با محمد غفاری در روز هشتم از پویش معرفی ده کتاب

به گزارش بوستان گفتگو، خبرنگاران/قم محمد غفاری در هشتمین روز از پویش معرفی ده کتاب فهرستی متنوع از شعر و رمان داخلی و خارجی معرفی می کند.

با محمد غفاری در روز هشتم از پویش معرفی ده کتاب

این روزها با گسترش عالم گیر ویروس منحوس کرونا، یگانه توصیه پزشکان در کنار رعایت بهداشت فردی، قرنطینه خانگی است به این امید که چرخه انتقال آن بشکند.

در خانه ماندن به مدت طولانی ممکن است سخت باشد و مسائلی را برای فرد و خانواده اش به وجود آورد به خصوص که تعطیلات کرونایی مصادف شده است با تعطیلات نوروزی که موسوم معاشرت و مهمانی و گردش و سفر ما ایرانی هاست.

اما همواره می توان با هوشمندی، مسائل و سختی هارا تبدیل به فرصت کرد. تعطیلات اجباری برای مشتاقان مطالعه می تواند بهترین فرصت برای در خانه ماندن و مطالعه کتب به تاخیرافتاده باشد؛ همچنین می تواند منجر به ایجاد و تقویت فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه باشد.

ما نیز به نوبه خود به سراغ نویسندگان و شاعران مطرح و توانای قمی رفتیم و از آن ها خواستیم تا ده کتاب از میان بهترین کتاب هایی که خوانده اند را با توضیحی کوتاه معرفی کنند و اولویت خود را در معرفی کتب، به آثار معاصر اختصاص دهند.

به عنوان هشتمین نفر در هشتمین روز به سراغ محمد غفاری شاعر و معاون حوزه هنری قم رفتیم. محمد غفاری

متولد 23 مرداد 68، دارای مدرک کرشناسی ارشد علوم ارتباطات و شاعر مجموعه شعر آستانه است.

وی همچنین برگزیدگی جشنواره هایی همچون جشنواره شعر دفاع مقدس، کنگره شعر غدیر، کنگره شعر فاطمی و گردآوری چند مجموعه شعر آیینی در موضوعات مختلف را در کارنامه ادبی خود داراست و دبیر و مسئول اجرایی بیش از سی کنگره سراسری بوده است.

غفاری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، ده کتاب زیررا به عنوان لیست ده گانه منتخبش جهت مطالعه عیدانه معرفی کرد:

اول؛ عقاید یک دلقک: عقاید یک دلقک به قلم هانریش بل و ترجمه شریف لنکرانی از نشر امیرکبیر، روایتگر رهایی از روزمرگی و پیچیدگی های مرسوم جهان است که آرزوی هر کدام از ماست اما جرأت پشت پا زدن به داشته هامان و بی تفاوتی نسبت به پیرامون مان هرگز شدنی نیست. آنچه در این کتاب می خوانیم زندگی یک دلقک رها از هر قیدوبندی است که گاه با حرف های فلسفی اش پیشفرض های ذهنی مخاطب را به چالش می کشد.

دوم؛ جنگ چهره زنانه ندارد: اگر مثل من علاقه مند به تاریخ جنگ جهانی دوم هستید این کتاب بی نظیر را از دست ندهید. مجموعه ای برگرفته از تاریخ شفاهی حضور زنان رزمنده شوروی در میدان جنگ. اولین کتاب در زمینه تاریخ، که جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرده است!

این اثر نوشته سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ و ترجمه عبدالمجید احمدی از نشر چشمه است.

سوم؛ رمان لاله برافروخت: انقلاب اسلامی سال 57 سرشار از اتفاقات بی نظیری ست که هنوز بعد از گذشت چهار دهه از آن آنگونه که باید در ادبیات منعکس نشده است. اسماعیل فصیح در لاله برافروخت از نشر جانان، با سبک و سیاق خودش وقایع انقلاب را در قالب داستانی دراماتیک برای مخاطب روایت می کند.

چهارم؛ قلندر و قلعه: داستان های پرتره از شخصیت های برجسته تاریخی همواره جذاب و خواندنی است؛ و چه زیباتر آنکه داستان زندگی شیخ شهاب الدین سهروردی باشد. داستانی برگرفته از تلفیق عرفان اسلامی و آموزه های زرتشتی که خواندنش به شدت پیشنهاد می شود؛ به قلم سید یحیی یثربی از نشر قو!

پنجم؛ برنامه نویس: اگر دنبال کتابی هستید که انگیزش و خلاقیت جوان و نوجوان امروزی را تقویت کند، برنامه نویس را بخوانید. ماجرای دانشجوی نخبه ای که کشفیات و کارهای متفاوتش باعث افتخارمان می شود و عزت ملی مان را تقویت می کند؛ به قلم وحید حسنی از نشر سوره مهر!

ششم؛ رمان نخل و نارنج: در ادامه داستان زندگی بزرگان تاریخ، می توانید کتاب نخل و نارنج درباره زندگی شیخ مرتضی انصاری را بخوانید و لذت ببرید. کتابی که من بعد از خواندنش آرزو کردم که ای کاش وحید یامین پور بجای اجرا و ورود به سیاست، روی نویسندگی اش متمرکز می شد؛ به قلم وحید یامین پور از نشر جمکران!

هفتم؛ گزیده اشعار قیصر امین پور: گزیده ها همواره خواندنی هستند و چقدر خواندنی تر وقتی قیصر امین پور بهترین اشعارش را انتخاب کند. این کتاب قیصر می بایست کتاب بالینی همه شاعران باشد و به ویژه مقدمه درخشان آن چند واحد کلاس آموزشی است. از دستش ندهید.

هشتم؛ مجموعه شعر باران پس از برف: اعظم سعادتمند از بهترین بانوان شعر روزگار ماست که نگاه متفاوتی به اتفاقات پیرامونی اش دارد. عواطف و جزئی نگری زنانه وقتی همراه می شود با پختگی و اندیشه محوری، حتما خروجی خوب و هیجان انگیزی خواهد داشت.

شعرهای آیینی مجموعه شعر باران پس از برف از نشر کتاب فردا، جهان بینی متفاوتی دارد که خواندنش را توصیه می کنم.

نهم؛ مجموعه شعر هیاهو: این مجموعه را بخوانید تا ببینید یک شاعر بی حاشیه و بدور از نام و نشان، چقدر حرفه ای و عمیق شعر می گوید. اشعاری معناگرا و با دقت تراش خورده که از خواندنش لذت خواهید برد.محمد مهدی خانمحمدی شاعر این مجموعه و نشر شهرستان ادب، آن را منتشر کرده است.

دهم؛ مجموعه شعر حاشا: ظرافت ها و ظرفیت های بعضی شعرها در نگاه اول تعیین نمی شود و همین که اندکی روی آن تأمل می کنید از شعر و کشف آن دوچندان لذت می برید.

مثل بسیاری از اشعار رضا یزدانی در حاشا که چه در قالب های کلاسیک و چه در قالب غریب نیمایی، ما را با خود همراه می کند و اجازه نمی دهد به سادگی بخوانیم و از آن عبور کنیم. حاشا را بخوانید تا از شعر نیمایی لذت ببرید؛ به قلم رضا یزدانی رضا یزدانی و نشر شهرستان ادب!

تا به امروز مرضیه نفری، حامد حجتی، فاطمه دولتی، علی اصغر عزتی پاک، محبوبه حاجی مرتضایی، حامد اشتری و سمیه عالمی لیست های ده گانه خودرا در روزی های گذشته معرفی کرده اند.

در روزهای آینده به معرفی سایر نویسندگان و شاعران شهر قم و پیشنهادات ده گانه آن ها جهت مطالعه کتاب در ایام تعطیلات کرونایی نوروز را خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 992

به "با محمد غفاری در روز هشتم از پویش معرفی ده کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با محمد غفاری در روز هشتم از پویش معرفی ده کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید