کشف نخستین شهر بریتانیا

به گزارش بوستان گفتگو، باستان شناسان نخستین شهر بریتانیا را در نزدیکی سازه مشهور استون هنج کشف نموده اند و معتقدند ساکنان همین شهر سازنده استون هنج بوده اند.

کشف نخستین شهر بریتانیا

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

ایسنا: باستان شناسان بقایای یک سکونتگاه عظیم را در منطقه باستان شناسی بلیک مید جایی که تنها یک مایل با سازه استون هنج فاصله دارد، کشف نموده اند. قدمت منطقه باستان شناسی بلیک مید که با نام کمپ وسپاسیان هم شناخته می شود به آخرین دوره از عصر یخ یعنی حدود شش هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی شود.

باستان شناسان تاکنون بیش از 70 هزار ابزار سنگی و شواهدی از سازه های مخصوص مراسم های تشریفاتی را در همین منطقه باستان شناسی کشف نموده اند که این اکتشاف به اهمیت این منطقه باستان شناسی برای جامعه شکارچی گردآورنده ای که 10 هزار سال پیش در آن جا زندگی می کردند، اشاره دارد.

با این حال طبق شواهد پیشین، جوامع شکارچی گردآورنده به ندرت در یک منطقه ساکن می شدند، اما دیوید جکیز استاد دانشگاه باکینگهام معتقد است این مکان دست کم یک کمپ دائمی برای بچه ها، سالمندان و افراد بیمار این جوامع بوده است.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: وقتی به استون هنج نگاه می کنید به این سوال می رسید که مردم سازنده آن کجا زندگی می کردند. مسلما بهترین ایده برای پیدا کردن سازندگان آن، جست وجوی مکانی است که در نزدیکی آن آب وجود داشته باشد.

به گفته باستان شناسان، این اکتشاف به اهمیت و جذابیت استون هنج می افزاید چرا که با این وجود تاریخچه طولانی تری که به مردمان دوران میان سنگی بازمی شود، به این سازه تعلق پیدا می نماید.

اما این روزها از بلیک مید تنها یک چشمه کوچک باقی مانده است. این مکان در دوران میان سنگی در مرکز یک دشت سیلابی بزرگ قرار داشت که رودخانه عظیمی از میان آن می گذشت و آب کافی را برای مصرف یک سال تامین می کرد. نوعی گیاه نادر نیز در این رودخانه می رویید که سبب سرخ شدن رنگ سنگ ها و جادویی تر شدن ظاهر دریاچه می شد.

منطقه باستان شناسی بلیک مید به دلیل برنامه ساخت یک بزرگراه و تونل در نزدیکی این منطقه در خطر نابودی قرار گرفته است. به نظر می رسد مراحل اولیه ساخت و ساز این بزرگراه صدمه هایی به این منطقه وارد نموده است. شاید کشف این حقیقت که این منطقه باستان شناسی، نخستین شهر بریتانیا بوده است بتواند به روند نجات آن یاری کند.

نتایج تحقیقات اخیر در برنامه مستندی به نام شهرهای گمشده شبکه نشنال جئوگرافیک پخش خواهد شد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 496

به "کشف نخستین شهر بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نخستین شهر بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید