین ترین میزان در سطح کشور را داشته است که نشان از این دارد که دولت و بخش خصوصی در این استان همراه هستند تا بتوانند مسائل را کمتر و جهت را هموارتر کند، گفت: طبق اعلام وزارت صمت 111 واحد فراوریی تعطیل شده، امسال دوباره فعال شده اند که حاصل کوشش بخش خصوصی است.

تو با بیان اینکه باوجود همه این سختی ها همچنان زندگی جریان دارد، اضافه نمود: مسلماً با تحمل این سختی ها فردای پرامیدی برای فرزندان ما طلوع خواهد نمود و دمیدن این صبح امید مشروط به همدلی و بهانه ندادن به دست دشمن است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1670

به "ساختار خصوصی سازی نیازمند اصلاح است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختار خصوصی سازی نیازمند اصلاح است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید