نگاهی به کاربرد پزشکی کامفریا

به گزارش بوستان گفتگو، گیاهی کوچک با ساقه های زیرزمینی کوتاه است. برگ های زوج، بیضی شکل، صاف بدون کرک، گوشه دار و به طول 6-15 سانتی متر هستند که در سطح زمین با رگبرگ های برجسته پهن می شوند. گل ها

نگاهی به کاربرد پزشکی کامفریا

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

(Zingiberaceae) Kaempferia galanga L.

نام انگلیسی:

Galangal, Sand Ginger, Kencur

نام فارسی:

کامفریا

مشخصات:

گیاهی کوچک با ساقه های زیرزمینی کوتاه است. برگ های زوج، بیضی شکل، صاف بدون کرک، گوشه دار و به طول 6-15 سانتی متر هستند که در سطح زمین با رگبرگ های برجسته پهن می شوند. گل ها در ساقه های کوتاه سنبل هستند. کاسه گل سفید یا صورتی با لبه های خال دار بنفش رنگ است.

منشأ:

بومی منطقه ها گرمسیر آسیا.

ترکیبات شیمیایی:

اتیل سیتامات، 1، 8 - سینئول، δ-3- کارن، α- پینن، کامفن، بورنئول، سیئین -α(Cyene) ترپینئول، α- گورژونن، ژرماسرن ها، کادنین ها، کاریوفیلین ها و مواد دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

از تمام اندام های گیاه برای موارد مرتبط با طب مراقبت در دوران پس از وضع حمل و درمان درد معده، اسهال، اسهال خونی، درمان روماتیسم، ورم، تب، سرفه، آسم و بعلاوه به اسم لوسیون استفاده می گردد. ضد باکتری، ضد قارچ، ضد فشار خون، ضد التهاب، ضد نئوپلازی، ضد اکسیدان، ضد پروتوزوئر، مضعف، تعدیل کننده سیستم ایمنی، متسع کننده عروق، ضد آلرژی، دورکننده حشرات، حشره کش و ترمیم زخم. در مالایا، برگ ها و ریزوم های گیاه به صورت جویدنی برای توقف سرفه به کار می رود. در اندونزی، برای درد شکم، ورم و رماتیسم عضلات به کار می رود. در فیلیپین از ریزوم این گیاه برای کورک، سرماخوردگی، سوء هضم، سردرد و مالاریا استفاده می گردد. در هندوستان بعلاوه ریزوم های گیاه را به صورت لوسیون و ضماد برای تب، روماتیسم، درد چشم، درد گلو و ورم به کار می برند. ریزوم های گیاه محرک هستند و برای درمان دندان درد، درد سینه و یبوست به کار می فرایند. از این گیاه بعلاوه به اسم ضد نفخ، پیشگیری کننده از بیماری ها، مقوی معده، شوره و جرب استفاده می گردد. جوشانده ریزوم ها برای وبا، خون مردگی، سوء هاضمه، سردرد، لنگی، کمر درد و مالاریا به کار می رود. این گیاه بعلاوه برشته می گردد و برای درمان روماتیسم و تومور به کار می رود. برای تسهیل زایمان در زمان تولد نوزاد، از مخلوط این گیاه با عصاره C. aromatic, Curcuma montana و ریزوم های زنجبیل استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید: اسهال ـ علائم، علل و درمان

آثار دارویی:

ضد باکتری، ضد قارچ، ضد فشار خون، ضد التهاب، ضد نئوپلازی، ضد اکسیدان، ضد پروتوزوئر، مضعف، تعدیل کننده سیستم ایمنی، متسع کننده عروق، ضد آلرژی، دورکننده حشرات، حشره کش و ترمیم زخم.

میزان مصرف:

میزان خوراکی این گیاه محدوده ای از 3 تا 6 گرم از ریزوم در روز می باشد که به صورت جوشانده، پودر یا قرص برای درمان درد سینه و دردهای شکمی، سردرد، دندان درد و سرماخوردگی استعمال می گردد.

مسمومیت زایی:

تزریق داخل صفاقی عصاره اتانولی آن به موش صحرایی با دوزهای افزایشی 25، 100، 250 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم منجر به کاهش فعالیت حرکتی، تعداد تنفس، از دست دادن توانایی گرفتن میله و اثر ضد درد می گردد. دوز 2000 mg/kg وزن بدن باعث مرگ شد. آزمایش های سمیت خوراکی حاد و تحت حاد Kaempferia galanga باعث مرگ و میر نشد و اختلاف معنی داری در وزن بدن یا اندام بین گروه کنترل و درمان در موش صحرایی مشاهده نشد.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1940

به "نگاهی به کاربرد پزشکی کامفریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی کامفریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید