بیش از 2 هزار عنوان نشریه علمی کشور اعتبار دارند

به گزارش بوستان گفتگو، به گزارش خبرنگاران به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، وبینار ارزیابی و رتبه بندی سال 1400 نشریات علمی: رویکردها و برنامه ها ویژه سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی با همکاری موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ 5 آبان 1400 برگزار گردید.

بیش از 2 هزار عنوان نشریه علمی کشور اعتبار دارند

این وبینار با حضور دکتر محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر محسن شریفی دبیر کمیسیون نشریات علمی، دکتر نرجس ورع مدیر گروه ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی و مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی برگزار گردید.

دکتر محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با اشاره به محورهای موضوعی این وبینار گفت: سیاست های کلی، برنامه ها و حمایت وزارت عتف برای ارتقای کمی و کیفی نشریات علمی، صندلی ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی در نظام های ارزیابی آموزش عالی شامل ارتقا، ترفیع، تشویق مقالات و تحصیلات تکمیلی، ضوابط قبل از ورود به ارزیابی و رتبه بندی سال 1400، ارائه گزارش و تحلیل شرایط ارزیابی و رتبه بندی سال 1399و نگاهی گذرا به تغییرات شاخص ها و نحوه ارزیابی و رتبه بندی 1400 بود.

دهقانی اضافه کرد: هدف از برگزاری چنین وبینارهایی یاری به ارتقای سطح کمی و کیفی نشریات علمی است. در نظام تازه نشریات تاکید بر ارزیابی و رتبه بندی سالیانه است و هر سال نشریات یک بار مورد ارزیابی قرار می گیرند. در این جلسه ضمن ارائه گزارش شرایط رتبه بندی نشریات در سال 1399، زمان بندی حدودی رتبه بندی نشریات علمی در سال 1400 و بعلاوه شاخص های تازه و تغییرات اعمال شده در ارزیابی نشریات علمی نیز اعلام شد.

وی گفت: نشر و ترویج یافته های علمی پژوهشگران و محققان رسالت وجودی نشریات علمی است و به افزایش رؤیت پذیری و درنتیجه افزایش اثربخشی و نیز اشتهار مجله ازطریق نمایه سازی نشریات در پایگاه های استنادی تاکید نمود.

رئیس ISC گفت: در سال 1380 تعداد نشریات علمی اعتبار گذاری شده کشور کمتر از 300 عنوان بود، اما هم اکنون بیش از 2000 عنوان است. بعلاوه، تعداد 276 نشریه در آی. اس. آی و اسکوپوس نمایه و نیز کمتر از 1700 نشریه در ISC نمایه شده است.

وی به ارائه گزارش مختصر ارزیابی نشریات در سال 99 پرداخت و گفت: ارزیابی مطابق با شاخص های آیین نامه کمیسیون نشریات در دو بخش کمی و کیفی صورت گرفته است که بخش کمی بر اساس ساختار وبگاه، مشخصات شناسنامه ای و رعایت آیین نگارش در مقالات نشریات و بخش کیفی شامل حضور نشریه در نمایه های معتبر علمی و استنادی، داوری تخصصی محتوای علمی بوده است.

وی سپس سهم نشریات مورد ارزیابی در حوزه های موضوعی مختلف را بر اساس نمودار زیر بیان نمود.

در ادامه، دکتر ورع به معرفی شاخص های ارزیابی و شیوه نامه اجرایی رتبه بندی نشریات علمی پرداخت. وی درباره موضوعاتی همانند فرآیند اجرایی ارزیابی، شیوه نامه اجرایی رتبه بندی نشریات علمی، شیوه نامه اجرایی رتبه بندی نشریات علمی و مراحل دریافت کد شناسه گر دیجیتال DOR سخنرانی کرد.

در ادامه این جلسه، ایل بیگی مدیر گروه نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به معرفی ضوابط ورود به ارزیابی و رتبه بندی سال 1400 نشریات پرداخت.

در سرانجام این وبینار نیز به سوالات حاضرین در این وبینار پاسخ داده شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1967

به "بیش از 2 هزار عنوان نشریه علمی کشور اعتبار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 2 هزار عنوان نشریه علمی کشور اعتبار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید