با تمرکز کردن در کارتان پیشرفت کنید

به گزارش بوستان گفتگو، تمرکزتان را با این روشها کنترل کنید

افکار ما همواره در فکر ما رفت و آمد می نمایند و در همان حال ما مشغول کارمان هستیم بدون اینکه از توجه و تمرکز کافی برخوردار باشیم، اما این شرایط را می توان تمام کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

با تمرکز کردن در کارتان پیشرفت کنید

آرامش جریان دار

برای مقابله با هر دردی باید به سراغ ریشه و منبع آن درد رفت و در این میان همه چیز با دیدگاه تان شروع می گردد. البته شما نمی توانید نگرش خود نسبت به آن عوامل را عوض کنید. این به معنای آن است که خودآگاهی تان از کاری که انجام می دهید را به وسیله آرامش فعال افزایش دهید. برای این کار لزوما احتیاجی به مراقبه های طولانی، یک اتاق کاملا ساکت یا یک آهنگ ملایم و آرامش بخش ندارید. تنها چیزی که در این میان ضرورت دارد، خودتان، افکارتان و نفس تان است که باید تحت کنترل قرار گیرند. در ابتدا شما باید بفهمید که چه موقع باید به خودتان آرامش دهید. تشخیص علائم هشداردهنده کمی سخت به نظر می آید و بسکمک از ما عادت داریم استرس ها را به درون خود و ماهیچه های بدنمان بریزیم که به طور کاذب این تفکر را داشته باشیم، استرس را رفع نموده ایم. برای مقابله با استرس ها به صورت زیر می توان عمل کرد:

چگونه: شما می توانید با کنترل حالت چهره و عضلات بدن خود، رخوت و سستی را از آنها دور سازید. پشت گردن و ستون مهره هایتان را به مدت 30 ثانیه مالش دهید. پس از آن سعی کنید صاف تر ایستاده تا شانه ها، کمر و پاهایتان استراحت نمایند و این شرایط را به مدت 30 ثانیه حفظ کنید. شما می توانید این فرآیند را تا زمان خلاص شدن از استرس تکرار کنید.

توجه داشته باشید که: دیدگاه ها و افکارتان در این لحظه چیست؟ شما در این زمان به چه فکر می کنید؟ شرایط بدن تان چگونه است؟ آیا هوشکمکد یا پریشان؟ پس از انجام این کارها چه احساسی به شما دست خواهد داد؟

چرا؟ بدن همه ما امکان دارد به هر علت اقدام به ارسال سیگنال های استرس زا کند. وجود احساسات منفی در درون افراد، امری طبیعی به شمار میرود. پس به جای پروبال دادن به این احساسات منفی کوشش داشته باشید تا با هوشکمک و درایت کامل با آنها برخورد نموده و آنها را به سیگنال های مثبت و روحیه بخش تبدیل سازید.

کجا؟ در ترافیک، پشت میز کارتان، طی یک مکالمه تلفنی و…

آزمایش کار کردن با تمرکز و توجه کافی

شما می توانید در لحظه ای که کار انجام می دهید، تمرکز و توجه بالایی را فراوری نموده و مهم تر آنکه آن را حفظ کنید. این عمل به این علت به شما در لذت بردن از کارتان کمک نموده که شما به جای اندیشیدن به آنچه رخ داده یا می خواهد بیفتد به آنچه در حال روی دادن است، فکر می کنید و همین مساله، باعث نشاط می گردد. مثلا فرض کنید که در حال نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه هستید، در آن لحظه آنچه به شما شادی و لذت می دهد عطر و طعم چای و قهوه و زیبایی های فنجان آن است نه اندیشیدن به چگونگی فراوری چای یا قهوه و اثرات آینده آن. همه ما این قابلیت را داریم دستاویزهای متعددی برای لذت بردن از کاری که انجام می دهیم، یافته و به این وسیله از آن کار لذت بیشتری ببریم. هرکدام از شما می تواند دستاویزها و دلخوشی های خاص خود را برای لذت بردن از لحظات کار کردن پیدا کند. هنگامی که بتوانید بر افکار خود تسلط واقعی داشته باشید و بتوانید با همین تمرکز به انجام کارتان بپردازید، درمی یابید که می توان از کار هم لذت برد. پس سعی کنید تا با تمرکز و توجه مورد احتیاج در زمان کار کردن، آن را به پدیده ای لذت بخش و مثبت برای خود مبدل نموده و از احساس مطبوع به وجود آمده، شاد شوید. شما باید در این جهت با خود روراست بوده و تا حد امکان مراقب افکار و احساسات خود باشید. شما همواره باید کنترل افکار خود را در دست داشته چراکه در غیر این صورت اندیشه های شما شکل افسار گسیخته ای به خود می گیرند و همین مساله پیامدهای منفی متعددی برایتان ایجاد می نماید. شما به راحتی می توانید با آرامش فعال بر اندیشه های خود تسلط داشته باشید. کافی است هر روز به مدت چند دقیقه نشسته و افکار خود را رصد کنید و در آن موقع است که می توانید محو شدن دردها و نگرانی های خود را شاهد باشید. برخی از کارها با نیروهای درونی تان همخوانی ندارد. حواس هرکسی امکان دارد، هنگام خواندن یک نامه پرت گردد. پس کاملا متوجه باشید که در کدام پروژه ها فکر تان متمرکز می ماند و در کدام پروژه ها فکر تان میل به پراکندگی و منحرف شدن به سمت موضوعات دیگر دارد. پس از شناسایی پروژه هایی که فکر تان روی آنها تمرکز دارد، می توانید با جرات بگویید که آن پروژه ها با قدرت درونی تان همخوانی و هماهنگی دارد.

آنچه علاقه داشته بشنوید:

شنیدن این جمله که همه چیز روبراه است می تواند افراد را کمک نموده تا بر احساسات منفی اطراف خود غلبه نمایند. در انتها باید گفت که حتی در سخت ترین شرایط کاری و در زمان بروز پیچیده ترین بحران ها نیز یک مدیر باید هم آرامش خود را حفظ نموده و هم به افراد تیم خود آرامش دهد. برای این کار او می تواند از آنها بخواهد تا آرامش جریان دار و فعال خود را بوجود آورده و سوالات زیر را جوابگو باشند:

چگونه می توانم آرامش فعال داشته باشم؟

در خصوص این کار چه عقیده ای دارم؟

روی چه چیزهایی باید تمرکز داشته باشم؟

چه موقع باید این کار را انجام دهم؟

کجا می توانم این کار را انجام دهم؟

چرا باید آرامش فعال داشته باشم؟

منبع: الی گشت
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2066

به "با تمرکز کردن در کارتان پیشرفت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تمرکز کردن در کارتان پیشرفت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید