شرح مهم نوبخت درباره پرداخت حقوق و یارانه

به گزارش بوستان گفتگو، با وجود پیش بینی هایی درباره عدم تحقق منابع بودجه در امسال، تازه ترین اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایجاد اطمینان نسبت به پرداخت به موقع حقوق و یارانه حکایت دارد.

شرح مهم نوبخت درباره پرداخت حقوق و یارانه

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، پیش بینی منابع عمومی 571 هزار میلیارد تومانی در امسال از محل فروش نفت، فروش اموال دولت، اقتصادیات و همچنین واگذاری سهام شرکت ها و انتشار اوراق، این روزها با اما و اگرها همراه است؛ به طوری که طی روزهای اخیر سخنگوی دولت اعلام نموده بود در شرایط موجود احتمالا برای پوشش کسری بودجه امسال تغییراتی در آن اعمال خواهد شد.

این در حالی است که تازه ترین اعلام نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- از این حکایت دارد که با همه مشکلاتی که وجود دارد نگرانی درباره پرداخت های اصلی نیست. وی در توییتی اعلام نموده که با وجود آن که تحریم و رکود جهانی ناشی از کرونا منابع درآمدی بودجه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است اما با برنامه ریزی های اجرا شده و محور قرار دادن صرفه جویی امکان پرداخت منظم حقوق، یارانه ها و حتی اتمام طرح های عمرانی مانند گذشته فراهم شده است.

در بودجه امسال درآمدهای نفتی از جمله های منابعی است که تحت تاثیر قرار گرفته است؛ به طوری که حدود 50 هزار میلیارد تومانی که در بودجه از سوی دولت اعلام شد بر مبنای نفت 54 دلاری بوده در حالی که در چند ماه گذشته و با شیوع ویروس کرونا قیمت نفت در بازارهای جهانی به طور قابل توجهی کاهش یافت و به کمتر از 30 دلار نیز رسیده بود که موجب عدم تحقق درآمدهای نفتی در این دوره خواهد شد. در عین حال که ممکن است در سایر درآمدها از جمله فروش و واگذاری اموال و ساختمانهای دولتی نیز با تردیدهایی روبرو گردد.

در بودجه عمومی امسال سهم درآمدها (اقتصادیات و سایر درآمدها) حدود 288.7 هزار میلیارد تومان، 107 هزار میلیارد واگذاری دارایی سرمایه ای (فروش نفت و واگذاری اموال دولتی) و 174.7 هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی اقتصادی مشخص شده است که در مقابل آن دو هزینه اصلی دولت شامل 434 هزار میلیارد تومان هزینه جاری(عمدتا حقوق و دستمزد) و تا 70 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1112

به "شرح مهم نوبخت درباره پرداخت حقوق و یارانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرح مهم نوبخت درباره پرداخت حقوق و یارانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید