8 غذایی که در سفر به لائوس باید امتحان کنیدلائوس شما را از هر دغدغه ای دور می نماید

به گزارش بوستان گفتگو، غذاهای لائوس

لائوس کشوری است که از شمال با کوهستان هایی احاطه شده است و دور تا دور آن را رودی به نام رود مکونگ فرا گرفته است که این رود در مرز غربی آن با کشور تایلند وجود دارد. غذاهای لائوس شباهت هایی با غذاهای تایلندی دارد با این تفاوت که آن ها سعی می نمایند تا در غذاهایشان از سبزیجات تازه و برگ های سبز استفاده نمایند. بنابراین اگر تصمیم گرفتید تا سفر به لائوس داشته باشید و از این کشور مجذوب کننده تماشا کنید حتما غذاهایی که در این جا معرفی می گردد را هم امتحان کنید. با خبرنگاران باشید:

8 غذایی که در سفر به لائوس باید امتحان کنیدلائوس شما را از هر دغدغه ای دور می نماید

برنج چسبان!

یکی از خصوصیاتی که لائوسی ها خود را با آن می شناسند خوردن غذایی به نام برنج چسبان یا خائو نیائو است، غذایی که در بیشتر فرهنگ های غذایی جنوب شرقی آسیا دیده می گردد. معمولا آن ها این غذا را در دمای خانه نگه می دارند و در لای برگ های درخت بامبو می گذارند که به آن تیپ خائو می گویند.

لاپ!

این غذا که هم به آن لاپ و هم لارب گفته می گردد از غذاهای لائوس و از غذاهای سنتی این کشور است که علیرغم این که در رستوران های تایلندی هم زیاد سرو می گردد اما هنوز هم نوع لائوسی آن بیشتر محبوب است و معروفیت دارد.

لاپ از گوشت تکه تکه شده، گوشت بوفالو، اردک و یا مرغ هر کدام که دوست داشته باشید درست می گردد و آن را با سس ماهی، نعنا، فلفل قرمز و پیاز و آب لیمو میکس می نمایند و در کنار برنج خشک سرخ شده و غلات سرو نموده و در آخر هم آن ها را می پزند، برنج چسبان و سبزیجات تازه هم ممکن است در کنار این غذا سرو گردد. تقریبا به هر جایی از لائوس که بروید لاپ را می توانید سفارش دهید.

معمولا دنیاگرد ها ترجیح می دهند تا لاپ آن ها کاملا پخته گردد در حالی که مردمی که در لائوس و شمال تایلند زندگی می نمایند ترجیح می دهند تا وقتی که گوشت نیمه پخت و هنوز قرمز است آن را بخورند و به همین علت به آن لاپ ببر هم می گویند. چرا لاپ ببر؟ چون ببرها غذایشان را خام دوست دارند!

نام خائو

نام خائو هم یکی دیگر از انواع برنج است که در واقع نوع ترد آن در سالاد است که از برنج چسبان، پیازهایی که کاملا سرخ شده اند، بادام زمینی، گیاهان سبز و تکه هایی از سوسیس گوشت درست می گردد. وجود سوسیس گوشت در غذا باعث می گردد تا طعم شوری دل انگیزی به آن داده گردد. اگر بخواهید نام خائو را مثل محلی های لائوس بخورید باید در کنار آن از سبزی های تازه ای مثل کاهو هم بهره ببرید. این وعده غذایی بیشتر به عنوان شام در لائوس خورده می گردد.

تام ماک هونگ

ممکن است تا حالا نام سالاد تند و معروف تایلندی پاپایا را شنیده باشید، این سالاد در لائوس به نام تام ماک هونگ شناخته می گردد که در آن از نوعی شیرینی هم استفاده می گردد و باعث می گردد تا مثل همتای تایلندی اش به مقدار آن تند نباشد.این مواد در داخل پاپایا گذاشت می شوند گوجه، فلفل قرمز، سیر، آب لیمو و لیموی تازه و… که با برنج چسبان خورده می گردد. تام ماک هونگ یکی از محبوب ترین غذاهای لائوس است که بر سر میزهای همه خانواده های لائوسی دیده می گردد، اگر تحمل خوردن غذاهای بسیار تند را ندارید، از یک کیلومتری این غذا هم رد نشوید!

پینگ کای

پینگ کای غذایی ترکیب شده با تام ماک هونگ و برنج چسبان و در واقع نوعی مرغ گریل شده است که در کنار دو غذای گفته شده در بالا یک سه گانه خوشمزه! را تشکیل می دهد. این غذا به مقدار ای محبوب است که در همه منطقه ها شمال تایلند هم سرو می گردد و به جز آن در بسیاری از رستوران های تایلندی هم وجود دارد و در بین لائوسی ها هم بسیار محبوب است. همان طور که متوجه شده اید برنج چسبان از اصلی ترین و بیس غذاهای لائوس است و هم به صورت تنها و هم به همراه غذاهای دیگر زیاد خورده می گردد.

لائوسی ها چطور این غذا را درست می نمایند؟ آن ها برای درست کردن این غذا یک مرغ درسته را برمی دارند، داخل آن را خالی می نمایند و بعد در ترکیبی از سس ماهی، زردچوبه و فلفل سفید می خوابانند و در آخر هم در روی اجاق زغالی آن را کباب می نمایند.

البته در برخی از منطقه ها لائوس به جای سس ماهی از سس سویا استفاده می گردد.

خائو سوی

خائو سوی از غذاهای نودلی است که شباهت زیادی به غذای میانماری اون نوت خائو دارد که البته این شباهت فقط در نودل آن خلاصه می گردد. لائوسی ها به جای استفاده از شیر نارگیل در این غذا، از گوشت در آن استفاده می نمایند. نودل های این غذا با چاشنی ای از گوجه، فلفل قرمز، دانه های سویا و گوشت کاملا مخلوط می شوند و در آخر هم گوشت به آن ها اضافه می گردد و در کنار برگه های تازه نعنا و لیمو خورده می گردد. خائو سوی از برترین و اصیل ترین غذاهای لائوس است که هر دنیاگردی در سفر به این کشور دیدنی باید امتحان کند.

سوسیس لائو

افرادی که به ویتنام سفر نموده اند این را می دانند که ویتنامی ها هم از سوسیس در غذاهایشان زیاد استفاده می نمایند، اگر چه سوسیس لائو را لائوس ها به عنوان یک غذای اصلی نمی خورند اما در غذاهای زیادی از این نوع سویسی استفاده می نمایند. مثلا از این نوع سوسیس در نام خائو که در بالا معرفی گردید استفاده می گردد.

پینگ پا

به عنوان یکی از غذاهای خیابانی که در لائوس بخواهید میل کنید می توان به پینگ پا اشاره نمود که آن را می توان در تمام دکه های غذاهای خیابانی آن پیدا کرد. آن ها این غذا را به سیخ کشیده و روی اجاق کباب می نمایند، یکی از غذاهای لائوس که واقعا طعم عالی دارد.

منبع: tripsavvy.com

در سفر به لائوس می توانید سنت و اصالت را تجربه کنید

لائوس سرزمینی کوهستانی در جنوب شرقی آسیا است که از همه طرف به خشکی محدود شده است. این کشور مدت ها است که از سایر نقاط دنیا به دور افتاده و ارتباط چندانی با سایر کشورها ندارد. سفر به لائوس از خیلی منظرها به نوعی بازگشت به گذشته است. گردشگرانی که به این سزمین سفر می نمایند برای مدت کوتاهی هم که شده به دور از تکنولوژی و سبک های زندگی امروزی خواهند بود. بنابراین، اگر قصد تجربه کردن سفری آرام و بی دغدغه دارید تا برای مدتی هم که شده به دور از هیاهو و استرس های محیط های شهری باشید، لائوس مقصد بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. البته در طی سال های اخیر این کشور هم کمی پیشرفت نموده و جاده و پل های بیشتری در آن ساخته شده، ولی با تمام این اوصاف، اصالت خود را همچنان حفظ نموده است و این ساخت و سازها فقط منجر به دسترسی راحت تر به جاذبه های گردشگری موجود در این کشور می گردد. با خبرنگاران همراه باشید تا در این ویدئو بازدیدی از این کشور داشته باشیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2123

به "8 غذایی که در سفر به لائوس باید امتحان کنیدلائوس شما را از هر دغدغه ای دور می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 غذایی که در سفر به لائوس باید امتحان کنیدلائوس شما را از هر دغدغه ای دور می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید