ترامپ؛ برنده بازی های نفتی

به گزارش بوستان گفتگو، هفته گذشته در حالی صد و هفتاد و هشتمین نشست اوپک و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به اوپک پلاس به سرانجام رسید که برخلاف پیش بینی اغلب کارشناسان، نفتی توافقی بین کشورهای صادر کننده نفت در اوپک و صادر کنندگان غیر اوپک حاصل نشد؛ چراکه از میان حدود 10 صادرکننده نفت غیراوپک فقط روسیه با پیشنهاد کاهش فراوری اوپک موافقت نکرد.

ترامپ؛ برنده بازی های نفتی

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ از بهترین و مجربترین تیم تبلیغاتی کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ حرفه ای و ارائه تیزرهای تبلیغاتی را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

اکنون سؤالات اصلی در حوزه نفت این است که اوپک در واکنش به این اقدام روسیه چه خواهد نمود، قیمت نفت تا چه اندازه کاهش خواهد داشت و روسیه با چه انگیزه ای پیشنهاد اوپک برای کاهش فراوری را رد نموده است؟

غلامحسین حسنتاش کارشناس ارشد نفتی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به مصاحبه پیشین خودبا اتاق ایران اضافه نمود: قبلا هم گفته بودم در سال 2020 میلادی اضافه عرضه نفت از اضافه تقاضای آن بیشتر است ولذا قیمت ها متزلزل و در راستا نزولی خواهد بود و همانجا اشاره کردم که حتی میزان کاهش مورد توافق اوپک پلاس (در اجلاس قبلی) برای جلوگیری از سقوط قیمت کافی نیست.حال مسئله ای که اضافه شده پدیده ویروس کرونا است که رکود مالی را در دنیا قویاً تشدید نموده است و تقاضا برای نفت خام را بسیار کمتر از پیش بینی های قبلی رقم زده است که خب همین بحران طبعاً سیر نزولی قیمت را تشدید نموده است.

او ادامه داد: در چنین شرایطی اوپک پلاس هم شکست خورده و توافق به هم خورده است؛ یعنی درحالی که تقاضا کاهش بیشتری یافته عرضه از کنترل خارج شده و طبیعی است که قیمت سقوط می نماید. اما تا کجایش معلوم نیست و به نظر من بستگی بسیار زیادی به هزینه های فراوری دارد؛ بسیاری از میادین نفتی دنیا اعم از متعارف و غیرمتعارف (منابع شیل) هزینه فراوریشان بالا است و در قیمت های خیلی پائین زیان ده و فراوریشان متوقف می گردد و این به بالانس عرضه و تقاضا یاری می نماید.من فکر می کنم این حاشیه هزینه فراوری حدود 30 دلار است یعنی فکر می کنم قیمت از محدوده 30 دلار در بشکه خیلی پائین تر نمی رود و تعدیل می گردد و در یکی دو روز اخیر هم شاهد همین مساله هستیم.

این کارشناس ارشد نفتی در پاسخ به این سؤال که چرا در این مقطع روسیه حاضر به ادامه همکاری نشد، گفت: تحلیل های متفاوتی وجود دارد. یک احتمال این است که این به چرخش بیشتر عربستان به سمت ایالات متحده مربوط باشد؛ یعنی ریشه در عدم توافق بین عربستان و روسیه باشد.

او اضافه نمود: باید توجه داشت که در چند سال اخیر قبل از هر جلسه اوپک پلاس، توافقی بین عربستان و روسیه شکل می گرفت و در اجلاس جمع بندی می شد و این توافق عمدتاً در جهت کنترل فراوری نفت شیل امریکا بود. حالا ممکن است عربستان با هماهنگ تر شدن با امریکا دیگر حاضر به همکاری با روسیه نباشد و دولت های امریکا و عربستان دنبال این باشند که فشارهای تحریمی بیشتری را به روسیه بیاورند و با کاهش قیمت دنیای نفت از یک سو شانس انتخاباتی ترامپ را بیشتر نمایند و از سویی فشار مالی را بر روسیه بیشتر نمایند و در این شرایط روسیه هم حاضر به از دست دادن سهم بیشتری از نفتش در بازار دنیای نیست.

حسنتاش اظهار کرد: احتمال دیگر این است که خود روسیه هم در این بازی به نوعی مشارکت داشته باشد یعنی از یک سو به ارزانی بنزین و سوخت در امریکا یاری کند که در این مقطع به نفع ترامپ است و از سوی دیگر موجب کاهش فراوری نفت شیل امریکا گردد و سهم بازار خودش را افزایش دهد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 930

به "ترامپ؛ برنده بازی های نفتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ؛ برنده بازی های نفتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید