دعای تحویل سال نو، تفسیر دعا و معنای آن

به گزارش بوستان گفتگو، همه افراد در آستانه شروع سال نو برای شروع سال نو آماده شده و برخی دعاهای مورد نظرشان را برای داشتن سالی پربار و شاد با خودشان زمزمه می کنند. همیشه دعای سر سفره هفت سین کنار خانواده موجی از انرژی مثبت و شروعی دوباره بوده است؛ به همین علت، در این مطلب دعای تحویل سال نو را به همراه معنی و همچنین تفسیر آن ارائه خواهیم کرد.

دعای تحویل سال نو، تفسیر دعا و معنای آن

متن دعای تحویل سال نو

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ،

یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ،

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَال،

حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ.

معنی فارسی دعای تحویل سال نو

ای دگرگون کننده قلب ها و چشم ها

ای گرداننده روزها و شب ها

ای تغییردهنده حال انسان و طبیعت

حال ما را بهترین و نیکوترین حال بگردان

تفسیر دعای تحویل سال نو

قلب انسان و نیات درونی وی مهم ترین فاکتور تأثیرگذار در راستا رشد و کمال او به شمار می آید. به عبارت دیگر، قلب انسان سرچشمه تمامی خبرنگاران ها، اهداف و جوشش های وجودی او است. همچنین یکی از اسمای الهی مدبّر است که بر صفت تدبیرکنندگی روز و شب یا نظام زمین و آسمان و در حالت کلی نظام خلقت پروردگار عالمیان اشاره دارد. انسان نیز به واسطه جانشینی خداوند روی زمین این شایستگی را دارد تا خویشتن را متخلق به اخلاق الهی دانسته و مدبر روز و شب خود باشد.

در ادامه دعای تحویل سال نو، کلمه حَول به معنای سال است. همچنین کلمه احوال جمع حال بوده و معنای طبیعت، ضمیر یا تغییر و دگرگونی شرایط انسان را ارائه می دهد. به بیان ساده تر، از آنجایی که خداوند تغییردهنده سال ها و دگرگون کننده طبیعت مربوط به مخلوقات است و این تحول را در راستا رشد و کمال موجودات انجام می دهد، بنابراین در دعای تحویل سال از خداوند می خواهیم که طبیعت وجودی ما را به بهترین و نیکوترین سرشت ها تبدیل کند. همچنین از خداوند می خواهیم که این تغییر را هم راستا با تغییر و زنده شدن طبیعت و متناسب با شکوفایی و بالندگی ما قرار دهد.

نماز تحویل سال نو و عید نوروز

از معلی بن خنیس نقل شده است که امام صادق (ع) نمازی مختص فرا رسیدن سال نو را به مؤمنین توصیه می کنند. در فرمایشات ایشان آمده است که همین که نماز نافله، ظهر و عصر را خواندی چهار رکعت نماز به این ترتیب بخوان:

  • در رکعت اول بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره قدر خوانده گردد،
  • در رکعت دوم و بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره کافرون،
  • و در رکعت سوم ده مرتبه سوره مبارکه توحید قرائت گردد.
  • و در رکعت چهارم بعد از سوره حمد هر یک از معوذتین سوره فلق و ناس را ده مرتبه قرائت کن
  • سپس سر بر سجده گذاشته، سجده شکر به جای آورده گردد و در ادامه این دعا برای آمرزیده شدن گناهان قرائت گردد:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَی جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّی لا أَشْکُرَ أَحَدا غَیْرَکَ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلا یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْ ءٍ فَلا تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّی لا أَتَکَلَّفَ مَا لا أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.

جمع بندی

در این مطلب دعای تحویل سال نو را به همراه معنی فارسی و همچنین تفسیر آن ارائه کردیم. نظر شما در مورد دعای تحویل سال نو چیست؟ آیا همواره در هنگام تحویل سال این دعا را در فکر داشته اید؟ چه دعای دیگری در آستانه سال نو می خوانید؟ پیشنهادات، نظرات و عقاید خود را در این باره با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

در انتها، قبل از خواندن هر دعایی، توصیه می کنیم آداب دعا کردن را به جا آورید و با خلوص هرچه تمام تر دست نیاز به سمت خالق یکتا بردارید؛ التماس دعا . . .

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1986

به "دعای تحویل سال نو، تفسیر دعا و معنای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعای تحویل سال نو، تفسیر دعا و معنای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید