کرملین، از امپراطوری تزار تا سلطنت پوتین در پشت دیوار سرخ

به گزارش بوستان گفتگو، بزرگترین قلعه قرون وسطایی روسیه، و بزرگترین کاخ سرپا و زنده سراسر اروپا، اسرار بسیاری برای فاش کردن دارد. کاخی مرموز، در قلب میدان سرخ مسکو، با تاریخ غنی، که در طول تاریخ، آبستن ماجراهای سیاسی و نظامی و فرهنگی بسیاری بوده است. اما به راستی در پشت دیوارهای سر به فلک کشیده کرملین چه می گذرد؟

کرملین، از امپراطوری تزار تا سلطنت پوتین در پشت دیوار سرخ

شاید مهم ترین جاذبه تور روسیه، بازدید از کاخ کرملین باشد. به گفته بسیاری از گردشگران تور مسکو مجموعهی کرملین، به تنهایی دلیل کافی برای سفر به کشور شب های سفید است. بطور کلی بیشتر توریستهایی که به روسیه سفر مینمایند، اطلاعات کافی در رابطه با مجموعه کرملین ندارند. اگر شما هم قصد سفر به روسیه را دارید، ادامه این مطلب میتواند اسرار بسیاری را در خصوص کرملین فاش کند.

روزی که کرملین رنگ باخت

اگرچه رنگ قرمز کرملین به خاطر استفاده از آجرهای قرمزی است که در ساخت آن استفاده شده است، اما با این حال، تا اویل قرن بیستم، این کاخ با رنگ سفید نقاشی می شد. پس از انقلاب و با روی کار آمدن شوروی دیوارهای آجری کرملین به انقلاب سرخ شوروی رنگ باخت. تا آن موقع، تمامی در و دیوار این کاخ، سفید و در واقع کرمی رنگ بود. برای دیدن کرملین کرمی، باید به دنبال آثاری از نقاشان قرن 18 یا 19 مانند پیوتر ورساچاگین یا الکسی ساوراسوف باشید.

پدافند هوایی کاخ کرملین

ارتش روسیه در درون کاخ کرملین یک پایگاه هوایی متفاوت دارد. هدف از ایجاد چنین پایگاه و نیروی هوایی خاصی، چیزی جز مبارزه دشمن درجه یک کاخ کرملین نیست. کلاغ ها، دشمنانی که به هر نحوی که بتوانند می خواهند تمیزی محیط کاخ و درخشندگی گنبدهای طلایی کرملین را مخدوش نمایند. گروهان باز (شاهین) های شکارچی، به سرپرستی سرگرد Filya که یک جغد تنها و قوی است، از هر طرف با سرعت صاعقه به دشمنان کرملین حمله و آن ها را شکار می نمایند.

عقاب های تزار ستاره شدند

در روزگار روسیه تزاری، در بالای چهار برج کرملین عقاب های دو سری قرار داشتند که در آن موقع، نماد نظامی تزار بودند. اما در سال 1935 و بعد از انتقال قدرت به اتحاد جماهیر شوروی، عقاب های تزار ذوب شده و با ستاره های پنج پری که امروزه می بینیم جایگزین شدند.

ستاره هایی که خاموش نمی شوند

بعد از روی کار آمدن شوروی دیگر هیچگاه ستاره های بروج کرملین خاموش نشدند، مگر برای ساخت یک فیلم و نیز در خلال جنگ جهانی دوم که برای مخفی ماندن کاخ از دید خلبانان جنگنده های آلمانی، برای مدتی ستاره های درخشان کرملین خاموش شدند.

کاخی که استتار کرد

در طول جنگ حهانی دوم، کرملین تنها کاخی بود که تغییر چهره داد. در طول جنگ جهانی دوم، دولت شوروی، کاخ را به شیوه ای عجیب استتار کرد. بدین ترتیب که گنبدهای این کاخ به رنگ قهوه ای درآمد و روی دیوارهای آن در و پنجره هایی نقاشی شد تا از دید نیروی هوایی آلمان نازی مخفی بماند. همچنین میدان سرخ مسکو نیز با سازه هایی چوبی استتار شد تا هیچ گونه جلب توجهی در کار نباشد.

زنگی که به صدا در نیامد و توپی که قمپز در نکرد

یکی از جاه طلبی های روسیه تزاری داشتن بزرگترین ها بود. بزرگترین زنگ جهان و ناقوسی که با به صدا درآمدنش جهان در خوف و وحشت فرو رود. زنگی با ارتفاع بیش از 6 متر که حدود 10 تن وزن داشت، اما در هنگام ریخته گری شکسته شد و هیچگاه به صدا درنیامد. رویای دیگر روسیه تزاری توپی بود که با یک شلیکش بتوان شهری را با خاک یکسان کرد. این توپ بیش از 40 تن وزن داشت اما هیچگاه حتی قمپز هم در نکرد. ولتر، فیلسوف و نویسنده معروف فرانسوی در رابطه با توپ جنگی و ناقوس تزار به طنز می گوید: ناقوسی که هیچگاه به صدا در نیامد و توپی که هیچگاه شلیک نکرد.

صخره های سرخ کرملین

کرملین 28 هکتار مساحت دارد و دیواری به طول 2,300 متر دورتادور را فراگرفته و سرخی میدان سرخ مسکو را دوچندان نموده است. دیوارهای مهیب بلند قرمز، با ارتفاعی بین 5 تا 19 متر و ضخامتی بین 3.5 تا 6.5 متر، که تنها زرق و برقش همان آجرهای رسی ساده و قرمز رنگ آن بوده و در در عین سادگی منظره خیره نماینده و رعب آوری را پدید می آورد.

کلیسای فیلم های کارتونی

در گذشته رنگ اصلی کلیسای سنت باسیل سفید و گنبدهای آن طلایی بوده اند. اما با آغاز قرن 17، نما و گنبدها به رنگ های که امروزه مشاهده می کنید در آمده است. رنگ هایی که ساختمان، گنبد و مناره های سنت باسیل را بیشتر به یک نقاشی و یا یک قسمتی از انیمیشن های دیزنی تبدیل نموده است. البته سنت باسیل تنها کلیسای نقاشی شده روسیه نیست. کلیسای ناجی خون ریخته شده سنت پترزبورگ (Church of the Savior on Blood)، نیز یکی از کلیساهای نقاشی شده و زیبای روسیه است که رقابتی عجیب با کلیسای سنت باسیل، بر سر کسب مقام زیباترین کلیسای روسیه دارد. پس اگر مسافر تور سنت پترزبورگ هستید، بازدید از کلیسای ناجی بر خون را نیز از دست ندهید.

تور روسیه، یکی از بهترین فرصت ها برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ پرماجرای روسیه است، از آنجا که آب و هوای روسیه تنها در تابستان برای سفر مناسب است. در نتیجه بهتر است تا تور روسیه تابستان را برای سفر به این کشور انتخاب کنید. اگرچه قیمت تور روسیه در تابستان کمی بالا می رود، اما شما با تهیه تور روسیه، می توانید یک تور اروپایی بسیار با کیفیت را، با هزینه و سختگیری کمتری در تهیه تور و اخذ ویزای روسیه به نسبت تورهای اروپایی حوزه شینگن تجربه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1207

به "کرملین، از امپراطوری تزار تا سلطنت پوتین در پشت دیوار سرخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرملین، از امپراطوری تزار تا سلطنت پوتین در پشت دیوار سرخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید