کنترل فشار خون در زمان بارداری

به گزارش بوستان گفتگو، چگونه میتوان افزایش فشار خون بارداری را کنترل کرد؟

باید فواصل معاینات را کوتاهتر کنید تا فشار خون، وجود پروتئین در ادرار و هر گونه تغییر در وضع شما زود به زود کنترل گردد. می توان وضع جنین را با میزان گیری هفتگی و یا هر دو هفته یکبار BPP و تست های non stress از نزدیک کنترل کرد.

کنترل فشار خون در زمان بارداری

از آنجائیکه پرفشاری خون بر گردش خون جفت تأثیر می گذارد، هنگام تشخیص چنین علامتی پزشک یا ماما درخواست سونوگرافی می نماید تا از رشد کافی جنین و میزان کافی مایع آمنیوتیک اطمینان حاصل کند. ممکن است یک سری آزمایشات بیو فیزیکی (BBP) هم برای شما درخواست شود تا از سلامت جنین اطمینان حاصل شود و در برخی از موارد خاص درخواست سونوگرافی با داپلر می شود تا جریان خون جنین کنترل شود. پزشک یا ماما ممکن است یک سری آزمایشات خون هم درخواست کند و از شما بخواهد که ادرار 24 ساعته خود را جمع آوری کنید تا از نظر وجود پروتئین آنالیز شود. این آزمایش از آزمایش ادرار با نوارهای مخصوصی که هنگام مراجعه برای مراقبت های دوران بارداری انجام می شود، دقیق تر است). این آزمایشات به پزشک یاری می نماید تا در صورت وجود پره کلاپسی آنرا تشخیص دهد و هر نوع تغییر دیگر در شرایط شما را در آینده تحت نظر قرار دهد. علاوه بر این ارزیابی اولیه، رسیدگی به افزایش فشار خون بستگی به میزان فشار خون و شرایط جنین و هم میزانی که از بارداری شما گذشته است، خواهد داشت.

افزایش خفیف فشار خون

اگر در هفته 37 بارداری یا دیرتر به افزایش مختصر فشار خون مبتلا شده اید، احتمالا پزشک زایمان شما را القا خواهد نمود (و یا در صورتیکه جنین نتواند مراحل زایمان را تحمل کند و یا به علل دیگری زایمان طبیعی برای شما غیر ممکن باشد، جنین را با سزارین بدنیا خواهد آورد. اگر هنوز به هفته 37 بارداری نرسیده اید ولی افزایش فشار خون خفیف است، ممکن است به مدت چند هفته بستری شوید تا تحت نظر قرار گیرید. پس از آن اگر وضع شما و جنین مناسب بود ممکن است مرخص شوید تا زندگی روزمره را از سر گیرید و یا تا حدی در منزل در حال استراحت مطلق باشید. بعد از زایمان فشار خون شما دقیقا کنترل خواهد شد و پزشک یا ماما بدقت شما را از نظر وخامت فشار خون و یا بروز پره کلامپسی تحت نظر خواهد گرفت. باید فواصل معاینات را کوتاهتر کنید تا فشار خون، وجود پروتئین در ادرار و هر گونه تغییر در وضع شما زود به زود کنترل شود. می توان وضع جنین را با میزان گیری هفتگی و یا هر دو هفته یکبار BPP و تست های non stress از نزدیک کنترل کرد. با انجام تقریبا هر سه هفته یکبار سونوگرافی هم می توان رشد جنین را زیر نظر داشت.

همچنین ممکن است پزشک یا ماما از شما بخواهد تا حرکات جنین را در هر روز بشمارید. این روش برای کنترل سلامت جنین در فواصل معاینات پیش از زایمان بسیار عمل مناسبی است. در صورتیکه متوجه شدید که تعداد حرکات کمتر از قبل شده است بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر علائم پره کلامپسی (ورم، افزایش ناگهانی وزن، سردرد مداوم یا شدید، تغییرات دید، درد بالای شکم و یا حساسیت آن ناحیه و یا تهوع و استفراغ) و یا علائم پارگی جفت (لکه بینی یا خونریزی از واژن یا درد و حساس شدن رحم در لمس) در شما ایجاد شود باید فورا مورد معاینه قرار گیرید. اگر شما یا جنین در معرض خطر جدی قرار گیرید احتمالا در بیمارستان بستری خواهید شد و هر چه زودتر باید جنین بدنیا آید.

افزایش شدید فشار خون

اگر فشار خون شما شدیدا افزایش یافته است (160 / 110 یا بیشتر) تحت درمان داروئی قرار خواهید گرفت تا فشار خون پائین آید و تا زمان تولد نوزاد بستری خواهید شد. اگر در هفته 34 بارداری یا بعد از آن قرار داشته باشید، زایمان را القا خواهند کرد و یا جنین را با سزارین بدنیا خواهند آورد. اگر هنوز به هفته 34 بارداری نرسیده اید به شما کورتیکوستروئید تجویز خواهد شد تا تکامل ریه ها و سایر اعضای بدن جنین تسریع شود.

اگر شرایط شما رو به وخامت می رود و با وزن جنین اضافه نمی شود احتمالا زایمان القا خواهد شد و یا با یاری سزارین جنین بدنیا خواهد آمد، حتی اگر هنوز نارس باشد. اگر زایمان فوری لازم نباشد شما را در بیمارستان بستری خواهند کرد تا هم خودتان و هم جنین تحت نظر باشید و در عین حال جنین فرصت بیشتری برای تکامل خواهد داشت.

آیا بعد از زایمان فشار خون به حد طبیعی می رسد؟

بعد از زایمان فشار خون شما دقیقا کنترل خواهد شد و پزشک یا ماما بدقت شما را از نظر وخامت فشار خون و یا بروز پره کلامپسی تحت نظر خواهد گرفت. در صورتیکه علائم پره کلامپسی را در خود مشاهده کردید، خواه در منزل هستید و یا در بیمارستان، حتما به او اطلاع دهید. به احتمال قوی یک هفته پس از زایمان فشار خون شما به حد طبیعی می رسد.

با این حال، در برخی از خانم ها فشارخون همچنان بالا باقی خواهد ماند. این بدان معناست که شما احتمالا همیشه مبتلا به پرفشاری خون بوده اید ولی از آن بی خبر بوده اید. بارداری معمولا باعث می شود که فشار خون در انتها سه ماهه اول و در طول سه ماهه دوم پائین رود؛ بنابراین فشار خون مزمن بطور موقت مخفی می شود. اگر قبل از بارداری فشار خون خود را کنترل نکرده اید و اولین معاینه دوران بارداری در اواخر سه ماهه اول انجام شده است ممکن است تا اواخر دوران بارداری متوجه افزایش فشار خون نشوید.

منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1944

به "کنترل فشار خون در زمان بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل فشار خون در زمان بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید