ناسا از پرواز بالگرد نبوغ در مریخ جزئیات بیشتری ارائه کرد

به گزارش بوستان گفتگو، طی کنفرانس پس از پرواز که دقایقی پیش برگزار گردید، ناسا جزئیات بیشتری درباره نخستین پرواز نبوغ در جو مریخ که امروز انجام شد، و مأموریت های آینده این بالگرد ارائه کرد.

ناسا از پرواز بالگرد نبوغ در مریخ جزئیات بیشتری ارائه کرد

در چند ساعت گذشته بود که اولین داده های پرواز بالگرد نبوغ به زمین رسید و تیم مأموریت پرواز، ایستایی و فرود پیروز آن در جو رقیق مریخ را تأیید کرد.

هم زمان عکس سیاه و سفید و کیفیت پایینی که دوربین ناوبری این مریخ پیما تهیه نموده بود سایه بالگرد را بر روی سطح مریخ از ارتفاع 3 متری نشان می داد. عکسی که از دل یک لحظه تاریخی بیرون آمد و ماندگار شد. مریخ نورد پشتکار هم در حالی که چند ده متر دورتر ایستاده بود از این پرواز فیلمی تماشایی گرفت.

علاوه بر دوربین ناوبری بالگرد مریخ پیمای نبوغ، یک دوربین رنگی و باکیفیت هم بر روی آن وجود دارد که تصاویری از منظره رو به افق تهیه می نماید و این تصاویر باکیفیت در روزهای آینده به زمین مخابره خواهد شد تا نگاه متفاوتی از مریخ را به نمایش بگذارد.

به جز عکس های تهیه شده، داده های دریافتی از تله متری پرواز نبوغ در سیاره سرخ به تیم کنترل زمینی یاری کرد تا پرواز آن را به دقت شبیه سازی و آن را از زاویه های گوناگون آنالیز نمایند.

نکته جالب توجه در پرواز امروز این بود که تصاویر دریافت شده از دوربین ناوبری بالگرد و تصاویر مریخ نورد پشتکار از پرواز، بلند شدن گردوغبار هنگام پرواز را نشان نمی دهند؛ بنابراین احتمالا در دیگر پروازهای بالگرد نبوغ هم گردوغبار یک مشکل نخواهد بود. هرچند در شبیه سازی های زمین، مواجهه با گردوغبار مریخ هم درنظر گرفته شده است.

بالگرد نبوغ در تاریخ 1 اسفند (18 فوریه) به همراه مریخ نورد پشتکار (Perseverance) در سیاره سرخ فرود آمد. حدود دو هفته گذشته فرآیند خروج از بدنه مریخ نورد را شروع کرد و طی یک هفته پیروز شد به تنهایی روی سطح مریخ قرار بگیرد.

پرواز بالگرد ابتدا برای 11 آوریل (22 فروردین) برنامه ریزی شده بود اما به علت مشکل نرم افزاری در آزمایش پره ها با دور بالا به تعویق افتاد. سپس مهندسان نرم افزار نبوغ را به روزرسانی و آن را پره های آن را در دور بالا آزمایش کردند. در نهایت امروز بالگرد نبوغ برای نخستین بار از سطح مریخ بلند شد و پس از 30 ثانیه معلق ماندن و پرواز در جو رقیق این سیاره، به سلامت فرود آمد.

این پرواز تاریخی 117 سال پس از نخستین پرواز کنترل شده و موتوردار بشر که توسط برادران رایت انجام شد صورت می گیرد و برای گرامی داشت میراثی که بشر از کوشش ها در این راستا داشته است، بخشی از پارچه ای که هواپیمای برادران رایت را پوشانده بود، در بالگرد مریخ پیمای نبوغ قرار گرفته است.

بالگرد نبوغ پس از تنها شدن در مریخ، برای 30 روز انرژی دارد که دو هفته آن سپری شده است. اما به گفته تیم کنترل مأموریت، زمان کافی برای انجام دیگر آزمایش ها وجود دارد.

در روزهای آینده بالگرد نبوغ چالش های دیگری فراتر از معلق شدن در آسمان مریخ را تجربه خواهد نمود و در کل 4 برنامه پرواز در میدان هوایی 10 در 10 متری برای آن درنظر گرفته شده است. طبق برنامه ریزی قرار است مریخ نورد پشتکار در پروازهای آینده بالگرد کوشش کند تا پرواز را هم ضبط نماید. کاری که به دلیل پیچیدگی و نقش نداشتن در فرآیند اصلی پرواز، امروز انجام نشد.

بدین ترتیب بالگرد نبوغ چشم انتظار پروازهای دیگر خود در سیاره سرخ است. پرواز هایی که می تواند راهگشای روش های نوین کاوش مریخ در مأموریت های رباتیک و انسانی آینده در مریخ و فراتر از آن باشد.

عکس کاور: نمایی از پرواز بالگرد نبوغ در مریخ از نگاه مریخ نورد پشتکار

Credit: NASA/JPL-Caltech

منابع: Space, NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1709

به "ناسا از پرواز بالگرد نبوغ در مریخ جزئیات بیشتری ارائه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا از پرواز بالگرد نبوغ در مریخ جزئیات بیشتری ارائه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید