همه چیز درباره استادیوم سانتیاگو برنابئو، استادیوم اختصاصی تیم رئال مادرید

به گزارش بوستان گفتگو، استادیوم سانتیاگو برنابئو | Santiago Bernabéu Stadium

استادیوم سانتیاگو برنابئو که به زبان اسپانیایی Estadio Santiago Bernabéu نوشته می گردد، استادیوم اختصاصی و خانه بازیکنان رئال مادرید، تیم فوتبال باشگاهی معروف اسپانیا و لالیگا است. استادیوم سانتیاگو برنابئو در حال حاضر یکی از معروف ترین و محبوب ترین فرودگاه های دنیا است که تا به حال میزبان 4 دوره از لیگ قهرمانان اروپا بوده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید زیرا می خواهیم تا این استادیوم بزرگ و پرطرفدار رئال مادریدی را از صفر تا صد برای شما آنالیز کنیم.

همه چیز درباره استادیوم سانتیاگو برنابئو، استادیوم اختصاصی تیم رئال مادرید

تاریخچه ورزشگاه سانتیگو برنابئو

زمین این ورزشگاه در 22 ژوئن 1944 میلادی توسط بانک بازرگانی و صنعتی با اختصاص اعتبار به سانتیاگو برنابئو و رافائل سالگادو خریداری شد. بعد از خریداری زمین، در تاریخ 5 سپتامبر 1944 مهندس موناستریو و آله مانی سولر ساخت این ورزشگاه را آغاز کردند. دقیقا برابر با 27 اکتبر 1944 عملیات ساخت ورزشگاه سانتیاگو برنابئو آغاز شد. این ورزشگاه که در ابتدا ورزشگاه جدید چامارتین نام داشت بالاخره در 14 دسامبر 1947 با بازی بین تیم های رئال مادرید و تیم پرتغالی اُس بلننسز به صورت رسمی افتتاح شد. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در ابتدا تنها 75 هزار و 145 نفر در خود گنجایش داشت اما، این ورزشگاه تنها 27.645 صندلی داشت و در نتیجه 47.500 نفر باید از روی سکوهای ورزشگاه بازی را تماشا می کردند.

برای فوتبال دوستانی که هوادار دو آتشه رئال مادرید هستند می داند که در این ورزشگاه برای اولین بار، سابینو باریناگا پیروز به گلزنی شد. ورزشگاه سانتیگو برنابئو را برای اولین بار در سال 1954 بازسازی کردند و متعاقب آن، ظرفیت سالن این ورزشگاه به 125 هزار نفر افزایش ظرفیت پیدا کرد.

این افزایش ظرفیت باعث شد که این ورزشگاه به عنوان بزرگ ترین ورزشگاه از بین ورزشگاه های تازه تأسیس جام اروپا شناخته گردد. در 4 ژانویه 1955 میلادی بود که بالاخره در نشست عمومی اعضای حل اختلاف مقرر شد تا نام ورزشگاه به احترام رئیس باشگاه به سانتیاگو برنابئو یعنی همان نامی که ما امروزه این ورزشگاه را به آن نام می شناسیم، تغییر نام پیدا کند.

از سال 1957 به بعد بود که ورزشگاه رئال مادرید برای اولین آغاز به رعایت استانداردهای مختلفی همچون استفاده از چراغ های برقی برای روشنایی ورزشگاه کرد. با این حال، در اواسط دهه 1980 میلادی یوفا به دلیل افزایش ایمنی و استاندارد، برای ورزشگاه های اروپایی استانداردهای جدید امنیتی را وضع کرد که بنا بر آن مسئولین ورزشگاه ها ناچار به ساخت میانبرهای جدا نماینده از قسمت های مختلف ورزشگاه و صندلی های تماشاگران شدند.

در دهه 1990 میلادی نیز این ورزشگاه مجددا وارد فاز بازسازی و گسترش در زمینه های بسیاری شد که ان قدر پیروز بود که جایزه های مختلفی را نصیب این باشگاه و مهندسین ناظرش کرد. با ایجاد تغییرات جدید در ای ورزشگاه، ارتفاع ورزشگاه از 22 متر به 45 متر افزایش پیدا کرد که خود این مسئله بسیار بزرگی بود زیرا باعث شد تا در زمستان میدان بازی در تاریکی قرار گیرد که همین عدم وجود نور خورشید روی 2/3 از چمن ورزشگاه باعث پژمرده شدن آن ها شد.

به همین دلیل یک شبکه لوله پلی پروپیلین در عمق 20 سانتی متری زیر چمن ورزشگاه نصب شد. این لوله جریان آب گرمی را به حرکت در می آورد که چمن ورزشگاه را از یخ زدن محافظت می کرد. در این بازسازی ها یک سقف جمع شونده هم نصب شد تا تماشاچیان را از سازه های برقی محافظت می کرد. نتیجه این بازسازی ها در آخر، افزایش گنجایش ورزشگاه به 110 هزار نفر بود. زمانی که ریاست فلورنتینو پرز در باشگاه رئال مادرید آغاز شد، در زمینه ایجاد بهبود، حتی به ورزشگاه سانتیاگو برنابئو نیز برنامه ای داد. در این زمینه سیاست پرز، راحت تر کردن ورزشگاه و افزایش کیفیت تسهیلات و در نتیجه به حداکثر رساندن درآمد ورزشگاه و باشگاه از مسایقات بود.

او برای این کار، 127 میلیون یورو بین سال های 2001 تا 2006 برای توسعه قسمت شرقی ورزشگاه با اضافه نمودن یک نمای سر در در خیابان فادر دامین و صندلی های اختصاصی جدید، یک سکوی جدید در قسمت شرقی، یک صندلی جدید برای خبرنگاران، یک سیستم صوتی جدید، یک پارچه سازی سیستم های گرمایشی صندلی تماشاچیان، آسانسور مدرن با چشم اندازی زیبا در ورزشگاه، رستوران های جدید، پله برقی و ایجاد ساختمانی چند منظوره در خیابان فادر دامین می شد.

بعد از اعمال سیاست های پرز در این ورزشگاه، طبق آخرین بازبینی یوفا در تاریخ 27 اکتبر 2007 با توسل به بازی لیگ قهرمانان اروپا در برابر المپیاکوس یونان، آخرین قدم ها برای انتخاب سانتیاگو برنابئو به عنوان ورزشگاه ممتاز در تاریخ 14 نوامبر 2007، تنها یک ماه قبل از شصتمین سالگرد تأسیس ورزشگاه برداشته شد. یوفا در همین رابطه اعلام نمود که ورزشگاه به طور رسمی نامش را به ورزشگاه ممتاز تغییر خواهد داد. با این که پرز در سال 2005 از سمت خود کناره گیری کرد اما در سال 2009 مجددا به این باشگاه بازگشت تا برنامه های بیشتری را برای آن پیاده کند.

بازی ها

  • در سال 1957 تیم رئال مادرید در حضور 125 هزار تماشاگر با برد دو بر صفر برای دومین بار جام باشگاه های اروپا را فتح کرد.
  • تیم ملی اسپانیا در این ورزشگاه به 1 پیروزی بزرگ دست یافت و در سال 1964 برای اولین بار در کشور خود قهرمان اروپا شد.
  • فینال مسابقات جام در جام اروپا بین هامبورگ و ناتینگهام فارست که با نتیجه 1 بر 0 به سود تیم ناتینگهام تمام شد و همچنین فینال جام جهانی 1982 هم بین آلمان و ایتالیا که با نتیجه 3 بر 1 به سود ایتالیا تمام شدریال در این ورزشگاه انجام پذیرفت.
  • در 22 مه سال 2010 هم فینال جام باشگاه های اروپا بین تیم های اینتر میلان و بایرن مونیخ که با نتیجه 2 بر 0 به سود اینتر تمام شد در این ورزشگاه برگزار گردید.

سانتیاگو برنابئو که بود و چه کرد؟

آقای سانتیاگو برنابئو از 14 سالگی فوتبال را در رئال مادرید آغاز کرد و بعدها اولین منشی و مربی این باشگاه بود. او از سال 1943 تا 1978 میلادی رئیس باشگاه رئال مادرید بود. سانتیاگو هدفش این بود که رئال مادرید را تبدیل به بهترین باشگاه فوتبال در اروپا و جهان کند. او برای این کار ورزشگاه جدیدی را که بعدها به نامش زده شد را ساخت. در آن موقع که تنها راه درآمد باشگاه ها بلیت فروشی بود، این ایده در سر او بود که با بزرگ ترین ورزشگاه، بیشترین درآمد و به تبع آن بهترین باشگاه جهان را داشته باشد. وی همچنین به عنوان یکی از اولین افرادی به شمار می آید که تیم فوتبال رئال مادرید را از دومین تیم شهر مادرید به یکی از بزرگ ترین باشگاه های اسپانیا و اروپا تبدیل نموده است. ورزشگاه فعلی رئال مادرید نامش را از نام سانتیاگو برنابئو یسته گرفته است.

جالب است بدانید که …

  • برای جام جهانی 1982 میلادی، هزینه بازسازی باشگاه 704 میلیون پزو شد که باشگاه رئال مادرید هزینه 504 میلیون پزوی آن را تامین کرد.
  • در سال 2000 با روی کار آمدن فلورنتینو پرز به عنوان رئیس باشگاه، پروژه دیگر بازسازی و بزرگ سازی ورزشگاه آغاز شد.
  • بین سال های 2000 تا 2006 میلادی در مجموع 129 میلیون یورو برای نوسازی و بازسازی این ورزشگاه سرمایه گذاری شد.
  • گنجایش این ورزشگاه در حال حاضر 81 هزار و 44 نفر است و از 14 نوامبر سال 2007 این ورزشگاه در زمره ورزشگاه های 4 ستاره یوفا در بالاترین رده ورزشگاه ها قرار بگیرد.
  • این ورزشگاه میزبان چهار دوره لیگ قهرمانان اروپا در سال 1957، 1969، 1980 و 2010 بوده است.
  • در سال 2007 میلادی هزارمین بازی در سانتیاگو برنابئو انجام شد. پرز قبل از استعفا در سال 2005 پیشنهاد داد یک سقف قابل جمع شدن ساخته گردد. اما در سال 2009 با انتخاب مجدد پرز به عنوان رئیس باشگاه اعلام شد که ساخت این سقف بر اساس وضعیت اقتصادی باشگاه غیرممکن است. اما پرز هیچ وقت از قصدش برای ساخت این سقف دست نکشید و برای این کار بهترین معماران جهان را به صف کرد.
  • ورزشگاه سانتیاگو برنابئو توسط ایستگاه مترویی در امتداد خط 10 که سانتیاگو برنابئو نام دارد و متعلق به خودش است سرویس داده می گردد. همچنین 7 خط اتوبوس به این ورزشگاه مسافر حمل و نقل می نمایند.
  • ظرفیت ورزشگاه در طی سال هایی که از ساخت آن می گذرد رفته رفته کاهش پیدا نموده که البته با توسعه در سایر بخش ها جبران شده است.
  • از این ورزشگاه فقط برای برگزاری بازی های فوتبال استفاده نمی گردد. کنسرت های بزرگ موسیقی هم گهگاه در این محل برگزار می گردد.
  • اگر شما هم از علاقه مندان دو آتشه تیم رئال مادرید هستید، می توانید بلیط تورهای ورزشگاه را هر روز به جز روزهای برگزاری مسابقات و روز بعد از آن تهیه کنید.
  • این ورزشگاه به 4 منطقه تاریخی تقسیم شده است. منطقه شاقتصادی، جنوبی، غربی و شرقی که از طریق 4 برج خیلی بزرگ از هم جدا شده اند و هر کدام از آنها امکان دسترسی به ردیف های کناری خود را می دهند.

دسترسی به ورزشگاه سانتیاگو برنابئو

ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در پاسئو دلا کاستیانا و در محدوده چامارتین واقع شده است. در مجاورت این ورزشگاه خیابان های کونچا اسپینا، پدرو دامیان و رافائل سالگادو واقع شده اند.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 165

به "همه چیز درباره استادیوم سانتیاگو برنابئو، استادیوم اختصاصی تیم رئال مادرید" امتیاز دهید

29 کاربر به "همه چیز درباره استادیوم سانتیاگو برنابئو، استادیوم اختصاصی تیم رئال مادرید" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره استادیوم سانتیاگو برنابئو، استادیوم اختصاصی تیم رئال مادرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید