مهاجرت دختران از روستاها

به گزارش بوستان گفتگو، تا همین دو دهه پیش به دلیل ساختار فرهنگی و قوانین تبعیض آمیز که هنوز در کشور ما برجاست مهاجرت امری مردانه تلقی شده و مهاجرت زنان تابع مهاجرت مردان بود.

مهاجرت دختران از روستاها

اما با گذشت زمان و کوشش های زنان در نقاط مختلف جهان برای تغییر بسیاری از کشورها در قوانین خویش بازنگری نموده و در نتیجه زنان مستقل صاحب حق مهاجرت بدون تبعیت از مردان شدند؛ البته میزان مهاجرت مستقل زنان در کشورهای در حال توسعه همچنان از الگوهای سنتی تبعیت نموده و زنان متاهل فقط با کسب اجازه همسران می توانند از کشور خارج شوند. علاوه بر این، کماکان مهاجرت برای زنان و مردان به لحاظ امنیت و فرصت های شغلی یکسان نبوده و تحت تاثیر جنسیت است.

مهاجرت های انسان بیش از هر چیز تاثیر مولفه های مالی و سپس اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. هرچند دلایل مهاجرت در نقاط مختلف جهان با هم متفاوت است، کوشش برای بهبود کیفیت زندگی امری مشترک میان آنهاست.

مهاجرت زنان علاوه بر تنگناهای مالی بدلیل گریز از تبعیضات جنسیتی ساختاری، خشونت و فشارهای فرهنگی است، هرچه آگاهی طبقاتی زنان بیشتر باشد، تحمل فشارهای فرهنگی نیز دشوارتر است. البته در خصوص بن بست های مالی طبقات فقیرتر بیشتر میل به مهاجرت به امید بقا دارند.

در سالهای اخیر که نرخ تحصیل دختران روستایی افزایش پیدا نموده است، مهاجرت درونی از روستا به شهرها به امید یافتن شغل متناسب با تخصص و همچنین گریز از فشارهای فرهنگی نیز افزایش پیدا نموده است.

دختران تحصیل نموده روستایی می خواهند همانند همتایان خود در شهرها و در رشته های تخصصی خود کسب درامد و در خصوص ازدواج و زمان آن در آرامش تصمیم گیری نمایند و.. که این امر موجب خالی شدن روستاها از بخشی از سرمایه اجتماعی تحصیل نموده شده و در حقیقت نوعی فرار مغزها در درون کشور محسوب می گردد.

مهاجرت ها گاه ناگزیر و دختران جوان از روی ناگزیری مهاجرت می نمایند؛ مثلا در سالهای اخیر تغییرات اقلیمی و خشکسالی موجب مهاجرتهای غیر متعارف و پرخطر شده و روستاییان در حاشیه شهرهای عظیم ساکن شدند.

بعضی از دختران روستایی در مشاغل خدماتی مشغول شده و با شغل هایی چون کار در منازل و فروشندگی استثمار و بعضی دیگر در باندهای تکدی گری و باندهای اعتیاد و فروش مواد مخدر و فساد درگیر می شوند.

مهاجرت بدون بازگشت به هر دلیل بطور کلی موجب تضعیف جامعه مبدا می گردد و البته مهاجرت زنان نخبه تاثیر چند بعدی منفی بر روستا دارد.

زنان نخبه می توانند کنشگران مدنی و اجتماعی باشند و تشکل های روستایی در راه بهبود و ارتقای سلامت، تربیت ، سواد اموزی، توسعه اشتغال و مشارکت زنان در روستاها راه اندازی نمایند، از طرفی رفتن آنها از روستا موجب نومیدی دختران جوان باقی مانده در روستا شده و آنها نیز ممکن است به دنبال راهی برای گریز از روستا باشند که این خود موجب خروج نسل جوان از روستا گردد.

بعضی از دلایل بازنگشتن این نیروی تحصیل نموده به خاطر مسائل نگرشی به فرهنگ کار است و بعضی دیگر به دلیل نبود زمینه های مناسب برای ورود به بازار کار. مورد اول فقط با فرهنگ سازی در حوزه اشتغال و تغییر نگرش فرهنگ پشت میز نشینی قابل حل است و مورد دوم با ایجاد زمینه مشاغل نو و فرصت های کارآفرینی جذاب چون اکوتوریسم و اعطای تسهیلات مناسب قابل دسترس خواهد بود.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1197

به "مهاجرت دختران از روستاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت دختران از روستاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید