جان دوباره در پنبه زارهای قزوین

به گزارش بوستان گفتگو، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه کشت هر هکتار پنبه در استان؛ 15 نفر اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم دارد، گفت: بعد از سال ها تعطیلی کشت پنبه در استان؛ امسال کشت این محصول در اراضی کشاورزی استان شروع شده است.

جان دوباره در پنبه زارهای قزوین

به گزارش خبرنگاران، تورج بنیادی اظهار کرد: طی چند سال اخیر به دلیل هزینه های بالای فراوری، عدم مکانیزه بودن کشت، نبود نیروی کارگری و افزایش هزینه های مربوط به کاشت، داشت و برداشت کشت پنبه مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفت ولی با توجه به حمایت های دولت و سیاست های ویژه در مورد خرید تضمینی این محصول پنبه زارهای استان جانی دوباره گرفتند.

وی اضافه نمود: در امسال پیش بینی می گردد بیش از 100 هکتار از اراضی کشاورزی استان در شهرستان بوئین زهرا به زیر کشت این محصول برود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین میانگین متوسط عملکرد این محصول را بیش از چهار تُن در هکتار برآورد کرد و گفت: بر اساس این پیش بینی می گردد امسال 400 تُن پنبه از این میزان سطح زیر کشت برداشت گردد.

وی اشتغال زایی بالا و حفظ خاک و پایداری فراوری در اراضی کشاورزی از مزایای کشت پنبه در اراضی کشاورزی دانست و اعلام کرد: به طور متوسط با کشت هر هکتار پنبه در استان؛ پنج نفر به صورت مستقیم و 10 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی می گردد.

بنیادی توضیح داد: پنبه احتیاج آبی کم و مقاومت بالایی نسبت به شوری خاک دارد که امیدواریم با توجه به محدودیت های کم آبی و تغییرات مربوط به خشک سالی طی سال های اخیر شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصول باشیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: مباحث مربوط به اشتغال زایی، تأمین مواد اولیه صنایع نساجی و کارخانجات پنبه پاک کنی موجود در استان های هم جوار مانند البرز، اشتهارد، مرکزی، قم و سایر صنایع وابسته و همچنین رعایت تناوب زراعی و درنهایت حفظ و پایداری فراوری از جمله ها صرفه های مالی مربوط به کشت پنبه در کشور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 225

به "جان دوباره در پنبه زارهای قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان دوباره در پنبه زارهای قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید