منصوره اتحادیه: دانشجویان با نگاه انتقادی کتاب بخوانند

به گزارش بوستان گفتگو، به گزارش خبرنگاران ؛ آئین اختتامیه چهار رویداد علمی و فرهنگی جهاد دانشگاهی شامل بیست و هفتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و نخستین دوره مسابقه کتاب سه دقیقه ای، هجدهمین جشنواره ملی خاتمه نامه سال دانشجویی و چهارمین دوره از جشنواره مسابقات ملی خاتمه نامه سه دقیقه ای، عصر امروز (دوشنبه 26 آبان ماه) از سوی انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی با حضور حامد علی اکبرزاده؛ دبیر علمی این جشنواره ها و حمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاد دانشگاهی در بستر مجازی و در قالب برنامه برخط برگزار گردید.

منصوره اتحادیه: دانشجویان با نگاه انتقادی کتاب بخوانند

منصور غلامی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت برخط در این برنامه گفت: ارزش هر علمی با نافع بودن آن برای بشر سنجیده می گردد. علومی مانند علوم پایه، علوم انسانی و هنر در مبانی علمی خود ممکن است به صورت مستقیم نفع آنی برای صاحب آن نداشته باشد؛ اما برای تقویت و توسعه پایه های دانشی و فراهم آوردن زمینه های فکری برای سایر علوم ضرورت قطعی دارد.

وی اضافه نمود: آنچه که مهم است، توجه به علوم و تفکیک منطقی آن هاست. در اینجا باید مراقب تفریط و افراط ها باشیم. در توجه به علوم کاربردی باید به موضوع کاربرد آن توجه کنیم. برگزاری خاتمه نامه های سال دانشجویی می تواند فرصت غنیمتی پیش روی دانش پژوهان جوان قرار دهد تا امیدوارانه به کسب دانش و ارائه راه حل برای حل معضلات بپردازند. لازم به ذکر است، فضای فکری حاصل از نگاه کاربردی به تحقیقات می تواند محیط دانشجویی را به سمت حل مسائل بخش های مختلف جامعه سوق دهد.

مشارکت 100 نفر در نخستین دوره مسابقه کتاب سه دقیقه ای

در ادامه حامد علی اکبرزاده با ارائه آمار شرکت نمایندگان در این چهار جشنواره گفت: مطالعات نشان می دهد با وجود فضای مجازی، کتاب در سبد دانشجویان قرار گرفته است. لازم به ذکر است 70 درصد دانشجویان شرکت نماینده در این چهار جشنواره افرادی بودند که در دانشگاه های دولتی تحصیل نموده اند.

وی اضافه نمود: در این دوره از جشنواره خاتمه نامه سال دانشجویی، 615 نفر شرکت داشتند که از این میان 6 نفر به عنوان برگزیده و 16 نفر به عنوان شایسته تقدیر معرفی می شوند. همچنین چهارمین دوره مسابقات ملی خاتمه نامه سه دقیقه ای در 13 استان و 19 واحد جهاددانشگاهی سراسر کشور اجرا شد و مجموعا 480 شرکت نماینده در این مسابقات به رقابت پرداختند.

به گفته علی اکبرزاده، نخستین دوره مسابقات دانشجویی کتاب سه دقیقه ای با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی و خلاقیت های دانشجویان برگزار گردید. این مسابقات ظرفیتی جدید در ترویج فرهنگ کتابخوانی به وجود خواهد آورد که در فصل تابستان قریب به 100 نفر مشارکت داشتند.

کتاب رموز علم را باز خواهد نمود

در بخش دیگری از این برنامه، منصوره اتحادیه که از سوی هیأت داوران به عنوان استاد خادم کتاب انتخاب شد، در ویدیویی ارسالی برای این نشست گفت: کمال افتخار را دارم که به جشنواره ملی سال کتاب سال دانشجویی دعوت شدم. به اعتقاد من دانشجویان، امید ما و در اصل چشم و چراغ کشور هستند. توصیه من این است که برای رسیدن به هدف راه میان بری وجود ندارد و باید راه طویل و پرفراز و ناهمواری را طی کنیم. درست مانند پدر و مادران.

وی اظهار کرد: اگر به هدف نرسیدید ناامید نشوید، چراکه راز پیروزیت مطالعه است. در هر رشته از مطالعه عمیق غافل نشوید، چراکه کتاب است که رموز علم را باز خواهد نمود. در نتیجه مطالعه زیاد این احساس را خواهید داشت که عضوی از کیهان بی کران هستید. پی سراب نباشید و هدفمند زندگی کنید.

به بیان این استاد خادم کتاب؛ خوب است دانشجویان با نگاه انتقادی کتاب بخوانند به این دلیل که بدانند آیا نویسنده پیروز بوده یا خیر و در نهایت نظرات خود را در یک کتابچه یادداشت نمایند. ظرف مدت چند سال، این یادداشت ها به گنجینه تبدیل خواهد شد.

باید علم را به وسیله خالقان آن مستند کنیم

در ادامه این برنامه مجازی، حمیدرضا طیبی گفت: امروزه در جهان شاخصه توانمندی هر کشور توان آن در فراوری علم، فناوری و نوآوری است که برون داد آن در ایجاد اقتدار مالی و رفاه برای مردم و امینت داخلی و برون مرزی هر کشور بروز خواهد نمود.

وی اضافه نمود: امروزه سرعت توسعه علم در سراسر جهان بسیار زیاد است و به تبع توسعه فناوری و ارزش علمی که در جامعه ایجاد می گردد هم نسبت به مواد اولیه موجود بالا رفته است. در گذشته در کشور ما تنها مواد اولیه نفت بود، اما با توجه به توسعه علمی و فناورانه اجرا شده نیروگاه های خورشیدی و بادی به سرعت جایگزین نیروگاه هایی شده اند که مواد اولیه آن نفت است.

طیبی اظهار کرد: از سال 1359 توان کشور را در جهاد دانشگاهی الگو سازی کردیم تا در راستای فراوری علم گام موثری برداریم و در مرز فناوری حرکت کنیم؛ این را در حوزه های مختلف اثبات نموده ایم با توسعه مراکز آموزشی در کشور که تعداد زیادی دانشجو به فعالیت می پردازند، روزبه روز شاهد توسعه علمی هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: کتاب سال دانشجویی اهمیت زیادی برای فرهنگ جامعه دارد. ما باید علم را به وسیله خالقان آن مستند کنیم. همچین سرعت انتشار علم بسیار یاری نماینده به پیشرفت علم است. خوشبختانه تداوم این جشنواره باعث شده که در نهایت به رویداد مهم تبدیل گردد.

دانشجویان نسبت به یک مسأله علمی دغدغه مند باشند

در ادامه این آئین اختتامیه، از استاد راهنمای برگزیده در هجدهمین جشنواره ملی خاتمه نامه سال دانشجویی تقدیر به عمل آمد. لازم به ذکر است که دکتر سید ضیا موحد؛ استاد راهنمای برگزیده این دوره از جشنواره بود.

موحد با ارسال ویدیویی از سخنان خود اعلام کرد: کسی که خاتمه نامه می نویسد، باید دارای دل مشغولی و دغدغه علمی باشد. وقتی دانشجو دل مشغولی ندارد، چگونه می تواند بنویسد یا موضوعی انتخاب کند؛ بنابراین توصیه من این است که دانشجویان کوشش نمایند نسبت به یک مسأله علمی دغدغه مند بوده و دل مشغولی داشته باشند.

لازم به ذکر است در خاتمه این نشست برخط از برگزیدگان این چهار جشنواره علمی و فرهنگی تجلیل شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1420

به "منصوره اتحادیه: دانشجویان با نگاه انتقادی کتاب بخوانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منصوره اتحادیه: دانشجویان با نگاه انتقادی کتاب بخوانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید